Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Mitä kaikkia palveluita Azure Stackista saa?

3 min

Samalla kun Azure Stack tuo Azure-palvelut Telian konesaliin, on hyvä ymmärtää, mitä palveluita sieltä Azure Stackista saa ja mitä ei. Kiinnostus uuteen on todella kova ja juuri nyt on hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään oman palveluarkkitehtuurin tilannetta – siis ennen kuin lähtee tekemään isoja muutoksia suuntaan tai toiseen. Azure Stackin käyttötapaukset on hyvä aina käydä läpi asiantuntijan kanssa, jotta ymmärretään, miten nykyinen malli ja toisaalta Azure Stackin mahdollisuudet osuvat omaan tämänhetkiseen tarpeeseen. Puolen päivän workshopilla saa jo ihan erilaiset eväät oman marssijärjestyksen luomiseen.

No, mitä palveluita Azure Stackista sitten saa?

Näin aluksi, valikoimassa on tarjolla rajallinen määrä Microsoftin omia palveluita. Sieltä löytyy kivasti IaaS-palveluita ja muutama natiivi PaaS-palvelu. IaaS-tarjoama kattaa perinteisen virtuaalikonekapasiteetin eli muun muassa Azuren Marketplacesta ladatut imaget, virtuaalikoneet, virtuaaliverkot ja datan tallennukseen blob- ja table storagen, joilla saa luotua perinteisiä virtuaalikoneympäristöjä. PaaS-palvelut kattavat SQL Database- ja App Service -palvelut eli muun muassa Web sites-, Api App-, Function Apps- ja Mobile App -palvelut.
 
Moni varmasti miettii, ovatko kaikki IaaS-komponentit varmasti samanlaisia kuin Azuressa? Vastaus on kyllä. Azure Stack käyttää yhtä lailla Azure Resource Manageria (ARM) hallinnoimaan ja asentamaan resursseja. Tästä syystä virtuaalikoneen asennus tapahtuu täysin samalla tavalla kuin Azuressa, asennukseen voi käyttää jopa olemassa olevia ARM-templateja. Ainoa merkittävä ero on siinä, että palvelun tarjoaja voi rajata Marketplace-imageja oman valinnan mukaan. Virtuaalikoneita asennettaessa asennetaan myös palvelimien käyttöön virtuaaliverkot, aliverkot, virtuaaliverkkokortit, julkiset IP-osoitteet, kuormanjakajat jne.

Entäpä ne PaaS-palvelut?

Azure Stackissahan on hienoa ja helppoa sen yksinkertaiset ja selkeät natiivit PaaS-palvelut. Ensi vuosi tulee olemaan mielenkiintoinen, kun oletettavasti tämä osa-alue tulee kasvamaan myös Azure Stackin puolella. Lähtötilanteessa PaaS-palveluista on saatavilla vain SQL Database sekä App Service. Microsoft on luvannut esitellä lisää palveluita Azure Stackille vähitellen, mutta mitään varsinaista roadmapia palveluista ei vielä löydy. Nyt saatavilla PaaS-palveluilla voi toki kivasti ja helposti pistää pystyyn SQL DB:n tai luoda Web Siteja. Esimerkiksi Web Site -palvelu tarjoaa valmiin kehitysputken saumattomaan Web Site -testaukseen, sen ylläpitoon ja tuotantoon siirtoon. Azure Stackin avulla tämän kehitysputken kaikkine datoineen saa Suomeen Telian turvalliseen konesaliin.
 
Azure Stackin omien palveluiden lisäksi tarjolla on myös Telian omia Cloud-pohjaisia PaaS-palveluita. Telian PaaS-palvelut saadaan joko tarjolle suoraan Marketplaceen tai niitä voi tilata Telialta palveluportaalista Azure Stack -subscriptionille.
 
Seuraa blogisarjaamme Azure Stackista ja ota halutessasi yhteys meihin saadaksesi lisätietoja! Seuraavaksi pureudumme tarkemmin Azure Stackin omiin palveluihin, niiden mahdollisuuksiin ja siihen mitä hyötyjä palveluiden sijoittaminen Suomeen tuo.

Telia on mukana Microsoft Azure Stack Early Adopter -ohjelmassa. Haluamme olla edelläkävijöiden joukossa, ja niinpä Azure Stack -palvelut tulevat Telian ja tytäryhtiö Cygaten palvelutarjoamaan hyvissä ajoin ennen uuden Telia Helsinki Data Centerin avautumista. Seuraa pilvi- ja datakeskuspalveluidemme kehitystä nettisivultamme.

Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Datacenter Pilvipalvelut
Edellinen artikkeli
Black Fridayta ja muita myyntipiikkejä tehostaa oikeanlainen taustamusiikki
Myyntiä voi kuitenkin lisätä myös muutoin kuin huikeilla alennuksilla – soittamalla oikeanlaista ...
Seuraava artikkeli
Millainen on tulevaisuuden asiakaskohtaaminen terveydenhuollossa?
Julkishallinnossa kehitetään asiakkaan kohtaamispisteitä ja niitä pyritään viemään enenevässä ...