Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Managed Cloud takaa Vapon pilviympäristön tehokkuuden ja toimivuuden

3 min

Telia Inmics-Nebulan ja Vapon pitkä historia yhteistyökumppaneina on hyvin tiivis. Vuonna 2006 alkaneen yhteistyön ensimmäiset projektit koskivat yksittäisten toimintojen tukipalveluja. Vuosien saatossa suhde on syventynyt strategisen kumppanuuden tasolle. ”Hoidamme tällä hetkellä suuren osan Vapon IT-infrastruktuurista ja loppukäyttäjäpalveluista”, kertoo Telia Inmics-Nebulan avainasiakaspäällikkö Jaakko Sipinen.

Yhteistyö on sujunut hyvin. Tällä hetkellä Inmics tuottaa laajalti erilaisia palveluita Vapolle onnistuen tarjoamaan asiakkaalleen sitä, mitä se hakeekin. Pitkä historia on opettanut ymmärtämään Vapon IT-ympäristöä ja sen vaatimuksia. Tukipalveluja tarjotaan myös Vapon loppukäyttäjille.

”Esimerkiksi helpdesk-palvelumme venyvät hyvinkin erilaisiin tarpeisiin Vapon toiveiden mukaan, kuten käyttäjätunnusten hallintaan ja IT-tarvikkeiden tilauksiin. Vapon ja Telian yhteistyön vahvuus on erittäin tiivis tiimityö. Vapolaiset pyrkivät auttamaan meitä parhaansa mukaan, jotta Telia Inmics-Nebula onnistuisi palveluntuottamisessa Vapolle mahdollisimman hyvin. On kuin istuisimme samalla puolen pöytää, vaikka olemmekin kaksi eri yritystä”, Sipinen sanoo.

Managed Cloudin pilvihallinta on jatkumo vuosien yhteistyölle. ”Olemme tuottaneet paljon erilaisia palveluja Vapolle, joihin he ovat kaivanneet asiantuntijaa tekemään hallinnan toimenpiteitä”, Sipinen sanoo.

Alkuun Vapo rakensi uusia digitaalisia ratkaisujaan Microsoftin Azure-pilvipalvelualustalle. Pian huomattiin, että pilvipalvelun ketteryydestä huolimatta palvelun pyörittämiseen kaivattiin samanlaista ryhtiä kuin perinteisissä konesalipalveluissa. ”Lähdimme yhdessä Telia Inmics-Nebulan kanssa kehittämään tätä palvelua, ja nyt se on ollut meillä jo jonkin aikaa. Olemme tyytyväisiä uuteen Managed Cloud –palveluun”, sanoo Vapon System Specialist Jussi Kataja.

Pilven haltuunottovaiheessa Vapo kartoitti yhdessäTelian kanssa jo olemassa olevat järjestelmät ja päätti vastuurajat siitä, mitä kukin asiantuntija tulee valvomaan. Lisäksi sovittiin jatkuvan palvelun ylläpidosta ja resurssoinnista. ”Myös Vapon tietoturvapalvelu hoidettiin samalla ajan tasalle.”

Vapo luottaa Telian ammattitaitoon. ”Siellä on asiantuntevaa porukkaa töissä, ja se on hyvänkokoinen kumppani meille. Telia Inmics-Nebula pystyy vastaamaan joustavasti haasteisiimme ja samalla kehittämään omaa toimintaansa”, Kataja sanoo.

Nykyään pilveen on helppo tehdä ketterästi uusia ratkaisuja. Aikaisemmin pilvipalvelu oli iso haaste Vapon tietohallinnolle, sillä kokonaiskuvan hahmottaminen oli vaikeaa. Managed Cloudiin siirtyminen mahdollisti sen, että esimerkiksi tietoturva, kustannusraportointi ja palvelunseuranta ovat nyt paremmin hallittavissa.

”Tehtävänämme on olla auttamassa käyttöönotossa ja toimia sovellustoimittajien ja asiakkaan kanssa yhteistyössä”, sanoo Telia Inmics-Nebulan pilviarkkitehti Sami Lahti.

Vapon panostettua viime vuosina voimakkaasti digitalisaatioon Telia Inmics-Nebula halusi tarjota kumppanilleen palvelua, jossa se huolehtisi Vapon pilvipalvelusta yhtä kokonaisvaltaisesti kuin heidän on-premise -ympäristöstään.

”Autamme Vapoa missä tahansa pilvipalveluun liittyvässä asiassa, liittyy se sitten varmistukseen, valvontaan, tietoturvaan tai vaikka raportointiin. Varmistamme, että asiat tulee huomioitua jo käyttöönotossa. Lisäksi tutkimme kehittyvän pilven uusia ominaisuuksia, joita voisi hyödyntää”, Lahti sanoo.

TÄLLÄ PALVELULLA RATKAISIMME VAPON HAASTEET

Managed Cloud -palveluun sisältyy kaikki, mitä tarvitset pilvipalveluidesi tehokkuuden ja toimivuuden varmistamiseksi, aina yrityksellesi sopivan pilviarkkitehtuurin rakentamisesta ympäristön valvontaan ja vikojen korjaamiseen.

Tutustu Managed Cloudiin
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Pilvipalvelut
Edellinen artikkeli
Meille luvattu utopia tekoälystä realisoituu, mutta kukaan ei tarkalleen tiedä koska
Tekoälyn tulevaisuutta on hankala ennustaa, mutta siihen voi varautua.
Seuraava artikkeli
Telia siirtyy digitaaliseen allekirjoitukseen
Kun yritys tilaa työntekijöilleen puhelinliittymät, Telia allekirjoittaa liittymäsopimuksen ...

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen liittymä- ja laitetilaukset pitää toistaiseksi tehdä erikseen. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitevalikoimamme on tilattavissa toistaiseksi eri kaupasta kuin liittymämme. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät