Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

#Läppärikulkurit – Taitori Oy

Sonera on nyt Telia.

Läppärikulkurit-videosarjassa #Somejengi lähtee tien päälle tekemään töitä, ja tapaamaan muita officenomadeja. Keskustelun parhaat palat ja oivallukset jaamme blogi- ja videokoosteina.

Viides Läppärikulkurit -tapaaminen tapahtui tilavaraus – sekä tilanhallintapalveluihin erikoistuneen Taitori Oy:n tiloissa, jossa Somejengiläiset Tuija Koukkula ja Ville Vento tapasivat yrityksen myynti- ja markkinointijohtaja Perttu Ahvenaisen sekä toimitusjohtaja Timo Timosen.

IoT –sensorit ja tietoturva

Taitori hyödyntää esineiden internetiä eli IoT:tä konkreettisesti liiketoiminnassaan.

Esimerkkinä voidaan ottaa Taitorin tarjoamat IoT -tilasensorit, joilla pystytään mittaamaan esimerkiksi työympäristön laatua (ilmankosteus, lämpötila, melutaso jne.) ja ihmisten läsnäoloa erilaisissa tiloissa.

Sensoreiden tuottamaa dataa analysoimalla yritykset voivat saada merkittävää lisäarvoa liiketoimintaansa. Kerätty data voi kertoa yritysten päättäjille esimerkiksi, miten henkilöstöä kannattaa avokonttoreissa sijoitella, jotta työrauha olisi kaikilla taattu, tai miten työtilojen käytöstä saadaan mahdollisimman tehokasta.

Tällä hetkellä on käynnissä Pertun mukaan jonkinlainen digitalisaatiosta johtuva murros ja monet yritykset ovat muuttamassa aikaisempaa pienempiin tiloihin. Neliöitä ei tarvita niin paljoa, kun osataan hyödyntää ne tehokkaasti.

Taitorilla ei ole unohdettu myöskään tietoturvan merkitystä, vaan se toimii kaiken lähtökohtana heidän toiminnassaan. Timon mukaan he varmistavat aina, että pilvipalveluiden ohjelmistoissa ei ole aukkoja (varmistavat tämän viikoittain ajetuilla omilla skannauksillaan) ja lisäksi pilvi ostetaan monessa arkkitehtuurikerroksessa (jotta data olisi varmasti mahdollisimman hyvin suojattuna). Myös varsinaisiin IoT –laitteisiin, kuten esimerkiksi Taitorin tarjoamiin ovenpielinäyttöihin ajetaan kuukausittain omat päivityksensä. Lisäksi kaikki liikenne on salattua.

Näin varmistetaan, että kukaan ulkopuolinen ei pääse esimerkiksi sensoreiden tuottamaan dataan käsiksi.

”Tietoturva on kaiken ytimessä”, Timo sanoi.

Liikkuva työ

Sekä Perttu että myös Timo tekevät paljon liikkuvaa työtä. Pertun kohdalla liikkuvan työn merkitys korostuu entisestään, sillä hän asuu itse Mikkelissä ja Taitorin toimitilat sijaitsevat Helsingissä. Taitori on myös perustanut Loossi-palvelun, jonka kautta voit laittaa käyttämättömän työpisteesi vuokralle. Katso sivulta videotallenteet kadonneen työtilan metsästyksestä Pasilassa.

Pertun mukaan on ollut kuitenkin mielenkiintoista huomata, että työmatkat ovat itse asiassa parhaimpia hetkiä saada töitä tehtyä ja sisältöä tuotettua. ”Mä saan aivan älyttömästi aikaiseksi työmatkoilla”, Perttu totesi.

Myös parantuneet verkkoyhteydet ovat vaikuttaneet asiaan paljon. Yhteydet ovat esimerkiksi junissa kehittyneet viime vuosien aikana todella paljon (tästä VR:n yhteisömanageri Mikko Vierikin puhui aikaisemmassa Läppärikulkurit –jaksossa bit.ly/2dbWaC8 ), mikä taas on omalta osaltaan varmasti edistänyt liikkuvan työn tekemistä monen kohdalla.

Perttu mainitsi lisäksi, että Microsoftin tarjoama Office 365 -palvelu on ollut mahdollistava tekijä siinä, että hän on voinut edes ajatella tekevänsä liikkuvaa työtä siinä määrin kuin hän sitä tällä hetkellä tekee. Perttu sanoi, että Office 365:n tuottavuustyökalut kehittyvät todella kovaa vauhtia, eikä hän tulisi enää edes toimeen ilman niitä.

Miksi sivutoiminen yrittäjyys on tabu Suomessa?

