Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Oppimispeli vie ulos luokkahuoneesta ja pistää liikkumaan

4 min

Pitääkö opettajan viihdyttää oppilaita? Ei ensisijaisesti, mutta koulun on myös motivoitava oppilaita oppimaan ja opiskelemaan. Pelillisyys tarjoaa keinon jakaa tietoa helposti ja hauskasti omaksuttavassa muodossa. Näin totesi startup-yhtiö Seppo.ion perustaja, opettaja Riku Alkio Educa 2017 -messuilla.

Alkion mukaan opettajat pelkäävät digitalisaatiossa, että he eivät saa enää opettaa. Opettaminen ei kuitenkaan digitalisaation ja teknologian myötä lopu, vaan se muuttaa muotoaan. Opettaja ei ole enää yksisuuntainen tiedonjakaja, vaan hän opettaa oppilaitaan muun muassa jalostamaan tietoa sekä toimii aikuisen ja kasvattajan roolissa. Opettajalle voi olla myös vapauttavaa, ettei kaikkea tarvitse tietää, vaan tietoa on saatavilla muun muassa netistä.

Teknologian pelätään myös passivoivan oppilaita. Lapset istuvat naama kiinni tabletissa koko päivän koulussa, ja jatkavat samaa kotona pelien ja sosiaalisen median parissa. Itse asiassa huoli ei pidä paikkaansa.

”Mobiiliteknologia vie oppimisen ulos luokkahuoneesta avoimeen oppimisympäristöön. Digitalisaation ansiosta opiskelu ei ole enää aikaan ja paikkaan sidottua, seinät eivät erota koulua ja oppimista muusta elämästä”, sanoo Alkio. ”Kun keho laitetaan liikkeelle, myös aivot toimivat paremmin. Esimerkiksi passiiviset pojat, jotka eivät koskaan viittaa koulussa, ovat aivan liekeissä, kun heidät laitetaan oppimaan liikkuvaa peliä hyödyntäen. Minulla on tästä omakohtaista kokemusta. Tosin tyttöjen joukkueet ovat yleensä kaikkein kilpailuhenkisimpiä”, Alkio naurahtaa.

”Olen esimerkiksi toteuttanut koulutehtävän pelinä, jossa oppilaat palauttivat vastaukset videolla. He selvästi tykkäsivät tästä formaatista”, Alkio hehkuttaa. ”Nykyteknologian ansiosta oppimispeli voidaan rakentaa mihin tahansa ympäristöön, vaikkapa puistoon. Oppimisessa voidaan hyödyntää liikkumista passiivisen istumisen ja kuuntelemisen sijasta, ja yhteinen kokemus voidaan tallentaa videolle”, Alkio toteaa.

Pelit sitouttavat – myös oppimisessa

Pelillistäminen on tällä hetkellä iso trendi kaikkialla, ja pelejä käytetään sitouttavana tekijänä. Tässä roolissa se toimii myös oppimisessa. Yksi tärkeimmistä tavoitteista oppimispeleissä on nimenomaan motivaation synnyttäminen. Peli toimii ulkoisena ärsykkeenä, mutta se voi tehdä esimerkiksi historian tai matematiikan opiskelusta mielekkäämpää ja synnyttää sisäisen motivaation oppia ja opiskella lisää.

”Pelit antavat mahdollisuuden epäonnistua turvallisesti. Kaikki tietävät, että kun alat pelata uutta peliä, epäonnistut aluksi yleensä aina. Peleillä voidaan lievittää tätä pelkoa, sillä peleissä on täysin luvallista epäonnistua”, Alkio kertoo. ”Jos oppilaat näkevät, että opettaja uskaltaa heittäytyä peliin, myös oppilaat uskaltavat lähteä mukaan”, hän jatkaa.

Opettajille pelit ovat pedagoginen väline, jonka avulla oppilaille voidaan opettaa muun muassa tiimi- ja työelämätaitoja ja tuoda yhteisöllistä oppimista kouluihin. Tiimityöskentelytaitoja tarvitaan esimerkiksi työelämässä, sillä työpaikoilla työtä tehdään usein tiimeissä. Oppiminen taas tuppaa olemaan usein esimerkiksi lukioissa yksin pakertamista.

Pelit tukevat aidossa ympäristössä tapahtuvaa kokemuksellista oppimista

Startup-yhtiö Seppo.io on rakentanut alustan, jonka päälle opettaja voi helposti suunnitella ja rakentaa oman oppimispelin, jonka voi räätälöidä vaikeustasoltaan sopivaksi kullekin ryhmälle. Seppo-peli ei syrjäytä opettajaa, vaan opettaja ohjaa pelin kulkua reaaliaikaisesti, arvioi joukkueiden vastauksia ja antaa palautetta sekä pisteitä. Koululaisia on innostanut Seppo-alustalle rakennetuissa peleissä muun muassa yhdessä tekeminen ja pelissä saadut pisteet. Opettajat puolestaan ovat olleet tyytyväisiä erityisesti ryhmätekemiseen, opetuksen tuomiseen ulos luokkahuoneesta ja uudenlaiseen oppimisen tapaan. (Artikkeli jatkuu videon alla.)

”Moni opettaja jännittää teknologian ja digitaalisten oppimisvälineiden käyttöön ottamista ja opettajat pelkäävät oppilaiden tavoin epäonnistumista. Kasvojensa menettämistä ei kuitenkaan kannata pelätä, sillä aina voi kokeilla ja yrittää uudestaan”, Alkio kannustaa.

”Vastineeksi uskaltamisesta ja onnistumisesta opettaja voi saada luokkansa motivoitua oppimaan aivan uudella tavalla ja uudessa ympäristössä. Ja eikö opettajankin rooliin kuulu jatkuva oppiminen? Nykypäivänä teknologia on olennainen osa meidän kaikkien elämää, eikä digitalisaation kyydistä oikein voi jättäytyä pois vain sen vuoksi, että pelottaa. Kun opettaja rohkaisee ja motivoi oppilaitaan oppimaan, kannattaa hänen tehdä sama itselleen.”

Sonera osallistui Seppo.ion kanssa Educa-messuille 27.-28.1.2017. Messujen jälkilöylyt käytiin webinaarissa, jonka tallenteen voit katsoa YouTubesta. Webinaarissa pedagogiikan asiantuntijat kokosivat yhteen Educan kuumimmat puheenaiheet. Lisäksi keskusteltiin, miten tieto- ja viestintäteknologiaa voidaan hyödyntää pedagogiikan välineenä.

Katso tallenne!

Lisää samasta aiheesta
Edellinen artikkeli
Gmail-käyttäjille satelee huijausviestejä
Tietojenkalastelusta on kehittynyt monipuolinen ja tuottoisa rikollisuuden muoto.
Seuraava artikkeli
Robotiikan rynnistys mullistaa työelämän – työpäivän pituus voi olla 2–4 tuntia
Syväoppivat robotit mullistavat maailmaa ja ihmisten elämää enemmän kuin mikään muu asia ...

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen liittymä- ja laitetilaukset pitää toistaiseksi tehdä erikseen. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitevalikoimamme on tilattavissa toistaiseksi eri kaupasta kuin liittymämme. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät