Kaikki artikkelit

Digitalisaatio konkretiaksi

3 min

Sonera on nyt Telia.

Digitalisaatio on muutosten mahdollistaja ja se automatisoi toimintatapoja. Digitalisaatio vaikuttaa sekä yhteiskuntaan, elinkeinoelämään että yksilöiden arkeen. Tieto on koko ajan kaikkien saavutettavissa, valta ja johtaminen eivät voi enää perustua salattuun tietoon. Esimerkiksi Twitteristä voidaan poikkeustilanteissa saada nopeammin ja yksityiskohtaisemmin kuva tapahtumista kuin valtaviestimien kautta.

Suomessa matkapuhelinliittymien määrä ylitti väestön määrän ensimmäisten joukossa, ja esimerkiksi senioreiden ja lasten parissa on tehty hyvää työtä tietotekniikkavalmiuksien osalta. Suomi ei kuitenkaan ole digitalisaatiossa päässyt samalle tasolle kuin monet tietoyhteiskunnan edelläkävijämaat, kuten Viro.

Digitalisaatio on mahdollistanut muun muassa sen, että Suomen Vieremällä valmistetaan ”maailman parhaita metsäkoneita”. Konepajayritys voi menestyä kaukana maailman vallan keskittymistä ja asiakkaistaan, mutta silti toimia joustavasti ja palvella asiakkaita yksilöllisesti.

Digitalisaatio mahdollistaa yrityksille jatkuvat kokeilut ja ennen kaikkea yhteyden asiakkaisiin koko tuotteen tai palvelun käytön ajan. Myynnin ja ostamisen logiikka muuttuu. Jos aiemmin myytiin ostotapahtuman jälkeen jotain pientä jälkimarkkinoinnin keinoin, nyt myydään jotain pientä ja kasvatetaan asiakkuuden arvoa ja asiakkaan käyttökokemusta koko elinkaaren yli. Muutos asiakkuusprosessiin on dramaattinen.

Digitalisaatio muuttaa jokaisen yrityksen pelikenttää. Osalla se tarkoittaa uusia työvälineitä, osalla koko toiminnan perusteiden muuttumista. Osa ryhtyy muutokseen tietoisesti, osa ajautuu luontaisen evoluution kautta, ja osa tulee mukaan ympäristön pakottamana kriisien kautta.

Se, mitä digitalisaatio todella mahdollistaa, on aidosti globaali toiminta hyvinkin pienillä pääomainvestoinneilla. Digitalisaatioon on yrityksissä suhtauduttava kokonaisvaltaisesti. Digitalisaatio ei ole vain joidenkin lomakkeiden muuntamista sähköisiksi. Se ei myöskään tarkoita yksinomaan itsepalveluratkaisuja, joilla tuottamaton työ siirretään asiakkaiden tehtäväksi. Se ei ole liioin sitä, että keksitään joku uusi liiketoiminta-alue tai liiketoimintamalli, jota kokeillaan irrallaan kaikesta muusta tekemisestä.

Yksilön kannalta keskeinen muutos on hänen luomansa tiedon muuttuminen hänelle itselleen arvokkaaksi varannoksi. Lisäksi hänen mahdollisuutensa viestiä ja vaikuttaa omaan ja ympäristönsä hyvinvointiin ovat ennennäkemättömät. Toisaalta hänellä on lupa odottaa saavansa yhteiskunnalta ja yrityksiltä jatkuvasti parempia palvelukokemuksia. Mahdollisuudet huolehtia omasta hyvinvoinnista paranevat tiedon ja palvelujen monipuolistumisen kautta. Lepoa ja palautumista palveleva viihdetarjonta monipuolistuu ja saatavuus paranee.

Yksilötasolla digitalisaatio herätti jo vuosituhannen vaihteessa keskustelua digitaalisista kuiluista. Negatiivisia vaikutuksia ei pidä kuitenkaan ylikorostaa. Positiiviset mahdollisuudet ovat ylivertaiset. Enemmistö todennäköisesti omaksuu digitalisaatiopaletista parhaat puolet ja rikastuttaa siten niin henkistä kuin fyysistä hyvinvointiaan.

Teksti on Soneran syksyllä 2015 julkaisemasta kirjasta Uuskasvun polut – Digitalisaation lupaus.

Lisää samasta aiheesta
Edellinen artikkeli
Gösta Serlachiuksen Taidesäätiössä ei kanneta huolta työvälineistä
Seuraava artikkeli
Aalto-yliopisto: Digitalisaation mahdollisuudet ja turvallisuus 2/2
Mikä tahansa liiketoiminta voi olla globaalia ja kasvavaa kun toimivan digitalisaation edellytykset ...

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan