Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Black Fridayta ja muita myyntipiikkejä tehostaa oikeanlainen taustamusiikki

3 min

Black Friday -kulutusjuhla on saanut vuosi vuodelta yhä enemmän jalansijaa myös Suomessa. Konsepti saa kasvavassa määrin suomalaisia liikkeelle, ja moni yritys on lähtenyt mukaan kilpailuun tarjoamalla alennuksia koko viikonlopun tai jopa viikon ajan kutsumalla viikkoa ”Black Weekiksi”. Myyntiä voi kuitenkin lisätä myös muutoin kuin huikeilla alennuksilla – soittamalla oikeanlaista musiikkia kivijalassa.

Seuraava mahdollisuus buustata myyntiä on jouluostokset ja joulun jälkeiset alennusmyynnit. Alla muutama vinkki, miten saat joulumyynnistä kaikki tehot irti.

Valitse taustamusiikki huolella

Black Fridayn kaltaisten konseptien tarjoamat mahdollisuudet lisämyyntiin vaikuttavat etenkin kivijalkakauppoihin. HUI Research julkaisi aiemmin tänä vuonna yhteistyössä Soundtrack Your Brandin kanssa raportin, jossa kerrotaan, miten eräs yritys lisäsi myyntiään noin 9 prosenttia soittamalla oikeanlaista musiikkia myymälässään.

Onko mikä tahansa musiikki parempaa kuin hiljaisuus?

Musiikin vaikutus myyntiin ei sinänsä ole mikään uusi asia: jo 30 vuotta sitten tutkijat tekivät testejä eräässä ruotsalaisessa tavaratalossa. Siellä soitettiin musiikkia joka toinen päivä ja joka toinen päivä tavaratalossa ei hyödynnetty mitään äänimaailmaa. Ero oli huomattava, ja musiikin vaikutuksesta ostohalukkuuteen ei jäänyt epäilystäkään.

HUI Researchin tutkimuspäällikkö Sven-Olov Daunfeldt painottaa, että tutkimusten mukaan on vielä tärkeämpää valita, millaista musiikkia soitetaan. Oikeanlainen musiikki voi lisätä myyntiä, mutta väärä musiikki voi joko ”karkottaa” asiakkaita tai ainakin vaikuttaa niin, etteivät he osta yhtä paljon, hän sanoo.

Muiden Soundtrack Your Brandin tekemien tutkimusten mukaan 41 prosenttia asiakkaista voisi kuvitella lähtevänsä pois myymälästä, jos he eivät pidä siellä soitettavasta musiikista.  Kahviloissa tehdyt tutkimukset ovat osoittaneet vastaavia vaikutuksia eli että asiakkaat ovat valmiita maksamaan enemmän samoista voileivistä sellaisessa kahvilassa, jossa soitetaan esimerkiksi klassista tai muuta ”hienostunutta” musiikkia.

Mikä musiikki on oikeanlaista?

Mikä musiikki sitten on oikeanlaista kussakin myymälässä? Ja miten voi varmistaa, että musiikki sopii eri vuorokaudenaikoihin? Data-analyysi auttaa määrittelemään, mikä musiikki sopii kullekin brändille ja kuhunkin myymälään. Monet tunnetut brändit ovat kiinnittäneet asiaan huomiota, kuten luksuskellojen valmistaja TAG Heuer.

Vaatebrändi Oak + Fort puolestaan on linjannut, että myymälöissä soitettavan musiikin tulee olla linjassa brändin kanssa – he kertovat sen vuoksi päätyneensä ratkaisuun, jossa henkilökunta ei voi tehdä muutoksia soittolistoihin omien mieltymystensä pohjalta. Siksi yritys valitsi Soundtrackin, jonka avulla on helppoa hallita keskitetysti myymälöissä soitettavaa musiikkia.

Jos dataa ja tutkimuksia ei ole mahdollista hyödyntää, Soundtrackista löytyy räätälöityjä soittolistoja. Palveluntuottaja Soundtrack Your Brand on laatinut analytiikkaa sekä musiikin asiantuntijoita hyödyntäen ainutlaatuisia soittolistoja erilaisia toimialoja, alueita ja ajankohtia varten. Niitä kannattaa kokeilla, jotta löydät juuri sinun yrityksesi tarpeisiin parhaan ratkaisun!

Anna sen soida!

Ryhdy oman yrityksesi DJ:ksi ja rakenna brändiä sekä kasvata myyntiä taustamusiikin avulla. Soundtrackin avulla luot sinun ja asiakkaidesi kuuloisen soundin.

Tutustu tarkemmin
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Yrittäjän ratkaisut
Edellinen artikkeli
Al Gore: Suomi on tienraivaaja digitaalisessa teknologiassa – nyt on viimeinen hetki kääriä hihat
Yhdysvaltain entisellä varapresidentillä Al Gorella oli painavaa asiaa startup-tapahtuma Slushissa. ...
Seuraava artikkeli
Mitä kaikkia palveluita Azure Stackista saa?
Samalla kun Azure Stack tuo Azure-palvelut konesaliin, on hyvä ymmärtää, mitä palveluita sieltä saa ...

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen liittymä- ja laitetilaukset pitää toistaiseksi tehdä erikseen. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitevalikoimamme on tilattavissa toistaiseksi eri kaupasta kuin liittymämme. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät