Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Mikä on Soneran rooli digitalisaatiossa?

2 min

Sonera on nyt Telia.

IBM:n ja Digitalist Networkin isännöimä tapahtuma kokosi 17.6.2015 väkeä kuuntelemaan kaupan, palveluiden ja teollisuuden alan yritysten edustajien näkemyksiä digitalisaatiosta ja sen aiheuttamista muutoksista. Sonera on Digitalist Networkin yhteistyökumppani. Lue raportti koko tapahtumasta täältä.

”Keksittekö mitään analogisempaa kuin tennis?” kysyi Soneran toimitusjohtaja Valdur Laid puheenvuoronsa aluksi Digitalist Leadership Forumissa. ”Ja silti digitalisaatio on vaikuttanut siihenkin valtavasti. Nyt jo ennen peliä tiedetään, missä asioissa pelaajan pitää onnistua että hän voisi voittaa ja tennismailan kautta taas voidaan analysoida pelaajan jokainen liike ja kohdentaa valmennusta”

Laidin mukaan digitaalisen liiketoiminnan ydin on digitaaliseen tietoon pohjautuva prosessien ja liiketoimintamallien muutos. ”Digitaalisuus mahdollistaa esimerkiksi nopean kokeilemisen ja onnistuneiden kokeilujen skaalaamisen.” Toinen digitalisaation trendi on kuluttajistuminen. ”Ihmiset ottavat työpaikoille ne samat laitteet ja palvelut, joita he käyttävät kotona – yritysten on vastattava tähän kysyntään.” Laid pohti myös ajan ja paikan merkitystä tai merkityksettömyyttä työpaikoilla: ”Miksi me oikeastaan puhumme enää työpaikasta? Työ ei enää sijaitse tietyssä paikassa vaan vuorovaikutus ja kokemus tekevät tilanteista erilaisia.”

Digitalisaatio tuo mukanaan seurauksia, jotka Laid tiivisti neljään; alttius, alituisuus, hajautus ja jatkuvuus. ”Kun esimerkiksi prosessit hajautuvat maantieteellisesti ja useiden toimijoiden välille niin tässä verkostossa yhden ongelmat ovat kaikkien ongelmia. Monitoimittajaympäristössä jatkuvuuden turvaaminen korostuu.”

Laid painotti Soneran roolia kokonaisinfrastruktuurin kehittämisessä ja mainitsi edellisen viikon uutisen datakeskuksen rakentamisesta. ”Soneran datakeskus on yksi digitaalisen infrastruktuurin peruspalikoista. Tärkeintä on, että sen ympärille rakentuu ekosysteemi, joka mahdollistaa muun muassa digitaaliset innovaatiot, pilvipalvelut ja kiinteät ja mobiilit tietolikenneverkot.”

Tapahtuman isäntä Ville Tolvanen kysyi lopuksi Laidilta, asettavatko pitkällä digitalisaatiossa edenneet edelläkävijäyritykset Soneralle haasteita. Laid korosti asiakkaiden merkitystä kiristyvässä kilpailussa. ”Digitalisaatio muotoilee asiakassuhteet uudelleen. Telemarkkinassa palveluntarjoajan täytyy olla luotettava ja asiakkaalle relevantti.”

– Stella Kallionpää opiskelee Aalto-yliopistossa ja työskentelee opintojensa ohella Soneran B2B-markkinoinnissa.

Lue lisää digitalisaatiosta

Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Datacenter
Edellinen artikkeli
Kesätyöblogit: Soneran viestinnässä oppii yksinkertaistamaan
Viestinnän näkökulmasta Sonera on osoittautunut erittäin kiinnostavaksi työpaikaksi.
Seuraava artikkeli
Miten digitaalisen liiketoiminnan kybersuojaus toteutetaan? – 3/3 Take control
Digitaalisen liiketoiminnan suojaaminen ei ole ainoastaan IT- tai tietoturva-asiantuntijoiden ...