Järeä kalusto ja ketterät IT-työkalut kohtaavat KVL-Tekniikan työmailla


Älypuhelimen näyttö ei kestä kuorma-auton renkaan alle jäämistä – tämän KVL-Tekniikan työntekijät ovat huomanneet käytännön kautta. Yritys päätti hankkia työpuhelimet palveluna, jolloin puhelinten korjaukset kuuluvat kuukausihintaan. Asiakaspalveluaan yritys hoitaa verkkopohjaisen viestintäpalvelun avulla.
KVL-Tekniikka on vuonna 1992 perustettu infra- ja energiarakentamiseen erikoistunut yritys, jonka erikoisalaa on kaukolämpörakentaminen. Yrityksen toimipisteet ovat Oulussa, Rovaniemellä, Lempäälässä ja Helsingissä, ja sen asiakkaita ovat kunnat, kaupungit ja energialaitokset ympäri Suomen.
”Kun puhelimen näyttö rikkoutui renkaan alle jäädessään, oli korjattu laite jo seuraavana päivänä työpöydälläni.”
KVL-Tekniikka työllistää noin 170 henkeä, joista suurin osa työskentelee työmaaolosuhteissa. ”Meidän alalla puhelimia hajoilee väkisinkin jonkin verran, joten kuukausihinnoiteltu palvelulaite on meille hyvä ratkaisu”, kertoo yrityksen talous- ja IT-hallinnosta vastaava Sissi Rentto. Palvelulaitesopimukseen kuuluvat laitteen lisäksi huollot, vakuutus ja tietoturvallinen kierrätys.
Renton mukaan palvelulaitetoimitukset ja laitteisiin liittyvät palvelupyynnöt on hoidettu nopeasti ja ongelmitta. ”Kun puhelimen näyttö rikkoutui renkaan alle jäädessään, oli korjattu laite jo seuraavana päivänä työpöydälläni.”
Yhteydet kentälle
Rentto kertoo, että työmaillakin puhelin ja nettiyhteys kuuluvat joka työntekijän perusvarustukseen. ”Työntekijät muun muassa kirjaavat työaikansa mobiilisti, ja monesti puhelimelta tarkistetaan esimerkiksi karttoja. Tietenkin puhelimilla myös soitetaan paljon.” Lisäksi KVL-Tekniikan työnjohtajat tekevät toimistotöitä työmailta läppäreiltään, joihin on asennettu nettiyhteyden tarjoava sim-kortti.
Yritys hankkii myös puhelinten ja läppäreiden liittymät Telialta. ”Liittymiä on helppo avata ja sulkea itse tarpeen mukaan Yritysportaalissa”, hän kehuu.
Tavoitettavuus kunnossa
KVL-Tekniikan vaihteeseen soittavat yritys- ja julkisen puolen asiakkaat, jotka tavoittelevat tietyn työmaan työnjohtajaa, haluavat yleistä tietoa palveluista tai antavat asiakaspalautetta. Lisäksi puheluita tulee yksityisasiakkailta, joille myydään muun muassa kalliomursketta ja -sepeliä päällyste-, eristys- ja hiekotuskäyttöön.
Helpottaakseen puheluiden yhdistämistä KVL-Tekniikka otti käyttöönsä verkkopohjaisen Viestintäpalvelu VIP -vaihdepalvelun. Palvelu toimii sekä tietokoneella että mobiilisovelluksena, ja siitä voi tarkistaa jokaisen työntekijän reaaliaikaisen tavoitettavuusstatuksen. ”Viestintäpalvelu VIP on ollut näppärä käytössä, ja on kätevää, että sitäkin voi hallinnoida Yritysportaalissa”, Rentto sanoo. Palveluun on saatavilla myös asiakaspalvelun seurantaan ja johtamiseen tarvittavat työkalut sekä asiakas-chat.
Teksti: Satu Ekman