Kaikki artikkelit

Heijastumia Suomesta: kaupunkiliikenne vuonna 2025

4 min

Sonera on nyt Telia.

Yhteiskunnan tasolla uudet liikenneratkaisut voisivat säästää rahaa ja lisätä ympäristöystävällisempiä liikkumisen muotoja. Minkälaisia sovelluksia älyliikenne voisi kymmenen vuoden päästä tarjota ja kuinka laajasti näistä ratkaisuista voitaisiin hyötyä? Esitimme liikenteen ja autoalan asiantuntijoille väitteitä Suomen liikenteestä vuonna 2025.

Karri Salminen työskentelee CGI:llä ja on älyliikenneverkosto ITS Finlandin puheenjohtaja. Yhdistyksen tavoite on liikenteen sujuvuuden, turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantaminen tieto- ja viestintätekniikkaan perustuvien palvelujen ja järjestelmien avulla.

Minna Kivimäki on Liikenne- ja viestintäministeriön liikennepolitiikan osaston ylijohtaja. Liikennepolitiikan osaston toimialaan kuuluvat liikennejärjestelmän suunnittelua, kehittämistä ja kunnossapitoa, liikennealan lainsäädäntöä sekä liikenteen veroja ja maksuja koskevat asiat. Kivimäki on toiminut myös liikenteen erityisasiantuntijana Suomen EU-edustustossa Brysselissä.

Thomas Hallbäck on Volvo Car Finlandin tiedotusjohtaja, joka on työskennellyt autoalalla 10 vuotta. Volvo on valmistanut autoja vuodesta 1927 lähtien ja kehittänyt lukuisia automaailmaa muuttaneita innovaatioita.

Vuonna 2025 Suomessa ei ole enää yhtään liikenneonnettomuutta, koska autot toimivat niin automaattisesti.

SALMINEN: ”Tulevaisuudessa ihmisen rooli muuttuu kuljettajasta matkustajaksi. Esimerkiksi liian lähellä ajavat autot väistävät toisiaan automaattisesti, luistonestojärjestelmät ja kaistavahti tekevät ajautumisen toiselle kaistalle lähes mahdottomaksi ja vireysvalvontalaitteet valvovat kuljettajan silmänliikkeitä.”

KIVIMÄKI: ”Kuulostaa hyvältä, muttei valitettavasti ole vielä kymmenen vuoden päästä mahdollista. Yhdeksän kymmenestä liikenneonnettomuuksista aiheutuu inhimillisistä tekijöistä, joten on odotettavissa että liikenneturvallisuus paranee kun automatisaatio liikenteessä kasvaa.”

HALLBÄCK: ”Suomessa autojen keski-ikä on noin 12 vuotta, joten automaatio ei ole kaikissa autoissa vielä yhtä korkealla tasolla kymmenen vuoden päästä.”

Vuonna 2025 kaupunkilainen ei tarvitse omaa autoa.

HALLBÄCK: ”On yleiseurooppalainen ilmiö, että autojen omistaminen ei ole nuorille ihmisille niin tärkeää ja voi olla, että kymmenessä vuodessa autojen määrä Suomessa vähenee. Kaupunkilainen voi vaikkapa omistaa pienen hybridiauton työmatkustamista varten ja pakettiin kuuluu mahdollisuus vuokrata isompaa autoa viikonlopun mökkimatkoja varten.”

KIVIMÄKI: ”Jo nyt Helsingin kantakaupungista noin 60 prosenttia talouksista on autottomia. Uskon, että vuonna 2015 autoja yhä omistetaan kaupungeissakin, mutta sen takia että halutaan, ei siksi että olisi pakko.”

SALMINEN: ”Vaikka ihminen tarvitsisi henkilöautoa päivittäin, niin hänen ei tarvitse omistaa autoa 24 tuntia vuorokaudessa, vaan matkustus hoidetaan tarpeen mukaan eri keinoin.”

Vuonna 2025 liikenteen melu tarkoittaa enää pelkästään hiljaista taustasuhinaa, koska suurin osa autoista toimii sähköllä.

SALMINEN: ”Vuonna 2025 yhä suurempi osa autoista toimii muilla energialähteillä kun nykyisenmuotoisilla polttomoottoreilla. Autoteollisuus on ymmärtänyt, että liikenteen digitalisointi on suuri mahdollisuus, jonka kehityksen kärjessä on kuljettava.”

KIVIMÄKI: ”Tällä hetkellä Suomessa on noin 1000 sähköautoa. Jos nykykehitys jatkuu, niin vuonna 2025 niitä on 100 000. Toisaalta Suomessa on noin kaksi miljoonaa autoa, joten sähköautojen osuus ei tällä kehityksellä ole niin suuri että se vaikuttaisi melutasoon.”

HALLBÄCK: ”Volvo uskoo vahvemmin hybridiautoon, jolla lyhyet matkat taittuvat sähköllä mutta tarpeen tullen voidaan ajaa bensiinillä tai dieselillä. Hybridi- ja sähköautojen teknologiset ratkaisut ovat kuitenkin vielä melko kalliita. Hinnat pitaisi saada alemmaksi, jotta ne yleistyisivät.”

Vuonna 2025 kenenkään ei tarvitse enää seisoa ruuhkassa tai etsiä parkkipaikkaa.

KIVIMÄKI: ”Uskon, että autoilijat saavat vapaista parkkipaikoista koko ajan tietoa niin, että tyhjäkäynti ja korttelien kiertäminen loppuu. Reaaliaikaisella tiedolla pystytään hallitsemaan liikenneruuhkia ja ehkä jopa ennakoimaan niitä. Samalla autoilijat saavat tietoa palveluista, liikenneverkon kunnosta ja mahdollisista tietöistä.”

SALMINEN: ”Näin tulee varmasti tapahtumaan, mutta ei vielä kymmenen vuoden päästä. Autoista voidaan kerätä esimerkiksi ajomatkatietoa ja paikkatietoa, jonka avulla jokainen voisi aamulla katsoa, millä liikennevälineellä työmatka taittuisi nopeimmin: omalla autolla, jaetulla autolla vai joukkoliikennevälineillä.”

HALLBÄCK: ”En usko, ettei kymmenen vuoden päästä ei tarvitsisi etsiä parkkipaikkaa, mutta voidaan aiheellisesti kysyä että missä Suomessa on ruuhkia tai onko niitä edes.”

Teksti on Soneran syksyllä 2015 julkaisemasta kirjasta Uuskasvun polut – Digitalisaation lupaus.

Lisää samasta aiheesta
Edellinen artikkeli
Miten rikolliset hyödyntävät salattua SSL-internetliikennettä
Sähköpostien sisältämien linkkien kanssa kannattaa olla varovainen.
Seuraava artikkeli
Laskurivit suoriksi – kesä projektiassareina
Laskutusprojekti teemoilla dare, care ja simplify.

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan