Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Mutkatonta kotiruokaa sydämellä – näin Resta Nomia pyörittää yrittäjän arkea

Seppo ja Merja Urpilainen.

Vuonna 2008 perustettu Resta Nomia on pitopalveluyritys, joka tarjoilee myös lounasta. Omistajapariskunta hoitaa kaksin kaiken tilauksista ja kokkaamisesta asiakaspalveluun. Myös työvälineiden pitää pysyä mukana kiireisen arjen pyörittämisessä.

Noin kymmenen kilometrin päässä Lahden keskustasta, Villähteen alueella sijaitsee lounaspaikka ja pitopalveluyritys Resta Nomia. Lounasta tarjoillaan maanantaista perjantaihin ja tämän lisäksi asiakkaat voivat tilata pitopalveluita erilaisiin tarpeisiin.

”Suunnittelemme ja teemme ruokatarjoilut juhliin kuin juhliin, koko ihmisen elinkaaren ajan ristiäisistä hautajaisiin. Lounaslistamme päivittyvät joka viikko päiväkohtaisesti. Haluamme tarjota monipuolista ja terveellistä ruokaa”, tiivistävät omistajat Merja ja Seppo Urpilainen.

Alun perin Resta Nomia kantoi nimeä rakennusalan yritykselle, jonka Urpilainen oli perustanut. Pikkuhiljaa vaimon intohimo ja ammatti ruoka-alalla vei kuitenkin mukanaan. 5 vuotta sitten rakennusfirma sai viimein jäädä, kun pariskunta päätti yhdistää voimansa. Asiaa auttoi, että vaimo on ollut alalla yrittäjänä jo lähes 20 vuotta.

”Minulla on tällainen geenivirhe, että yrittäjäksi oli päästävä. Ruoka-alasta minulla ei ollut kokemusta, mutta onneksi minulla on ollut maailman paras opettaja tähän hommaan”, virnistää Urpilainen.

Pääsääntöisesti pariskunta pyörittää yritystään kaksin. Lisävoimia tarvitaan satunnaisesti, etenkin jos on isompia tilauksia käsittelyssä. Kaikki lounas- ja pitopalvelutarjoilut tehdään alusta loppuun itse omassa keittiössä 40 paikkaisen ravintolan yhteydessä tai asiakkaan valitsemissa tiloissa.

”Yleensä asiakas valitsee perusrungon menuusta, jota lähdemme sitten työstämään yhdessä toiveiden mukaisesti. Nykyään on enemmän erikoisruokavalioita kuin ennen, mutta tehtävämme on toteuttaa kaikki asiakkaan toiveet ja tarpeet.”

Netistä ruokapöytään

Havainto, jonka Urpilainen on tehnyt vuosien varrella erikoisruokavalioiden lisääntymisen lisäksi, on se, että kilpailuttaminen on lisääntynyt. Asiakkaat ovat yhä enemmän euromääräisen summan perässä.

”On valitettavaa, joskin ymmärrettävää, että eurot merkkaavat paljon. Netti mahdollistaa kilpailuttamisen, joka ei aina ole tervettä. Asia on hyvä tiedostaa ja sitten tehdä vaan parhaansa. Yritämme painottaa asiakaslähtöistä palvelua ja ammattitaidolla tehtyä, konstailematonta kotiruokaa”, kertoo Urpilainen.

Asiakkaat käyvät lounastamassa ja tilaavat pitopalveluita noin 20 kilometrin säteellä Resta Nomian sijainnista, mutta välillä tilauksia tulee kauempaakin. Yrityksellä on käytössään omat Facebook-sivut, johon päivitetään joka ilta seuraavan päivän menu. Asiakkaat ovat löytäneet käytännön hyvin ja sitä kautta paikalle saapuukin valtaosa lounastajista. Myös yrityksen kotisivut ja puskaradio toimivat, mikä on alalle tyypillistä.

Resta Nomia käyttää työvälineinään palvelulaitteita. Tällä hetkellä käytössä on upouusi läppäri, kaksi puhelinta ja kuulokkeet. Laitteiden avulla pariskunta hoitaa tulevat tilaukset ja muut yhteydenotot työnteon lomassa.

”On erittäin hyvä asia, että huolto ja vakuutus kuuluvat pakettiin. Käyttökatkot vahingon sattuessa ovat minimaalisia, koska rikkoutuneen laitteen tilalle saa käyttöön lainalaitteen huollon ajaksi”, pohtii Urpilainen.

”Tällä alalla sattuu ja tapahtuu. Kollegoilta olen kuullut tarinoita, joissa puhelin on tippunut rintataskusta milloin rasvakeittimeen ja milloin lämpöhauteeseen. Kaiken kaikkiaan palvelulaitteet helpottavat meidän hektisen arjen pyörittämistä ja työskentelyä”.

Haaste

Pienessä yrityksessä kaikilla on oltava toimivat työvälineet.

Ratkaisu

Palvelulaitteissa vahingon sattuessa saa käyttöön lainalaitteen, joten käyttökatkoja ei synny.

Hyödyt

Toimivat laitteet takaavat arjen sujuvuuden, eikä vahingoista tarvitse stressata.

Laite ja palvelut kiinteällä kk-maksulla?

Tutustu palvelulaitteisiin.

Lue lisää

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat Yrittäjän ratkaisut Palvelulaite
Lisää samasta aiheesta
Pienyritys Sointuvalle laitteiden toimintavarmuus on välttämättömyys
Toimivat työvälineet kansainvälistymisen tukena
Startup-yritys MeetingPackage.com kasvaa vauhdilla – yli sata maata vuodessa
Aurinkoisempia työpäiviä sekä asiakkaille että työntekijöille – case Sininen Meteoriitti
Tiitus yhdistää opiskelijat ja työnantajat
Uberin haastajaa pyörittää 19-vuotiaana Taxifyn perustanut virolainen Markus Villig
Digitalisoidu tai katoa – Sisuste-Peltoniemi päätti pelastua ja muutti samalla huonekalualaa
Tähti Katsastus paransi asiakaskokemusta vaihdepalvelun avulla
Edellinen artikkeli
Virtuaalitodellisuuden tulevaisuudessa häämöttää digitaalinen kaksonen, joka ”teleporttaa” meidät minne hyvänsä
Ensimmäisen aallon AR- ja VR-ratkaisut ovat vasta esimakua siitä, mitä näiden teknologioiden avulla ...
Seuraava artikkeli
Väestörekisterikeskus valitsi Telian tunnistustietojen välittäjäkseen - "Tavoitteena 50 miljoonaa tapahtumaa"
Suomalaiset tunnistautuvat luotettavasti verkossa vuosittain noin miljardi kertaa, ja määrä kasvaa ...