Kaikki artikkelit

Nämä asiat voit oppia startup-yrityksiltä digitalisaatiosta

3 min

Kasvuyritykset osaavat hyödyntää digitalisaation mahdollisuudet kadehdittavan hyvin – ja onneksi niiden menestyksestä voi ottaa opiksi.

Kun sparraa lukuisia ja tapaa toistatuhatta kasvuyritystä Suomessa ja maailmalla, saa näkökulmaa, miksi juuri tietyt yritykset kasvavat rytinällä. Pyysimme kasvuyritysten sparraajakonkaria Mika Raitolaa Telialta kokoamaan parhaat palat siitä, miten digitalisaatio auttaa kasvuyrityksiä menestymään. Kopioi opit hyödyksesi!

1. Tee kotiläksysi hyvin

Digitalisaatio avaa väyliä ja uusia verkostoja maailman markkinoille. Kasvuyritykset tähtäävät yleensä suoraan kansainvälisille markkinoille. Parhaat startup-yritykset ovat tehneet digitalisaatioon liittyen kotiläksynsä hyvin ja heillä on ihailtavan hyvä markkinaymmärrys kohdemarkkinoistaan.

”Satojen kasvuyritysten kokemuksella edelleen yllättää, että parhaat menevät kovaa vauhtia maailman suurimpiin metropoleihin ja globaaleille markkinoille. He pyörivät täysin luontevasti Piilaaksossa, Singaporessa ja Kiinan ympyröissä”, Raitola sanoo.

2. Hyödynnä sosiaalisia verkostoja

Ujostelijoita ei tulla hakemaan kotoa. Kasvuyritykselle tyypillistä on uskallus ja rohkeus verkostoitua kansainvälisten kumppanien ja sijoittajien kanssa – moni kannattava tuttavuus alkaa digitaalisia kanavia hyödyntäen.

Suomi on Raitolan mukaan tyypillinen pienten B2B-konsulttifirmojen maa, jossa luotetaan valmiisiin tuttuihin verkostoihin. Kasvuyritykset eivät luota vain tutulta tutulle myymiseen.

”Skaalaa ylöspäin ja mieti laajempaa markkinaa nopeammin. Silloin et voi tuntea kaikkia potentiaalisia asiakkaita henkilökohtaisesti, vaan sinun pitää hyödyntää myös digitaalisia kanavia tavoittamisessa.”

3. Valitse oikeat työkalut oikeaan tarpeeseen

Kasvuyrityksissä käytetään sujuvasti erilaisia digityökaluja sekä pilvipalveluja, joilla oikaistaan mutkat suoraksi ja säästetään työaikaa olennaiseen. Syvällinen asiakasymmärrys auttaa rakentamaan osuvimmat ratkaisut ja valitsemaan parhaat työkalut.

”Vasta kun ymmärtää, mihin asiakkaan tarpeeseen ja ongelmaan oman yrityksen palvelu on vastaus, sen jälkeen on helppoa rakentaa tämän ympärille tekninen ratkaisu”, Raitola sanoo.

4. Kehitä maailman paras palvelu – löydä asiakkaasi maailmalta

Menestyvät kasvuyritykset eivät yritä tehdä kaikkea kaikille, vaan keskittyvät tavoittelemaan maailman kärkeä omassa kohdennetussa markkinassaan.

Mitä rajatumpi asiakaskunta, sitä nopeammin täytyy päästä laajemmille markkinoille Suomesta – hyvänä esimerkkinä tästä Raitola nostaa esiin kotijoogaajia virtuaalisesti palvelevan startupin, Yogaian.

Suomi on hyvä kasvualusta ponnistaa maailmalle.

”Pidän Suomen yritysten kansainvälistymisen tukirakenteita aika hyvinä verrattuna esimerkiksi Ruotsin tasoon. Suomessa ei tosin ole sijoituspääomaa saatavilla samalla tavalla kuin maailmalla.”

5. Uskalla sparrailla ideaa

Vanhakantainen uskomus, että hyvä palveluidea kannattaa pitää visusti itsellään julkaisuun asti, kannattaa saman tien heittää roskiin. Digitalisaation osaajien ja bisneskumppanien kanssa voi sparrailla, miten idea toimisi markkinoilla ja miten sitä voi skaalata. Tuotteita kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa.

”Meillä Telialla on esimerkiksi syvällinen ymmärrys Suomen markkinoista, yrityksistä ja yritysten tavoittamisesta sekä kanavat markkinoille pääsemiseksi. Pystymme tältä pohjalta sparraamaan kasvuyrityksiä”, Raitola sanoo.

”Teknisessä mielessä meiltä löytyy alustat ja verkko, joiden päälle startupit voivat luoda kasvavan liiketoimintansa.”

Vinkki: Telia etsii Hackathon-haasteella 5G-sovelluksia, jotka tekevät arjesta hauskempaa tai helpompaa. Tule mukaan!

 

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan