Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Näin asiakkaasi haluavat sinun käsittelevän heidän dataansa

4 min

Pelkästään Iso-Britanniassa tapahtui vuonna 2016 kansallisen tilastokeskuksen mukaan 5,8 miljoonaa petosta tai tietokoneen väärinkäyttöön liittyvää tapausta. YouGovin mukaan 97 % ihmisistä haluaa kontrolloida omaa dataansa paremmin, mutta tämä ei saisi olla liian vaikeasti toteutettavissa. Kaikki verkon käyttäjät tietävät liiankin hyvin leipävuoden pituiset käyttöehdot, joihin pitää tutustua ennen verkkopalvelun tai sovelluksen käyttöönottoa. Harva kuitenkaan jaksaa selata läpi satoja sivuja pientä pränttiä – on helpompaa laittaa rasti ruutuun ja luottaa siihen, että asiakastietoja käsitellään asianmukaisesti ja tietoturvallisesti.

”Tietoturvasta on haasteellista tehdä helppoa ja mukavaa”, totesi Slushissa Robin Tombs, joka on yksi Yoti-palvelun perustajista. ”Daily Mirror -lehden mukaan 123456 on edelleen suosituin salasana. Kun botit löytävät käyttäjän sähköpostiosoitteen verkosta ja koittavat sen sekä suositun salasanan avulla kirjautua sisälle ihmisten sähköpostitileille, niiden on helppoa onnistua.”

”Itse asiassa 90 % kirjautumisyrityksistä ei enää ole ihmisten tekemiä. Ja kun botti löytää käyttäjätunnuksen ja salasanan yhdelle sivulle, se voi helposti käydä läpi tuhansia nettisivuja ja kokeilla, käyvätkö samat tunnukset myös muihin palveluihin”, Tombs havainnollisti.

Käyttäjät haluavat omistaa ja kontrolloida datansa itse

Tombs muistutti, että jaamme itsestämme yhä enemmän arvokasta tietoa eri nettisivuille, nettilomakkeille ja sosiaaliseen mediaan. Osittain meidän on pakko tehdä niin, jotta voimme käyttää verkkopalveluita. Samalla se tarkoittaa sitä, että netistä löytyy ihmisistä valtavasti dataa, josta iso osa myös hakkeroidaan jossakin vaiheessa.

”Kysyimme kolme vuotta sitten ihmisiltä, miten he haluaisivat ratkaista digitaaliseen identiteettiin ja dataan liittyvät asiat. Vastauksissa korostui kuusi asiaa. Ensinnäkin, digitaalisen identiteetin tulisi pohjautua vapaaehtoisuuteen. Toiseksi ihmiset haluavat itse omistaa identiteettinsä ja kolmanneksi hallinnoida sitä itse. Ihmiset haluavat myös olla anonyymejä, elleivät he itse muuta valitse. Lisäksi kaiken tulee olla erittäin turvallista ja ihmisten tulee voida luottaa siihen, että kaikki toimii edellä kuvatulla tavalla”, Tombs kertoi.

Yotin liiketoiminta pohjautuu kyseisiin periaatteisiin. Startup-yrityksissä käyttäjien yksityisyys ja tietosuoja ovatkin monesti huolella rakennettuja yrityksen perustamisesta lähtien. Yoti tarjoaa ihmisille digitaalisen identiteetin palvelua, jonka avulla ihmiset voivat tunnistautua sekä verkossa että sen ulkopuolella.

”Haluamme tehdä vastuullista ja luotettavaa liiketoimintaa”, Tombs painotti.

Dataa kerätään vasta silloin, kun tietosuojaperiaatteet ovat pomminvarmalla pohjalla

”Emme aluksi edes tarjonneet käyttäjille mahdollisuutta siihen, että olisimme säilyttäneet heidän dataansa, vaan se säilyi heidän puhelimissaan”, kertoi Clue-sovelluksen perustaja Ida Tin Slushissa. ”Vastaperustettuna yrityksenä halusimme ensin varmistua siitä, että säilytämme dataa niin hyvin kuin se käytännössä on mahdollista. Meni kaksi vuotta, ennen kuin koimme olevamme valmiita tähän.”

