1. Kassatilanne ja -ennuste
Yrityksen kassatilanne määrittelee kyvyn tehdä hankintoja ja maksaa palkkoja nyt ja tulevaisuudessa. Kun kassavirran kehityksen mahdolliset ongelmat havaitaan hyvissä ajoin, yritys voi ryhtyä tarvittaviin toimiin.
Jos esimerkiksi iso myyntilasku on erääntynyt ja palkanmaksupäivä lähenee, on kriittisen tärkeää huomata tilanne ajoissa. Kassatilanteen kehitystä tutkimalla saat myös selvän kuvan trendistä: Kasvavatko tulot suhteessa menoihin? Miltä kehitys näyttää verrattuna vuoden takaiseen?
Kassavirtaa seuraamaalla voit myös arvioida, pystyykö yrityksesi rekrytoimaan lisää työntekijöitä tai investoimaan tuotekehitykseen.
2. Projektikohtainen kannattavuus
Tarkka suunnittelu, ajantasainen kirjanpito ja nopea reagoiminen odottamattomiin kehityskulkuihin ovat onnistuneiden projektien kulmakiviä. Jos esimerkiksi henkilöstö- tai hankintakulut ovat ennakoitua suuremmat, on syytä selvittää, mistä kehitys johtuu.
Telia talouden projektinäkymästä voit seurata useiden projektien kulu- ja tulorakennetta rinnakkain. Onnistunut analyysi auttaa ymmärtämään, minkälaiset projektit ovat yrityksellesi kaikkein kannattavimpia.
Projektien kannattavuutta arvioitaessa on syytä kiinnittää huomiota suurimpiin tuloihin ja menoihin. Jos näissä tapahtuu odottamattomia muutoksia, täytyy selvittää, mistä poikkeama johtuu. Suurimpia menoja ovat yleensä työvoimakustannukset ja materiaalihankinnat.
3. Palkkaraportit
Kun kaikki palkanlaskentaan liittyvä kirjanpito matka- ja kululaskuineen ja myyntibonuksineen siirretään yhden näkymän alle, yrityksen arjen pyörittäminen hoituu aiempaa helpommin. Erilaisia palkkaraportteja kaipaavat säännöllisin väliajoin niin työntekijät kuin verottajakin, joten helposti luotavat palkkaraportit voivat säästää paljon yrittäjän työtunteja.
4. Myynnin kehitys
Telian sähköisen taloushallinnon avulla voit seurata helposti ja reaaliaikaisesti, onko myynnin kehitys odotettua. Myynnin kehitys -näkymässä pystyt myös vertaamaan tämän vuoden myyntiä edellisten vuosien tietoihin, jolloin trendit ja poikkeamat paljastuvat.
Myynti asiakkaittain -välilehdeltä saat näkyville eri asiakkuuksien merkityksen liiketoiminnallesi. Avoimet myyntilaskut taas kertovat, paljonko kassavirtaa on odotettavissa.
Vertailemalla myynnin etusivun eri kaavioita pystyt seuraamaan monia asioita liiketoiminnan kehityksestä. Laskujen pidentyneet maksuajat saattavat tarkoittaa huonompaa kassaennustetta tietyllä aikavälillä. Jos asiakasmäärä nousee mutta euromääräinen myynti polkee paikallaan, on hyvä harkita myyntityön kohdistamista toisin.
5. Kuitit
Telian sähköinen palvelu helpottaa kuittien hallintaa. Voit skannata kuitit puhelimellasi, jolloin ne kirjautuvat automaattisesti järjestelmään. Kuiteista on hyötyä myös yrityksen kulujen ymmärtämisessä. Jos projektikohtainen näkymä paljastaa esimerkiksi, että aineisiin ja tarvikkeisiin on kulunut enemmän rahaa kuin oli tarkoitus, kuitit-näkymästä näet tarkasti, mitä kaikkea on hankittu.
Teksti: Tomi Eklund
Etkö usko? Kokeile itse Telia Taloushallinnon demoversiota.
HALUATKO KUULLA LISÄÄ?Telia Taloushallinto on palvelukokonaisuus, joka siirtää yrityksesi talouden johtamisen digiaikaan ja jossa näet reaaliaikaisen tiedon jatkuvasti. Palvelumme skaalautuu tarpeidesi mukaan ja tehostaa yrityksesi toimintaa. Jos haluat tietää lisää, ota yhteyttä Miika Saloon: miika.salo[at]teliacompany.com, puh. 040 302 4904. |