Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Konesalipalveluiden uudistaminen tehosti POP Vakuutuksen toimintaa

3 min

Digitaalisia vakuutuspalveluita tarjoava POP Vakuutus on tämän hetken nopeimmin kasvava vakuutusyhtiö. Markkinointinimen takana toimii Suomen Vahinkovakuutus, joka kaipasi kasvun tueksi modernimpaa konesaliratkaisua. 

POP Vakuutus palvelee asiakkaitaan digitaalisesti, verkossa ja puhelimessa. Toimintavarmuus onkin yhtiölle erityisen tärkeää, eikä vanha toteutustapa vastannut enää POP Vakuutuksen tarpeita, POP Vakuutuksen Head of IT Risto Pihlajasalo kuvailee. 

HÄIRIÖTÖN YLIHEITTO YHDESSÄ PÄIVÄSSÄ

POP Vakuutuksen konesalipalvelut korvattiin uudella kahden aktiivisen konesalin ratkaisulla. Telia Inmics-Nebula tarjosi konesalin teknisen ympäristön ja harmonisoi aikaisemmin eri teknologioita hyödyntäneen palvelualustan. ”Vikasietoisuus on selvästi parantunut. Nyt päivitykset pystytään tekemään ilman tuotantokatkoja ja toimintavarmuus on häiriötilanteessa taattu, sillä kummankin konesalin kapasiteetti riittää täysin palveluiden toimittamiseen ja ylläpitämiseen”, Pihlajasalo kertoo. 

Siirtymä uusiin konesalipalveluihin sujui suunnitellusti yhden lauantaipäivän aikana ja onnistui ilman häiriöitä. Siirtoajankohdaksi POP Vakuutus valitsi elokuun alun, jolla pyrittiin minimoimaan häiriöitä asiakkaille ja liiketoiminnalle.

Koko POP Vakuutuksen konesaliympäristö virtualisoitiin siirtoprojektin yhteydessä. Siirtymä sisälsi myös muutamia fyysisiä palvelimia ja laitteita. Siirtymän yhteydessä tehtiin tarvittavat versiopäivitykset, mutta pääasiassa ympäristöt siirrettiin sellaisenaan. ”Tekniikkaa olisi toki voinut harmonisoida ja modernisoida enemmänkin, mutta se olisi sitonut kehitysresursseja kauemmin ja pitkittänyt siirtoprosessia. Oli loogista siirtää kehitystoiminta kokonaan uuteen konesaliympäristöön, jossa palveluita voidaan kehittää ja päivittää katkotta eteenpäin”, Pihlajasalo kertoo. 

Yhtenäisen arkkitehtuurin myötä kustannustehokkuus on parantunut, ja konesalien harmonisoitu HPE:n SimpliVity-alustaan pohjautuva teknologia edistää skaalautuvuutta. Pihlajasalon mukaan myös uuden ratkaisun verkkokapasiteetti sekä konesaleille dedikoidun alustan ja ratkaisuun liittyvien verkkojen kapasiteetit ovat myös suuremmat.  

JAETTU HALLINNOINTI ON NYT MAHDOLLISTA

POP Vakuutus halusi laajan pääsyn ja hallinnointioikeudet omaan konesaliympäristöönsä. Sen komponentit ja palvelut ovat nyt entisestä ratkaisusta poiketen POP Vakuutuksen ja Telian yhteisessä hallinnassa. ”Halusimme nopeuttaa palveluiden ylläpitoa ja kehitystä hyödyntämällä myös talon sisäistä osaamista konesali-infrastruktuurista. Kaikki ICT-kumppanit eivät tarjoa mahdollisuutta yhteiseen hallinnointiin, mutta Telia Inmics-Nebulan kanssa se onnistui”, Pihlajasalo kertoo. 

POP Vakuutuksen -palveluiden toimittamiseen liittyy monia ulkoisia rajapintoja, joiden hallinta ja häiriöt ovat ennen olleet haastavia ratkaista. ”Nyt kun palvelut tulevat yhdeltä toimittajalta, on myös kolmansien osapuolten hallinta helpompaa. Telian InMics-Nebulan SOC voi ratkoa ongelmia suoraan ilman välikäsiä ja ympäri vuorokauden”, toteaa Pihlajasalo. 

POP Vakuutus ja Telia Inmics-Nebula haluavat pitää yhteistyön ketteränä. Pihlajasalo uskoo, että uusi alusta hävittää hiljalleen perinteisen infrastruktuurin: ”Tulevaisuudessa palvelut ovat keskeisessä roolissa ja myös alusta tulee olemaan enemmänkin palvelu kuin perinteinen palvelinympäristö. Asiantuntevan ICT-kumppanin avulla löydämme jatkossakin juuri meille järkevät ja modernit ratkaisut sekä saamme tukea uusien palveluiden käyttöönottoon”, Pihlajasalo visioi. 

 

Haaste: POP Vakuutuksen vanha konesaliratkaisu ei ollut enää kustannustehokas, ja käytetyt teknologiat haittasivat palveluiden skaalautuvuutta ja vikasietoisuutta. 

Ratkaisu: POP Vakuutus siirtyi kahteen aktiiviseen ja teknologialtaan yhtenäiseen konesaliin. Siirtymä HPE SimpliVityyn pohjautuvaan konesaliratkaisuun onnistui suunnitellusti yhden päivän aikana ilman häiriöitä.

Hyödyt: Uuden ratkaisun myötä palveluiden tarvitseman kapasiteetin käyttö ja palveluiden hallinta on nyt tehokkaampaa ja päivitykset voidaan tehdä ilman tuotantokatkoja. POP Vakuutus hallinnoi konesaliratkaisua yhdessä Telian kanssa, mikä tehostaa ja parantaa palveluiden laatua.

Haastateltava Risto Pihlajasalo on aikaisemmin työskennellyt Telialla.

Teksti: Aino Seppälä

OVATKO YRITYKSESI KONESALIPALVELUT UUDISTUKSEN TARPEESSA?

Autamme sinua tekemään yrityksesi konesali- ja pilvi-infrastruktuuristasi ketterää, joustavaa ja kustannustehokasta. Niin voit huoletta keskittyä ydinliiketoimintaasi.

LUE LISÄÄ
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat Datacenter
Edellinen artikkeli
Nobinan bussit liikkuvat älykkäästi ja luontoa säästäen
IoT auttaa bussiyhtiöitä uusiutumaan
Seuraava artikkeli
Uusiin konesalipalveluihin ilman palvelukatkoja
Kustannustehokkaat ja skaalautuvat konesalipalvelut ovat kasvun edellytys.