Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Talenom on ketterän verkottamisen pioneeri

3 min

Sonera on nyt Telia.

Yritysten käyttämien palveluiden siirtyessä yhä enemmän pilveen ja toiminnan digitalisoituessa verkkojen rooli on murroksessa. Uuden sukupolven verkot sopeutuvat reaaliaikaisesti ja automaattisesti yrityksen liiketoimintaan ja siinä tapahtuviin muutoksiin.

Tilitoimisto- ja neuvontapalveluyritys Talenom on Soneran uuden yritysverkkopalvelun, SD-WAN:in, ensimmäisiä asiakkaita. Talenomilla on 24 toimipistettä ympäri Suomea, ja toimipisteiden verkottamisen tulee luonnollisesti olla ketterää.

”Liiketoimintamme edellyttää joustavia ratkaisuja verkottamisen osalta, sillä meillä on erilaisia toimipisteitä ja ketjuumme kuuluu myös franchising-toimijoita”, kertoo Talenomin IT Delivery Manager Joni Kjellman. ”SD-WAN-palvelu on vastannut tarpeisiimme ja tukenut nopeita muutoksia liiketoiminnassa.”

Kryptisen kuuloinen SD-WAN – mitä se käytännössä tarkoittaa?

SD-WAN on uuden sukupolven teknologiaa, mutta keskiössä ei ole itse teknologia vaan se, mitä se yrityksille mahdollistaa. SD-WAN-verkottamisratkaisua hyödyntäessään asiakas voi valita toimipisteeseen haluamansa nettiyhteyden. Eri toimialoilla tarpeet ovat erilaisia – jotkut yritykset tarvitsevat järeät yhteydet, kun taas toisille riittää kevyempi ja kustannustehokkaampi nettiyhteys. Sonera toimittaa asiakkaalle verkottamispalvelun, SD-WAN:in. Talenom on havainnut SD-WAN:in soveltuvan verkottamisratkaisuksi muun muassa pienemmälle toimipisteelle. (Artikkeli jatkuu kuvan alla.)

”SD-WAN osoittautui hyväksi ratkaisuksi Kouvolan toimistossa”, Kjellman toteaa tyytyväisenä. ”Pienempään toimistoon ei ole kustannustehokasta hankkia perinteistä yritysverkkoratkaisua. SD-WAN:illa pystyimme verkottamaan tämän toimipisteen samalla tavalla kuin isommat toimistomme, mutta huomattavasti edullisemmin. SD-WAN on helpottanut työntekijän arkea, kun hänen ei tarvitse toimistolla enää kikkailla etätyöskentelyyn tarkoitettujen ratkaisujen kanssa”, Kjellman jatkaa.

Käytännössä SD-WAN tarkoittaa sitä, että Soneran toimittaman päätelaitteen kautta asiakkaan toimipisteet verkotetaan niiden tarvitsemiin palveluihin, jotka yleensä sijaitsevat konesalissa. Esimerkiksi myymälöiden osalta tämä voi tarkoittaa vaikkapa maksuliikennettä ja kassajärjestelmiä tai tilitoimistojen kohdalla muun muassa taloushallinnon ohjelmistoa. SD-WAN toisin sanoen tukee jatkuvasti kasvavaa pilvipalveluiden käyttöä.

Miksi SD-WAN? Helppous, ketteryys ja tietoturva ovat avainsanoja

Palvelua hallitaan helposti itsepalveluportaalissa, mikä ei edellytä asiakkaalta asiantuntijatasoista tietoteknistä osaamista. Uudet toimipisteet saadaan verkotettua nopeasti, sillä SD-WAN on toiminnassa jopa vartin kuluttua siitä hetkestä, kun päätelaite on saapunut asiakkaalle. Rivakasti muutoksiin reagoiva ratkaisu sopeutuu yritysten liiketoiminnan tarpeisiin.

”Hankimme yritysostolla uuden toimipisteen Kuopiosta, ja verkko tuli saada toimimaan nopeasti. Siinä missä perinteisemmissä yritysverkkoratkaisuissa toimitusaika voi olla vähintään viisi viikkoa, SD-WAN:in saimme käyttöömme kaksi päivää tilauksen jälkeen. Näin uusi toimistomme sai nopeasti turvalliset tietoliikenneyhteydet ja pääsyn yrityksemme sisäverkkoon ja sen palveluihin sekä sovelluksiin”, Kjellman kuvailee. (Artikkeli jatkuu kuvan alla.)

SD-WAN:in tietoturva on yritystasoa riippumatta siitä, minkä nettiyhteyden asiakas on toimipisteeseen valinnut. Tietoturvasta huolehtiminen puolestaan on verkossa toimivien palveluiden kohdalla elintärkeää ja varmistaa liiketoiminnan jatkuvuuden. Tietoturvan ja kustannustehokkuuden lisäksi SD-WAN tarjoaa mahdollisuuden hallita eri toimipisteiden verkkoyhteyksiä keskitetysti, mikä säästää henkilöstön aikaa ja vaivaa.

Edelläkävijäyritykset hyödyntävät SD-WAN:ia tämän vuoden aikana

Tutkimusyhtiö IDC:n mukaan jopa 63 % yrityksistä hyödyntää SD-WAN:ia* vuoden 2017 loppuun mennessä. Sonera tuo ensimmäisenä Euroopassa SD-WAN:in asiakkaidensa tuotantokäyttöön. Palvelu on saatavilla Suomen lisäksi Pohjolassa sekä Baltiassa ja saatavuus laajenee vaiheittain globaaliksi.

”Oli oikein kiinnostavaa olla SD-WAN:in pilottiasiakas ja päästä vaikuttamaan sen kehitykseen. Koin alusta asti, että mielipiteillämme oli vaikutusta ja että kehitystyötä tehtiin tarpeidemme mukaisesti. Tulemme varmastikin korvaamaan perinteisiä verkottamisratkaisuja SD-WAN:illa, ja uskon sen muun muassa helpottavan yrityksemme IT-asiantuntijoiden työtä jatkossa. Esimerkiksi raportointiominaisuus on huomattavasti parempi perinteisiin ratkaisuihin nähden. Meille jäi todella hyvä fiilis siitä, että saimme olla mukana kehittämässä uutta, joka vieläpä vastaa tarpeisiimme”, Kjellman kehuu.

*SD-WAN: Minkä tahansa IP-yhteyksien päälle muodostettava, ohjelmisto-ohjattu yritysverkko, jonka hallinta on erotettu toimipisteiden päätelaitteista ja keskitetty pilveen.

Lue lisää palvelusta

Hanki sinäkin ketterä yritysverkko

Tutustu SD-WAN:iin ja valjasta verkko yrityksesi tarpesiin.

Tutustu
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat Verkko
Edellinen artikkeli
Tiimikaverisi voi olla kohta robotti – suomalaisyritys aikoo mullistaa tietotyön
Jokaisessa tietotyötä tekevässä tiimissä saattaa kohta työskennellä ohjelmistorobotti, joka hoitaa ...
Seuraava artikkeli
Tarve sähköpostien salaamiselle on kasvanut – uhkana jopa miljoonien sakot
Miten voi varmistaa, että sähköpostin lähettäjä on se joka väittää olevansa?