Kaikki artikkelit

Nettiaktivisti Jeremy Heimans: Digitalisaatio on synnyttänyt vanhan vallan rinnalle uutta valtaa – joskus uuden vallan työkalut kuitenkin kääntyvät itseään vastaan

4 min

Kun ALS-tautia sairastavat ihmiset päättivät itse selvittää, tehoaako litium taudin hoidossa, vastaus saatiin selville muutamassa kuukaudessa. Viralliselta terveydenhuoltoviranomaiselta tutkimus olisi vienyt vuosia.

16-vuotias tyttö radikalisoituu ja lähtee Syyriaan taistellakseen ISIS-terroristiryhmän riveissä. Hän jakaa sosiaalisessa mediassa vinkkejä muille ikäisilleen. Mitä pitää ottaa huomioon, kun muuttaa Syyriaan? Mukaan kannattaa pakata esimerkiksi hygieniatarvikkeet. Yhdysvallat puolestaan pyrki estämään ihmisten radikalisoitumista muun muassa pudottamalla lentokoneesta lehtisiä ihmisille. Kumpi keino on tehokkaampi?

Nettiaktivisti Jeremy Heimansilla riittää esimerkkejä vanhasta ja uudesta vallasta, demokratiasta ja vaikuttamisesta digitalisoituvassa maailmassa. Hän puhui Porvoossa Tulevaisuuden Valtiopäivät -tapahtumassa, jossa valtioneuvosto kokoontui ensimmäistä kertaa koskaan yleisistuntoon yleisön edessä. Seminaaria rahoitti Porvoon kaupungin lisäksi Suomi 100 -hanke.

Miten valta muuttuu digitalisoituvassa maailmassa?

Vanha ja uusi valta edustavat kahta täysin erilaista ääripäätä. Vanhan vallan edustajat pitävät valtaa eräänlaisena valuuttana, jota he kahmivat itselleen – harvoille ja valituille – niin paljon kuin saavat. Uusi valta yrittää kanavoida valtaa eri tavalla. Uuden vallan edustajille – milleniaaleille – valta on jotakin, jota on tuottamassa ja jakamassa joukko ihmisiä.

Uusi valta hyödyntää uutta teknologiaa ja sosiaalista mediaa. Facebook-tili ei silti tee kenestäkään uuden vallan edustajaa. Diktaattorillakin voi olla oma Facebook-sivu.

Läpinäkyvyys on yksi uuden vallan tunnuspiirteistä. Läpinäkyvässä maailmassa yritysten on pakko ryhtyä miettimään, mitä tapahtuisi, jos joku näkisi kaiken, mitä teet. Miten arvosi esimerkiksi todellisuudessa näkyvät toiminnassasi? Keisari ilman vaatteita paljastuu nopeasti.

”Apple edustaa vanhaa valtaa”, Heimans tarkentaa. ”Sen liiketoiminta pohjautuu ”tiedämme, mikä on parasta sinulle” -ajatteluun ja salailuun. Apple on hyvä osoitus siitä, että voit olla yksi maailman arvokkaimmista yrityksistä, vaikka olet vanhan vallan yritys”, Heimans selittää.

Heimans mainitsee #PopeForPlanet -videon esimerkkinä uudesta vallasta, jonka takana on vanhan vallan edustaja.

Obaman kampanja edustaa Heimansin mukaan uutta valtaa. Obamalla oli miljoonia seuraajia, jotka levittivät hänen sanomaansa omasta tahdostaan. Obaman viesti seuraajille oli: ”It’s all about you!”. Trump puolestaan on sekoitus uutta ja vanhaa valtaa. Hän sanoo seuraajilleen, että nämä voivat tehdä mitä haluavat, ja Trump tukee heitä. Hänelläkin on somessa runsaslukuinen joukko seuraajia, jotka mielellään levittävät Trumpin viestiä. Mutta hänen viestinsä edustavat vanhaa valtaa – ”minä sitä, minä tätä”. Trump siis hyödyntää uuden vallan työkaluja edistääkseen vanhan vallan arvoja.

Mitä tavoittelet?

Uuden vallan työkaluja hyödynnettäessä pitää miettiä tarkasti, mitä halutaan saavuttaa ja milloin joukkoistaminen on oikeasti kannattavaa.

”Lopputulos ei välttämättä aina ole kovin strateginen”, Heimans painottaa. ”Mitä jos yhteiskunnallinen infrastruktuuri olisi ihmisten perustama? Voisimme saada paljon seksikkäiltä kuulostavia ideoita, mutta kuka huolehtisi esimerkiksi viemäröinnistä?”

Erilaisia alustoja, kuten Facebookia, Heimans pitää hyvin vaikutusvaltaisina. Nämä alustat ovat ristiriitaisia – ilman käyttäjiensä sisältöjä ne eivät olisi mitään. Toisaalta esimerkiksi Facebookin käyttöehdot ovat hähmäiset, ja käyttäjät eivät pääse millään lailla osalliseksi sen arvosta. Me siis teemme töitä näille alustoille saamatta tästä työstä konkreettista hyötyä.

Myös Uber on hyvä esimerkki siitä, että sen kuljettajat edustavat uutta valtaa, mutta ne kääntyvät nyt Uberia vastaan, sillä se ei anna kuljettajille tunnetta omistajuudesta. Uuden vallan lupaus onkin monin paikoin synnyttänyt uusia vallanpitäjiä, joilla on jopa enemmän valtaa kuin vanhan vallan edustajilla.

Uuden vallan työkalut ovat hyvin tehokkaita. Heimans on esimerkiksi brändännyt Syyriassa toimivan pelastusryhmän The White Helmets -nimellä. Tavoitteena oli herättää ihmisten tietoisuus siitä, mitä Syyriassa tapahtuu. Näistä sankareista tuli sanansaattajia, joita seurattiin muun muassa sosiaalisessa mediassa. Kampanjaan liittyvä joukkorahoitus keräsi miljoonia dollareita Syyrian hädänalaisille. The White Helmets -ryhmästä tuli uuden vallan sekä toivon edustajia.

Kirjoitus perustuu Jeremy Heimansin puheenvuoroon Tulevaisuuden Valtiopäivät -tapahtumassa.

Lisää samasta aiheesta
Edellinen artikkeli
Hyödynnä ensikohtaaminen: näin hurmaat asiakkaasi verkossa
Kun olet saanut potentiaalisen asiakkaan verkkosivuillesi, auta häntä onnistumaan ja palvele chatin ...
Seuraava artikkeli
Vantaa valitsi Telian – haluaa uusia palveluita nopeasti käyttöön
Vantaan kaupunki on tehnyt sopimuksen Telian kanssa lähes 10 000 mobiililiittymän hankkimisesta.

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen liittymä- ja laitetilaukset pitää toistaiseksi tehdä erikseen. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitevalikoimamme on tilattavissa toistaiseksi eri kaupasta kuin liittymämme. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät