Lomalle lähdössä? Katso näppärät vinkit loma- ja poissaolotiedotteen tekemiseen Lue lisää

Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Telian ainutlaatuisessa IoT-pilotissa kytketään tuhat lammasta verkkoon

Puhtaanvalkoiset lampaat hyppivät vehreässä tunturimaisemassa. Kellot kilkattavat tauotta, ja ”mää”- ja ”bää”-äänet kaikuvat maaseudun hiljaisuudessa. Välillä lampaita saattaa kadota laumasta – ne voivat esimerkiksi talvella juuttua lumeen. Lampaankasvattaja Bjørn Høyland kertoo, että kadonneita lampaita etsitään niin kauan, että ne löydetään.

”Yleensä liikumme 10-12 hengen porukassa kokoamassa lampaita yhteen. 90 prosenttia lampaista löytyy helposti, mutta 10 prosenttia on sellaisia, että joudumme tekemään töitä niiden löytämiseksi”, Høyland selittää. ”Pahinta on, jos lammas esimerkiksi jumiutuu lumihankeen eikä pysty liikkumaan. Me välitämme eläimistä emmekä halua, että ne joutuvat kärsimään.”

Ainutlaatuinen pilotti pyrkii parantamaan eläinten hyvinvointia. Telia ja startup-yritys Nortrace ovat Norjassa kytkeneet tuhat kesälaitumilla ilakoivaa lammasta nettiin NB-IoT-teknologiaa hyödyntäen. IoT-tekniikan avulla kasvattajat voivat muun muassa tarkkailla eläinten sijaintia. NB-IoT eli Narrowband IoT on kustannustehokas teknologia, jota on mahdollista käyttää sekä ulko- että sisätiloissa. Sitä voidaan hyödyntää erityisesti patterilla toimivissa esineissä ja sellaisissa kohteissa, jotka lähettävät dataa, kuten sijaintitietoa, epäsäännöllisesti. (Artikkeli jatkuu kuvan alla.)

Hanke, jolle on aidosti kysyntää

NB-IoT-teknologiaa voidaan käyttää melkeinpä missä tahansa liikkuvassa kohteessa, oli kyseessä sitten eläin, laiva, kontti tai vaikkapa ajoneuvo.

”Tämä pilotti on hyvä esimerkki siitä, miten uutta teknologiaa ja Internet of Things -ratkaisua hyödynnetään todelliseen tarpeeseen pohjautuen”, Telia Norwayn yritysliiketoiminnasta vastaava johtaja Jon Christian Hillestad sanoo. ”Pilotti on varsin laajamittainen, ja saamme myös arvokasta käyttökokemusta siitä, miten tämä teknologia toimii käytännössä ja miten sitä voidaan soveltaa muihin käyttötarkoituksiin.”

Kasvattaja Høyland painottaa, että kaikki tilan lampaat tulee varustaa älypannalla. Muutoin hankkeessa ei ole järkeä. Kustannustehokkuutensa puolesta NB-IoT soveltuu erityisen hyvin nimenomaan tämän tyyppiseen käyttöön, jossa antureita tarvitaan isoja määriä.

Telian ja Nortracen tuhannen lampaan NB-IoT-hanke on globaalissa mittakaavassa suurin laatuaan. Kaikki pannat on varustettu Telian SIM-korteilla, jotka välittävät dataa kasvattajien matkapuhelimiin. Kasvattaja saa puhelimeensa hälytyksen, mikäli lammas on esimerkiksi jäänyt jumiin. Eläimen paikannus onnistuu metrin tarkkuudella, ja Høyland rientää tarvittaessa apuun. Yksikään eläin ei saa jäädä pulaan.

 

Heräsikö mielenkiinto?

Esineiden internetissä laitteet kommunikoivat keskenään automaattisesti. Me kehitämme yrityksille palveluita, joiden avulla voidaan luoda uusia ja oivaltavia ratkaisuja. Ota yhteyttä, niin suunnitellaan yhdessä, miten IoT edistää parhaiten sinun liiketoimintaasi!

Jätä yhteystietosi meille

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat NB-IoT
Lisää samasta aiheesta
Remeo testaa NB-IoT-teknologiaa roskalavojen paikannuksessa
Näin ratkotaan todellisia konetarpeita
Scandic lisäsi ymmärrystään markkinasta Crowd Insights -datan avulla
Mehiläinen valitsi markkinoiden parhaat ICT-palvelut ja huomasi keskittäneensä hankinnat Telialle
Helpompaa ja nopeampaa – KPMG siirtyi käyttämään sähköistä allekirjoitusta
Elävyysindeksi mullistaa tapahtumatoiminnan Tampereella
Pentik – keramiikkapajasta kansainväliseksi vientiyritykseksi
Euromasterin asiakaspalvelu parantui uudella Kontakti M -asiakaspalveluratkaisulla
Edellinen artikkeli
Näin esineiden internetistä tehdään turvallinen
Digitaaliset varmenteet auttavat pitämään IoT-laitteet turvassa.
Seuraava artikkeli
Telia siirtää Vantaan kaupungin asiakaspalvelun digiaikaan
Vantaa teki maanantaina Telian kanssa sopimuksen asiakaspalvelunsa digitalisoimisesta. Sopimus ...