Sivutoiminen yrittäjyys on Pertun mukaan tietynlainen tabu suomessa ja moni ei uskalla puhua siitä. Perttu pohdiskeli, että pelkäävätkö työnantajat liikaa työntekijöiden siirtymistä kokopäiväisiksi yrittäjiksi jossakin vaiheessa vai ajatellaanko, että sivutoiminen yritys on pois varsinaisiin palkkatöihin keskittymisestä?

Sekä Perttu että Timo olivat aloittelemassa Taitorin toimintaa nimenomaan sivutoimisen yrittäjyyden kautta ja tämä oli oikeastaan ainoa mahdollinen vaihtoehto heille.

Pertun mukaan hänelle on tullut kuitenkin hyvin vähän vastaan tapauksia, jossa työnantajat olisivat rohkeasti kannustaneet työntekijöitään sivutoimiseen yrittäjyyteen.

Kuinka tilannetta voisi sitten yrittää muuttaa? Perttu ehdotti, että työnantajat voisivat osallistua yritysten kiihdyttämiseen, esimerkiksi osuuksilla. Tätä kautta työnantajalla olisi myöhemmässä vaiheessa mahdollisuus saada myös selkeää taloudellista hyötyä tilanteesta, mikäli työntekijän oma yritys lähtisi lentoon.

Paljon on kyse myös yhteistyön lisäämisestä. Miksei työntekijän sivutoiminen yritys voisi tehdä yhteistyötä hänen työnantajansa kanssa, jolloin tilanne olisi kaikkien etu?

Digitointia vai digitalisointia?

Perttu mainitsi, että häntä ärsyttää nykypäivänä suunnattomasti keskustelu mikä liittyy siihen onko jokin ratkaisu digitointia vai digitalisointia. Hän antoi hyvänä esimerkkinä Taksin Valopilkku –sovelluksen, joka on konkreettinen esimerkki digitoinnista.

Perttu sanoi, että jos kyse on digitoinnista, moni ihminen pitää sitä automaattisesti huonona vaihtoehtona, vaikka olennaisin asia esimerkiksi Valopilkku -sovelluksenkin kohdalla on se, että parantaako se asiakaskokemusta?

”Mun mielestä parantaa ja se on se ja sama, onko kyseessä digitointia vai digitalisointia”, Perttu totesi.

Perttu nosti lisäksi esiin hienon suomalaisen innovaation eli neuvolan, jossa hänen mukaansa pystyttäisiin paljon parantamaan niin työntekijäkokemusta kuin myös asiakaskokemusta pelkästään digitoinnillakin.

”Esimerkiksi jos sulla on tunnin aika neuvolatädille. Käyttääkö hän tietojen kirjaamiseen siitä 30 minuuttia, vai pystyttäisiinkö tämä tekemään jotenkin fiksummin? Että hän käyttäisi vain 15 minuuttia siihen tietojen kirjaamiseen ja 45 minuuttia vauvaan tai lapseen. Ihan sama mulle olisiko se digitointia vai digitalisointia, mutta hyöty on se oleellinen asia”, Perttu sanoi.

Tulkkina teknologian ja asiakkaan välissä – matkalla parempaan asiakaskokemukseen

Perttu kertoi tällä hetkellä toimivansa tietynlaisena tulkkina teknologian tuomien mahdollisuuksien ja asiakkaan välissä.

Pertun mukaan on todella tärkeää olla hyvin kiinnostunut teknologiasta ja opiskella jatkuvasti uutta (seurata kuinka teknologia kehittyy). Esimerkiksi Taitorissa Perttu ja Timo seuraavat koko ajan mitä sensoriteknologian saralla tapahtuu.

Asiakasta ei saa kuitenkaan unohtaa. Taitorissa keskitytäänkin nimenomaan ihmisen työpäivän parantamiseen ja työpäiväkokemukseen. Nämä ovatkin tärkeimpiä yksittäisiä asioita, jotta työntekijöillä olisi edellytyksiä tuottaa mahtavia asiakaskokemuksia.

Artikkelin aihealueet

Etätyö Mobiili
Lisää samasta aiheesta
Etätyö motivoi – nosta työteho huippuunsa vaihtamalla maisemaa
Telia tuo markkinoille maailman ensimmäisen täysautomatisoidun verkottamisratkaisun
#Läppärikulkurit – Sanna Jylänki
#Läppärikulkurit - Mikko Vieri
#Läppärikulkurit – Aku Varamäki
Vinkkejä sujuvaan työmatkustamiseen
Iso D – Yksi digitalisaatio meille kiitos!
Mobiliteetti on parhaimmillaan kokonaisuutena
Edellinen artikkeli
Digitalist IoT Forum: Miten tehdään IoT:stä totta?
Mikä mahdollistaa esineiden internetin vallankumouksen?
Seuraava artikkeli
Hoivapalveluyritykset laajentuvat vauhdilla
Verkon tulee pysyä perässä, kun väestö ikääntyy ja moni hoivapalveluita tarjoava yritys laajentuu ...