Clue-sovellus kerää käyttäjistä hyvin henkilökohtaisia tietoja, sillä naiset voivat sen avulla seurata esimerkiksi kuukautiskiertoa ja ovulaatiota.

”Oman etiikkani mukaan kaiken pitää olla todella läpinäkyvää. Ihmisten pitää ymmärtää, mitä he antavat ja mitä he saavat vastineeksi. Kun mietitään, miten data tällä hetkellä kulkee digitaalisessa maailmassa, mikä sen tarkoitus on ja mitä datalla tehdään – läpinäkyvyyttä ei juuri ole. Osa yrityksistä valitettavasti hyödyntää tätä tilannetta. He seuraavat meitä verkossa emmekä ole edes tietoisia siitä”, Tin huokaisi.

Tin on sitä mieltä, että kun käyttäjät alkavat ymmärtää, miten heitä verkossa tarkkaillaan ja miten heidän tietojaan hyödynnetään, he ryhtyvät myös vaatimaan palveluntuottajilta enemmän.

”Datan avulla voidaan tehdä paljon hyviä asioita. Ihmiset näkevät nämä hyödyt varmasti, kunhan yritysten toiminta on läpinäkyvää”, hän totesi. ”Minusta on hienoa, että Netflix suosittelee minulle elokuvaa, josta todennäköisesti pidän. Tämän tulee kuitenkin pohjautua siihen, että käyttäjä antaa datansa yrityksen käyttöön vapaaehtoisesti ja ymmärtää, mitä sillä tehdään ja miten hän itse siitä hyötyy. Ja tietysti myös yritys hyötyy siitä, että se voi antaa asiakkailleen vastineeksi sitä, mitä he haluavat”, Tin muistutti.

Tin kertoi, että yhtiössä on yritetty painottaa käyttäjille käyttöehtoja sekä tehdä ne ymmärrettävällä kielellä, jotta käyttäjät oikeasti lukisivat käyttöehdot.

”Olemme myös tehneet kirjoituksen, jossa selitämme, mitä tapahtuu, kun käyttäjä siirtää tietojaan Cluelle. Mihin data menee, missä sitä säilytetään, millä palveluntuottajilla on pääsy tietoihin ja niin edelleen. Olen todella ylpeä kirjoituksesta, koska sillä on iso rooli ihmisten oivalluttamisessa. Ja se auttaa ymmärtämään mitä tahansa palvelua ja niiden käyttöehtoja, ei pelkästään meidän palveluamme”.

Artikkeli pohjautuu Ida Tinin sekä Robin Tombsin puheenvuoroihin startup-tapahtuma Slushissa.

Lue lisää: Näin selvität, ovatko tietosuojakäytäntösi ajan tasalla

Älä pelkää GDPR:ää – EU:n tietosuoja-asetus on tunnollisille yrityksille iso bisnesmahdollisuus

Telia Helsinki Data Centerissä yrityksesi kriittinen data, kuten asiakastiedot, on tietoturvallisesti tallessa Suomen rajojen sisällä ympärivuorokautisessa valvonnassa. Tutustu palveluihimme!

GDPR tulee - oletko valmis?

Tietosuoja- ja tietoturvakysymyksiä ei tarvitse pähkäillä yksin. Telian asiantuntijat auttavat sinua parhaiden käytäntöjen luomisessa. Varmistetaanko yhdessä, että voit nukkua yösi levollisesti, vaikka toukokuu 2018 lähestyy?

Jätä yhteystietosi meille
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Tietoturva
Edellinen artikkeli
Data muuttaa maailman metropoleja
Singaporessa edistetään kaupunkien turvallisuutta, Hollannissa yritetään lisätä pyöräilyn ...
Seuraava artikkeli
Nelikymppinen keksintö pyörittää digimaailmaa
Jos PKI pettäisi, digitaalinen maailma palaisi kivikaudelle. Näin on ollut jo neljäkymmentä vuotta ...

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen liittymä- ja laitetilaukset pitää toistaiseksi tehdä erikseen. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitevalikoimamme on tilattavissa toistaiseksi eri kaupasta kuin liittymämme. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät