Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Robottiassistentti hoitaa rutiinit tarkasti ja nopeasti

Niin asiakaspalvelijan kuin esihenkilönkin työhön kuuluu rutiinitehtäviä: tietojen täydentämistä, palvelupyyntöjen kuittaamista tehdyksi sekä töiden raportointia. Avustava ohjelmistorobotti on väsymätön assistentti, joka nopeuttaa yrityksen toistuvia töitä huomattavasti.

”Avustava ohjelmistorobotti on tietokoneen ruudulla näkyvä elementti, joka ohjaa työtehtävää. Robottiassistentti eli älykäs työpöytäautomaatio tekee esimerkiksi helpdeskin, hr-toimihenkilön tai puhelinpalvelukeskuksen työstä huomattavasti tehokkaampaa ja tarkempaa”, Telian ohjelmistorobotiikkapalveluista vastaava Sam Salonen tiivistää.

Salosen mukaan älykäs työpöytäautomaatio tehostaa yrityksen rutiinitehtäviä paitsi nopeuttamalla itse työntekoa, myös lyhentämällä työntekijän perehdytysaikaa sekä tekemällä raporteista helpommin hyödynnettäviä.

Älykäs automaattisparraaja

”Uuden työntekijän perehdyttäminen esimerkiksi asiakaspalvelutehtäviin vaatii aina yritykseltä resursseja, mutta avustavan ohjelmistorobotiikan avulla perehdytys voidaan hoitaa huomattavasti nopeammin kuin pelkästään ihmisvoimin”, Salonen kertoo. Avustava ohjelmistorobotti nimittäin neuvoo ja ohjaa asiakaspalvelijaa koko palveluprosessin ajan, jolloin hänen ei ravitse opetella ohjelmistojen käyttöä ja työvaiheita ulkoa.

Avustava ohjelmistorobotti ehdottaa toimenpiteitä palveluprosessin eri vaiheissa. Lopuksi robottiassistentti kysyy asiakaspalvelijalta, haluaako hän lähettää kuittauksen palvelupyynnön suorittamisesta asiakkaalle ja laatii kuittausviestiluonnoksen, jota asiakaspalvelija voi halutessaan täydentää.

Miten automatisoin rutiinitehtävät ohjelmistorobotiikan avulla?

Tarkkasilmäinen oikolukija

Kuten monessa muussakin rutiinitehtävässä, myös uuden työntekijän tietojen läpikäynnissä ihminen häviää tarkkuudessa ja nopeudessa robotille. Avustava ohjelmistorobotti esimerkiksi käy työntekijän tiedot esimiehen tai hr-toimihenkilön puolesta ja kyselee, mitä työvälineitä työntekijälle tulee tilata.

”Avustava työpöytärobotti tehostaa hr-työtä huomattavasti ja hoitaa uuden työntekijän perustamiseen liittyvät rutiinit valittamatta”, Salonen selostaa.

Pedantti datan kirjaaja

”Työntekijöiden raporteista saatavan datan hyödyntämisessä on usein se ongelma, ettei data ole määrämuotoista – ihmiset raportoivat tapahtumat kukin tavallaan, eikä tuloksia näin ollen voida kvantifioida tai verrata toisiinsa”, Salonen kertoo.

Ohjelmistorobotti puolestaan laatii raportit automaattisesti aina yhtenevään formaattiin, jolloin niistä saatavaa tietoa voidaan käyttää helpommin hyödyksi. ”Usein avustava työpöytärobotti siirtää dataa taustalla toimivalle ohjelmistorobotiikalle, joka työstää tehtäviä eteenpäin ilman ihmisen panosta”, Salonen paljastaa.

Kirjoittaja: Satu Ekman

Hyötyisikö yrityksesi ohjelmistorobotiikasta?

Katsotaan yhdessä yrityksesi tarpeet automatisoinnille

OTA YHTEYTTÄ

Artikkelin aihealueet

Robotisaatio Ohjelmistorobotiikka
Lisää samasta aiheesta
"Jalostan työtehtäviä roboteille"
"Säästimme roboteilla 5 miljoonaa euroa vuodessa"
Tiimikaverisi voi olla kohta robotti – suomalaisyritys aikoo mullistaa tietotyön
Telia säästi vuodessa viisi miljoonaa euroa ohjelmistorobotiikalla – miten kävi ihmisille?
Valehenkilöille uusi mellastuskenttä?
Tekoäly on kiinnostava juuri nyt – tästä syystä
Vaikka tekisit töitä kellon ympäri, et pystyisi samaan: ohjelmistorobotti on sata kertaa sinua tehokkaampi
Alexander Stubb: Neljäs teollinen vallankumous – oletko valmis?
Edellinen artikkeli
Neljä syytä siirtyä pilveen
Moni yritys voisi käyttää pilvipalveluita vielä laajemmin. Lue neljä syytä siihen, miksi pilveen ...
Seuraava artikkeli
Pilvipalvelut – vältä nämä sudenkuopat ja huomioi oikeat asiat pilviympäristössä
Miten päästä pilveen mahdollisimman viiveettömällä yhteydellä ja kustannustehokkaasti? Kuinka ...