Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Euroopan suurimmassa hackathonissa Espoon Dipolissa luotiin innovaatioita yrityksille, jotka jakoivat dataansa ennakkoluulottomasti

Junction-hackathonin pääpalkinnon, 20 000 euroa, voitti suomalainen Oneiro-tiimi. (Kuva: Junction | Aino Röyskö)

Valvotuista yön tunneista huolimatta tunnelma oli Junction-hackathonissa sunnuntai-iltana pirteä, ja tuoksusta päätellen Otaniemen ytimessä oli devattu pari vuorokautta hikikarpalot otsalla. Pöydillä lojui energiajuomatölkkien lisäksi smoothiepulloja, tyhjiä kahvikuppeja ja – ei suinkaan pitsalaatikoita vaan mandariinin kuoria. Vaikka takana oli 48 tuntia tiukkaa innovointia, sunnuntain palkinnonjakotilaisuudessa jaksettiin vielä hurrata voittajille sekä järjestäytyä ryhmäkuviin.

Tapahtumaan valittiin 7 000 hakemuksen joukosta 1 300 osallistujaa, jotka kehittivät viikonlopun aikana yrityksille ja organisaatioille yli 300 uutta innovaatiota ja ratkaisua. Kumppaniyrityksiltä hackathoniin osallistuminen edellytti, että ne jakoivat avoimesti dataansa ja liiketoiminnan haasteita sekä kehittäjille että muille organisaatioille. Perinteisesti yritykset ovat halunneet piilotella tietoa ja prosesseja mustasukkaisesti seiniensä sisällä, mutta datan jakaminen ja yhdessä kehittäminen alkavat toimintatapana yleistyä. Moni uusista innovaatioista yhdistelee eri toimijoiden dataa sekä osaamista, mikä tuo lisäarvoa palveluiden käyttäjille.

Junctionin osallistujat kehittivät viikonlopun aikana organisaatioille satoja ratkaisuja. (Kuva: Junction | Iida Nenonen)

”Hyvä esimerkki erilaisten datalähteiden ja palveluiden yhdistämisestä on Junctionin voittajajoukkueen Oneiron ratkaisu, jonka he kehittivät Enstolle hyödyntäen sekä Enston että Telian Junction-haasteita”, kertoo Telian analytiikkaliiketoiminnasta vastaava Tapio Levä. ”Joukkue kehitti alustatalouden hengessä sovelluksen, jossa sähköauton latauspisteen omistaja voi vuokrata pistettä muille sähköauton omistajille. Joukkue käytti Telian Crowd Insights -dataa todentamaan, että sähköauton latauspisteitä ei löydy kaikista sellaisista paikoista, joissa liikkuu paljon ihmisiä.”

Kohdennetumpaa ulkomainontaa, parempaa liikennesuunnittelua ja oikeisiin paikkoihin perustettuja myymälöitä

Telian Crowd Insights -palvelu tarjoaa anonymisoitua dataa ihmisvirtojen liikkumisesta. Levän mukaan palvelun avulla voidaan tehdä parempia, dataan pohjautuvia päätöksiä ja sitä voidaan hyödyntää missä tahansa, missä tarvitaan tietoa ihmisten liikkumisesta ja ajanvietosta.

”Palvelusta on hyötyä hyvinkin erilaisilla toimialoilla, kuten Junctionissa syntyneet ratkaisut osoittavat. Sen avulla voidaan muun muassa kehittää joukkoliikennettä ja sijoittaa kaupunkipyöriä oikeisiin paikkoihin, analysoida tietyömaan vaikutuksia sekä valita kivijalkamyymälän sijainti ihmisvirtojen mukaan”, Levä selvittää.

Telian Junction-haasteen voittajajoukkue, Alakantti, hyödynsi ratkaisussaan Telian sekä JCDecaux’n, dataa. Tiimin ratkaisu on suunnattu mainostajille, jotka voivat sen avulla kohdentaa digitaalista ulkomainontaansa paikkoihin, joissa liikkuu paljon ihmisiä. Mainostaja syöttää palveluun budjetin sekä ajankohdan, ja järjestelmä ehdottaa Telian Crowd Insights -dataan pohjautuen sopivia digitaalisia ulkomainospaikkoja. Paremman kohdentamisen lisäksi tämä säästää mainostajan aikaa.

Telian Junction-haasteen voittanut Alakantti-joukkue sai tavarapalkinnot ja tiimi pääsee lisäksi vierailemaan Telian datakeskuksessa. (Kuva: Junction | Iida Nenonen)

”Telian haaste tuntui heti sellaiselta, että meillä on joukkueena tähän annettavaa. Crowd Insights -data on todella tarkkaa, ja on häkellyttävää, että tällaista dataa syntyy mobiiliverkon sivutuotteena. Se, miten dataa hyödynnetään eri yhteyksissä, on todella kiinnostavaa”, kuvaa Alakantti-joukkueen jäsen Ville Sillanpää. (Artikkeli jatkuu videon alla.)

Tapio Levä on tyytyväinen sekä Alakantti-joukkueen ratkaisuun että Junctionin muuhun antiin: ”Lähdimme hackathoniin hakemaan uusia ideoita ja osaamista. Osallistujilla oli monipuolista ja vahvaa kokemusta, ja myös tulokset ovat sen mukaisia. Oli hienoa nähdä, miten esimerkiksi koneoppimisen avulla luotiin ennustemalleja, jolloin ei tukeuduta pelkästään historiadataan, vaan datan avulla ennustetaan myös tulevaa.”

Viikonloppu osoitti, että parhaat ratkaisut eivät synny umpiossa vaan yhdessä tekemällä: ”Asiakasratkaisuissamme olemme huomanneet, että asiakkaan saama arvo kasvaa, kun dataa yhdistellään ja sitä tuodaan laajemmin eri toimijoiden saataville. Tämän viikonlopun jälkeen meillä on takataskussa paljon ideoita eri toimialoille uusista palveluista, joita lähdemme Crowd Insights -datan avulla kehittämään”, Levä päättää.

Lue lisää: Mobiiliverkkodata paljasti Imatran ajojen vaikuttavuuden

Crowd Insights auttaa tekemään parempia päätöksiä

Crowd Insightsia eli väkijoukkojen liikkumisen analytiikkaa voidaan hyödyntää muun muassa kaupunkisuunnittelussa ja julkisen liikenteen suunnittelussa.

Lue lisää ja lataa esite

Artikkelin aihealueet

Crowd Insights
Lisää samasta aiheesta
Mobiiliverkkodata paljasti Imatranajon vaikuttavuuden
Asiakasarvo kasvaa datojen yhdistämisellä
Länsimetro muutti espoolaisten liikkumista - Telian uusi datapalvelu seuloi miljoonia matkoja
Ihmisvirtojen liikkumisesta saatava data auttaa tekemään parempia päätöksiä
Kohti ihmislähtöisempää liikennesuunnittelua
Telia auttaa Lahtea kehittämään joukkoliikennettään
Lisää älyä matkustamiseen
Kaupunki mittaa, ohjaa ja kehittää itseään
Edellinen artikkeli
Ei pelkkiä kissavideoita – 5G:n kapasiteetti ja nopeus mahdollistavat uudenlaiset palvelut
Telia avaa kaupallisen 5G-verkon vuonna 2019. Mitä sitten tapahtuu? Sen sanelevat kumppaneiden ...
Seuraava artikkeli
Pienyritys Sointuvalle laitteiden toimintavarmuus on välttämättömyys
Sointuva Oy on vuonna 2017 perustettu yritys, joka tarjoaa terapia- ja hyvinvointipalveluita ...