Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Digitalisoidu tai katoa – Sisuste-Peltoniemi päätti pelastua ja muutti samalla huonekalualaa

Kauppias ja yrittäjä Juhana Peltoniemi.

Lammilainen huonekalukauppias Juhana Peltoniemi huomasi muutama vuosi sitten, ettei pelkällä kivijalkaliikkeellä enää pärjää. Asiakkaat vertailevat tuotteita netissä, joten myyjän on oltava esillä myös sähköisissä kanavissa. Peltoniemen luotsaama 50-vuotias Sisuste-Peltoniemi päätti digitalisoida toimintansa ja sopeutua kaupanalan murrokseen.

Tasokas vastasi alan haasteisiin

Muuntautumiskyky on aina ollut Peltoniemen yrittäjäsuvun menestyksen salaisuus. Kun maatalo liiketoimintoineen vaihtui huonekaluihin, alkoi Peltoniemen perheen huonekalumyymälöiden tarina.

Kolmannen sukupolven huonekalukauppiaana Peltoniemi on puolestaan joutunut vastaamaan uudenlaisiin muutosvaatimuksiin. ”Vuonna 2013 neljä viidestä sohvanostajasta tutustui valikoimaan netissä ennen kuin lähti myymälään. Myyjän on nykyään oltava valikoimineen läsnä verkossa”, Peltoniemi kertoo.

Peltoniemen pyrkimys parantaa oman yrityksensä digilöydettävyyttä johti lopulta täysin uuteen liiketoimintaan. Syntyi Tasokas-verkkopalvelu, joka yhdistää huonekalualan valmistajat ja maahantuojat jälleenmyyjien kanssa. Tasokas takaa, että pienetkin valmistajat – joita on Suomessa edelleen runsaasti – saavat tuotteensa kauppoihin. Samalla myyjien valikoimat pysyvät netissä ajan tasalla.

Peltoniemi näkee Tasokkaan edustaman digitalisaation väistämättömänä: ”Jos me emme olisi kehittäneet palvelua, joku muu olisi tehnyt sen.”

Digitalisoidu oikein osaavan kumppanin kanssa

Tasokas on muutaman vuoden aikana ehtinyt tuottaa yhteistyökumppaneilleen huomattavaa menestystä. ”Kun kuulen, että tuttu huonekalumyyjä on saanut meidän palvelun kautta kauppaa, se tuo puhtia tekemiseen. Yhdessä olemme vahvempia kuin yksin”, Peltoniemi toteaa. Menestys näkyy myös Peltoniemen omassa huonekalukaupassa, ja yritys onkin juuri avannut uuden kivijalkaliikkeen Helsingin keskustaan.

Peltoniemi huomauttaa, ettei digitalisaatio sinänsä takaa onnistumista. ”Yrityksen on tiedettävä, miten verkossa ollaan oikein. Siksi teknologinen ratkaisu ei riitä, vaan on oltava myös liiketoimintaosaamista”, hän selostaa. ”Digitalisaatio tuo palvelun paremmin saataville mutta se ei ole lähtökohta palvelulle.”

Sisuste-Peltoniemen omaan palvelukonseptiin kuuluu Peltoniemen mukaan kattava valikoima sekä monikanavainen asiakaskokemus. Tuotteet myös toimitetaan aina kotiin koottuina. ”Myymme huonekaluja, emme lautakasoja”, hän tiivistää.

Digitalisaation onnistumisessa auttaa Peltoniemen mukaan oikea kumppani. Yrityksen kannattaa valita palvelutuottaja, jolla on kokonaisvaltaista ymmärrystä sen liiketoiminnasta. ”Valitse sellainen kumppani, joka on aidosti kiinnostunut sinun bisneksestäsi”, Peltoniemi neuvoo.

Teksti: Satu Ekman ja Oona Mertanen

Haluatko tehostaa yritystoimintaasi?

Tutustu pienen yrityksen ja yrittäjän ICT-ratkaisuihin.

Lue lisää

Artikkelin aihealueet

Digitalisaatio Yrittäjän ratkaisut
Lisää samasta aiheesta
Uberin haastajaa pyörittää 19-vuotiaana Taxifyn perustanut virolainen Markus Villig
Yrittäjän digitaidot ajan tasalle – pienikin yritys voi olla iso somessa
Tapaaminen teknologiajättien pääkonttorilla Piilaaksossa? Savolainen startup-yrittäjä kertoo, miten se onnistuu
Paikasta riippumaton työ onnistuu näillä keinoilla – tee töitä vaikka uimarannalta
Telia Lab jahtaa innovaatioita – "Tulevaisuutta luodaan nyt"
Office 365 auttaa sairaalaklovneja pitämään pallot ilmassa
Menevätkö yhteydenotot kilpailijalle? 4 vinkkiä yrityksen parempaan tavoitettavuuteen
Tekoäly vaatii tekoja. Nyt heti.
Edellinen artikkeli
Enemmän tuottajia, joustavampaa kulutusta – 5G ketteröittää sähköverkkoa
Sähköntuotanto muuttuu hajautetummaksi. Pienet uusiutuvan energian tuottajat tulevat isojen ...
Seuraava artikkeli
Tähti Katsastus paransi asiakaskokemusta vaihdepalvelun avulla
Kaikki yritykseen saapuva puhelinliikenne on ohjattu yhteen numeroon asiakaspalvelijoiden ...