Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

6 kultaista vinkkiä: chat osaksi yrityksen palvelumalleja

3 min

Kesärenkaiden vaihto! Hampaiden valkaisu. Keittiön pintaremontti. Kun innostuksen kipinä iskee, näpyttelemme hakusanoja nettiin ja selailemme vaihtoehtoja. Fyysisesti saatamme olla hölkällä, junassa, lasta nukuttamassa tai vaikka kuntosalin pukuhuoneessa. Silloin tarpeisiimme vastaavien yritysten kannattaa olla hereillä.

Chat on henkilökohtaista palvelua, joka ei vaadi paikalla olemista, jonottelua tai puhelimessa puhumista. Chat kasvattaa suosiotaan palvelukanavana kaiken aikaa, ja siksi yritysten kannattaa ottaa tämä kanava haltuun.

Jokainen tietää, että uusien työkalujen ja työtapojen mestarointi ottaa aikaa ja vaatii harjoittelua. Kokosimme yhteen muutamia vinkkejä käyttöönoton helpottamiseksi, jotta sinun ei tarvitse opetella kaikkea alusta asti itse.

Tästä saat ladattua oppaan itsellesi.

Tässä oman kokemuksemme kautta hyväksi havaittuja vinkkejä siitä, miten chatista saa parhaan otteen ja juurrutettua chatin osaksi yrityksen toimintaa.

1. Mystery shopping ja parhailta oppiminen

”Koska aiheesta ei ollut tarjolla kirjallisuutta tai oppimateriaalia, vietin yökausia chattaillen yhdysvaltalaisten ja eurooppalaisten palveluntarjoajien kanssa. Mietin, millainen chat-kokemus työkalusta, viestinnästä ja myynnistä minulle itselleni tuli asiakkaana. Huomasin hyvin pian, että vaihtoehtoja niin työkaluille kuin asiakaskohtaamisille löytyi paljon”, Titta kertoo.

Kannattaa siis tehdä kenttätutkimusta ja miettiä oman yrityksen tarjoamaa palvelukokemusta: yhdistävä tekijä parhaille chateille oli se, että asiakkaan kanssa keskusteluun ja sen sujuvuuteen oli panostettu kaikkein eniten, samoin hyvän fiiliksen luontiin.

2. Chat-strategian luominen

Strategian tekeminen on aivan välttämätöntä. Yritysten pitää kysyä itseltään tärkeitä kysymyksiä, joista kirjoitinkin edellisessä blogipostauksessa: kuuden kysymyksen patteristoon vastaaminen antaa tukevan pohjan chatin perustamiseen.

3. Hyvin hoidettu tilanne = tyytyväinen asiakas

Chat on ainutlaatuinen kanava – se tarvitsee oman palvelumallin: miten keskustelu avataan, miten asia hoidetaan ja lisämyyntiä tehdään, millaiseen fiilikseen chat lopetetaan. Palvelumallin avulla varmistat hyvän kokemuksen, keskustelun ja tulokset.

4. Tuloksellinen työote heti tavaksi

Asiakaspolku on selkeästi piirrettynä ja suunniteltuna ennen chatin lanseerausta. Käytännössä siis mietimme, kuinka asiakkaan asiointipolkua ohjataan eri kanavissa. Parhaimmillaan asiakas saa hoidettua kaikki tarpeet yhden chatin aikana. Vinkiksi voi sanoa, että linkkien käyttö kannattaa opetella heti: chat on hyvä paikka opettaa asiakasta käyttämään sivuja ja parantaa konversiota.

5. Palautejärjestelmä mietintään

Saat chatista valtavasti hyvää käyttäjäpalautetta, jonka hyödyntämiseksi kannattaa olla työtavat mietittynä jo suunnitteluvaiheessa. Helpoin tapa saada kehitys liikkeelle on varmistaa, että chattaajillasi on tukiverkosto, joka pystyy kokoamaan kysymykset ja palautteet sekä koostamaan niiden pohjalta ehdotukset kootusti organisaatiota varten. Tukiverkosto vahtii, että palautteet menevät läpi ja oikealle henkilölle.

6. Kehitys ei pysähdy

Chat ei ole koskaan valmis. Chatin käyttöönoton jälkeen yrityksesi tulee jatkaa kanavan kehittämistä systemaattisesti. Mutta siitä lisää myöhemmin.

Kun haluat lisää vinkkejä chatin käynnistämiseen ja verkkopalvelun kehittämiseen, lataa talteen Chat-kanavan perustajan opas.

- Titta Angervo ja Ira Wenäläinen, Sales Managers

 

 

Kiinnostuitko chatistä?

Kiinnostuitko chatin käyttöönotosta tai haluatko kehittää jo olemassa olevaa kanavaa?

Ota yhteyttä
Lisää samasta aiheesta
Edellinen artikkeli
Aurinkoisempia työpäiviä sekä asiakkaille että työntekijöille – case Sininen Meteoriitti
Oman henkilöstön arjen tulee olla jouhevaa. Työntekijöilleen Sininen Meteoriitti hankkii laitteet ...
Seuraava artikkeli
Kaikki siirtyy mobiiliin – ovatko organisaatiosi päätelaitteet valmiudessa?
Mobiilipäätelaitteista, kuten puhelimista, on tullut työntekijöille lähes yhtä tärkeitä kuin ...

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen liittymä- ja laitetilaukset pitää toistaiseksi tehdä erikseen. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitevalikoimamme on tilattavissa toistaiseksi eri kaupasta kuin liittymämme. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät