Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Yritys ei pyöri ilman nettiä – näin valitset liittymän

3 min
Telian asiantuntija Jarkko Helin.

”Netti on nykypäivänä samanlainen perushyödyke kuin vesi tai sähkö. Liittymä kannattaa valita huolella, jotta yritys saa tarvettaan vastaavat yhteydet .” Telialla jo 30 vuotta ICT-asioita ratkonut asiantuntija Jarkko Helin antaa vinkit yrityksen internetliittymän valintaan.

1. Punnitse tarpeet

Ei ole yhtä nettiliittymää, joka kävisi joka yritykselle. ”Ennen liittymän valintaa tulisi määritellä, mihin yritys nettiä käyttää”, Helin muistuttaa.

SIM-kortilla toimiva mobiilinettiliittymä soveltuu Helinin mukaan paljon reissussa tai kotona työskentelevälle. Tarvittaessa netin voi myös jakaa vaikka neuvotteluhuoneelle reitittimen avulla. ”Mobiilinettiliittymä on aivan riittävä valinta useimmille yksinyrittäjille”, Helin toteaa.

Kiinteää yhteyttä Helin puolestaan suosittelee silloin, kun netin käyttäjiä on yrityksessä useampi sekä silloin, jos netti on yrityksen liiketoiminnan kannalta erityisen merkittävässä roolissa. ”Kiinteä yhteys takaa suuremman kapasiteetin ja paremman luotettavuuden kuin mobiili netti”, Helin kertoo.

Haluatko oppia lisää? Lataa nettiliittymäopas

2. Varmenna yhteys

Luotettavakin nettiyhteys voi joskus katketa esimerkiksi ukkosen takia. ”Moni yritys ei tajua, kuinka tärkeä netti on ennen kuin se lakkaa toimimasta. Kyse ei ole pelkästään netissä toimivista yrityksistä, vaan tavallisen lähikaupankin kassajärjestelmä on nykyään useimmiten liitetty verkkoon – joten jos netti menee poikki, loppuu makkaran myynti siihen”, Helin kuvailee. Lisäksi pienet yritykset käyttävät usein pilvipalveluita, kuten Office 365 -ohjelmia. Jos netti ei toimi, ei pilvipalveluidenkaan käyttö onnistu.

Siksi Helin kehottaa jokaista yritystä punnitsemaan varavaihtoehdon tarpeellisuutta: kärsiikö liiketoiminta, jos netti on alhaalla, vaikka vain lyhyen ajan?

”Jos vastaus on myönteinen, kannattaa kiinteä kuituyhteys varmistaa toisella kuidulla tai mobiilinettiliittymällä. Vähintään on hyvä varmistaa, riittääkö puhelimessa nettiä jaettavaksi toiseen laitteeseen, jos toimiston yhteys jostain syystä katkeaa”, Helin ohjeistaa. ”Nettiliittymiin voi myös halutessaan ostaa lisäpalveluna nopeamman korjausajan.”

3. Huolehdi tietoturvasta

”Moni suomalainen pienyritys ei vielä täysin ymmärrä tietoturvan tärkeyttä. Suojaamaton nettiyhteys on käytännössä sama kuin lähtisi kotoa ja jättäisi oven auki – kuka tahansa voi tulla sisään ja viedä omaisuutta tai tehdä vahinkoa”, Helin vertaa. Hän muistuttaa, että internet on globaali verkko, jonka kautta kuka tahansa halukas voi löytää suomalaisen yrityksen tiedot vaikka toiselta puolelta maapalloa.

Tämän vuoksi nettiliittymään tulisi Helinin mukaan aina liittää palomuuri, joka toimii yrityksen verkon perussuojana. ”Palomuuri varmistaa, etteivät ulkopuoliset pääse käsiksi yrityksen asiakastietoihin tai liikesalaisuuksiin. Palomuurin voi liittää kaikkiin meillä myytäviin yritysnettiliittymiin, eikä yrityksen tällöin tarvitse huolehtia tietoturvatekniikasta itse.”

Teksti: Satu Ekman

Telian netti on luotettava ja palvelu paikallista

”Telian kattava verkko näkyy yrityksissä muun muassa siten, että konesaleissa sijaitseva Office 365 -pilvipalvelu toimii nopeasti ja luotettavasti”, Helin havainnollistaa. Lisäksi Telian paikallinen palvelu kattaa koko maan. ”Asiakaspalvelumme on olemassa sitä varten, että se neuvoo nettiliittymien valinnassa, ja tarvittaessa myyjämme tulevat käymään yrityksessä”, Helin päättää.

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Verkko Yrittäjän ratkaisut
Edellinen artikkeli
Hommat hoitoon yhdellä puhelinsoitolla
Avasimme kesällä 2019 uuden palvelunumeron pienyrityksille ja yrittäjille.
Seuraava artikkeli
Näin pääset alkuun identiteetinhallinnassa
Tiedätkö, kenellä on pääsy yrityksesi tietoihin tai järjestelmiin?