Kaikki artikkelit

Soita joulumusiikkia oikeaan aikaan, oikealla tavalla

3 min

Monen myymälän joulumyynti alkaa kohta olla täydessä vauhdissa, ja myyntiä voi kasvattaa monella eri tavalla. Yksi niistä on musiikki: se herättää tunteita ja luo positiivisia mielleyhtymiä, usein kuulijan tiedostamatta. Taustalla soiva joulumusiikki saa ajatukset kääntymään jouluun – ja siten myös joululahjoihin.

Musiikin voimaa tai ainakin sen suoria vaikutusmahdollisuuksia on tutkittu tarkasti vuosien varrella. Muun muassa kauppiaat ja ravintolapäälliköt ovat myös havahtuneet tähän kasvavassa määrin. Esimerkiksi ruotsalaisten muusikoiden etujärjestön SAMIn tekemässä tutkimuksessa peräti 70 prosenttia ruotsalaisista yrityksistä oli sitä mieltä, että musiikin merkitys tulee kasvamaan tulevaisuudessa.

Räätälöi soittolistat kohdeyleisön perusteella

Palataan kuitenkin vielä joulumusiikkiin. Se on laaja käsite, jonka sisään mahtuu monia eri tyylejä – pirteästä Jingle Bellsistä rauhalliseen Jouluyö, juhlayöhön. Vaikka kaikki joulumusiikki tuokin mieleen jouluun, ei tämä automaattisesti tarkoita sitä, että se synnyttäisi positiivisen kotoilutunnelman. Jotkut inhoavat tiettyjä kappaleita, kun taas toiset rakastavat niitä.

Ratkaisu onkin käyttää kohderyhmän mukaan räätälöityjä soittolistoja. Yksi mahdollisuus on käyttää Soundtrack Your Brandin kehittämää joululistaa ja muokata sitä asiakkaiden mieltymysten perusteella.

Monilla tekijöillä on vaikutusta

Musiikkia kannattaa myös vaihdella päivän aikana. Esimerkiksi Odd Mollyn myymälöissä soitetaan aamupäivällä rauhallista musiikkia ja nostetaan tempoa lounasruuhkan aikaan. Muutaman rauhallisemman iltapäivätunnin jälkeen vuorossa on taas intensiivisempää musiikkia päivän loppua kohden.

Professori Sven-Olof Daunfeldt huomauttaa, että on kuitenkin syytä ymmärtää, että musiikki ei ole irrallinen osa asiakkaan kokemusta. Esimerkiksi ostoskeskuksessa, jossa on tungosta ja pitkiä jonoja, rauhallinen klassinen musiikki voi ärsyttää tilanteeseen sopimattomana, vaikka se voikin lisätä myyntiä silloin, kun asiakkaita on vähemmän.

Ihmiset saattavat myös tuohtua, jos joulumusiikkia aletaan soittaa liian aikaisin. Vääränä ajankohtana soitetut jouluiset sävelet voivat saada asiakkaat protestoimaan ja pahimmillaan lähtemään pois myymälästä. On siis äärimmäisen tärkeää valita musiikki asiakkaiden preferenssien ja vuorokauden sekä vuodenaikojen mukaan.

Varmista korvaukset

Riippumatta siitä, mitä musiikkia asiakastiloissa haluaa soittaa, on huolehdittava siitä, että se tapahtuu laillisesti. Joululauluista tehtyä kokoelmalevyä ei voi noin vain soittaa alusta loppuun. Yritysten tulee huolehtia siitä, että tekijät saavat lakisääteiset korvaukset musiikin toistamisesta.

Spotify Business -palvelusta löydät monia valmiita soittolistoja ja älykkäitä toimintoja, joiden avulla voit räätälöidä asiakas- tai muissa tiloissa soitettavaa musiikkia. Näin voit varmistaa, että se sopii juuri sinun liiketoimintasi tarpeisiin.

Lisää työn iloa

SAMIn tutkimuksessa ilmeni, että tutkimukseen osallistuneiden yritysten mielestä musiikin tärkein tehtävä liiketoiminnassa on lisätä työn iloa. Lähes puolet osallistuneista (47 prosenttia) oli tätä mieltä. Kannattaa siis ottaa huomioon, että Spotify Business toimii myös tässä tarkoituksessa.

Anna sen soida!

Ryhdy oman yrityksesi DJ:ksi ja rakenna brändiä sekä kasvata myyntiä taustamusiikin avulla. Spotify Business -palvelun avulla luot sinun ja asiakkaidesi kuuloisen soundin.

Tutustu tarkemmin

Artikkelin aihealueet

Yrittäjän ratkaisut

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan