Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

INcloud9 ratkaisi Messukeskuksen verkkopalveluongelmat

2 min
Loading video

Suuri tapahtuma oli tuloillaan, mutta Messukeskuksen verkkosivut olivat alhaalla.

Tämä oli arkipäivää vielä pari vuotta sitten. Messukeskuksen 8-henkinen IT-tiimi veivasi verkkosivuja käsityönä takaisin toimintaan, kunnes infrastruktuuri ja sovellukset päivitettiin INcloud 9 -pilvipalveluun.

“Käytännössä joku meistä tietohallinnosta vahtasi verkkosivuja koko ajan”, kertoo Messukeskuksen järjestelmäasiantuntija Jarkko Partonen.

Messukeskus on Suomen suurin tapahtumatalo. Noin sata messutapahtumaa ja 1 500 kokousta sekä kongressia vetävät vuosittain Helsingin Pasilaan 1,3 miljoonaa kävijää. Näytteilleasettajia Messukeskuksessa on joka vuosi noin 10 000.

”Tietenkin talon IT-järjestelmien pitää toimia. Näytteilleasettajaasiakkaille myydään tapahtumapalvelut verkossa. Kävijäasiakkaiden osalta puolestaan on tärkeää, että nettisivut toimivat ja sieltä löytyy tarvittava tieto tapahtumista”, toteaa Partonen.

Messukeskuksen IT-järjestelmien sovellukset ja infrastruktuuri olivat tulleet tiensä päähän. Kustannustehokkainta oli aloittaa puhtaalta pöydältä ja hakea avuksi avoimen lähdekoodin pilvipalvelu, johon verkkosivut ja palvelualustat saatiin.

”Kilpailutuksen perusteella totesimme, että Open Source –järjestelmät vastaavat paremmin Messukeskuksen liiketoiminnan tarpeisiin kuin isot kaupalliset järjestelmät”, sanoo Partonen.

Vuoden 2015 alkupuolella Messukeskus valitsi partnerikseen Telia Inmics-Nebulan. INcloud 9 –pilvipalvelussa pyörivät nyt Messukeskuksen verkkosivut, näytteilleasettajille suunnattu asiointipalvelu eMessukeskus sekä Messukeskuksen oman mobiilisovelluksen palvelin. Testiympäristöineen kyseessä on yli kahdenkymmenen palvelimen kokonaisuus.

Uudet palvelinympäristöt ovat olleet ajossa jo vuoden päivät. Ruuhkapiikkien yllättäessä verkkosivujen kapasiteettiä voi skaalata ylöspäin lennosta – jopa sovellustoimittajan puolelta. Sivut eivät ole enää takunneet isojenkaan messutapahtumien yhteydessä.

Erityiskiitosta saa Telia Inmics-Nebulan asiakkuuspäällikkö sekä konsultti, joka ovat olleet alusta asti projektissa apuna suunnittelemassa alustoja Messukeskuksen verkkopalveluja varten.

”Oma vahva veikkaus on, että näin hyvään lopputulokseen emme olisi päässet jonkun toisen palveluntarjoajan kanssa. Telia Inmics-Nebula on Messukeskukselle oikean kokoinen kumppani, ja tuntuu siltä, että me olemme Telia Inmics-Nebulalle tärkeä asiakas”, kiteyttää Partonen yhteistyön onnistumista.

NÄILLÄ RATKAISIMME MESSUKESKUKSEN HAASTEET

OpenStack-teknologiaan perustuva INcloud 9 -pilvipalvelu on moderni vaihtoehto omalle infrastruktuurille. Käytön mukaan veloitettavan pilvialustan skaalautuvuus, kustannustehokkuus ja laajat toiminnallisuudet riittävät pitkälle tulevaisuuteen.

Tutustu
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Pilvipalvelut
Edellinen artikkeli
Slushin Marianne Vikkula: Vinkit taloushallinnon digitalisaatioon
Tilikauden vaihtuminen on paras aika tehostaa taloushallintoa.
Seuraava artikkeli
Näin Supercell, Spotify ja Skype mokasivat menestyjiksi – ota opit talteen
Pelkäätkö mokaamista? Onko olosi liian turvallinen saadaksesi aikaan jotain suurta?