Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Asiakasarvo kasvaa datojen yhdistämisellä

Matkapuhelinverkosta saatava data ihmisjoukkojen liikkumisesta tarjoaa hyödyllistä tietoa päätöksenteon tueksi. Ymmärrys ja mahdollisuudet kasvavat kuitenkin merkittävästi, kun siihen yhdistetään muita aineistoja. Ideoita aineistojen yhdistämiseen haemme Junction-hackathonista, johon osallistumme Wisdom of Crowds -haasteella.

Lanseerasimme Telia Crowd Insights -palvelun maaliskuussa 2018. Sen jälkeen dataamme on hyödynnetty muun muassa joukkoliikenteen suunnittelussa, tapahtumien vaikuttavuuden analysoimisessa ja kaupunkien elinvoiman parantamisessa. Näiden asiakasprojektien aikana olemme oppineet, että ymmärrys kasvaa, kun mobiiliverkkodatasta tehtyjä havaintoja verrataan ja yhdistetään muihin aineistoihin.

Aineistojen vertailu auttaa ymmärtämään tuloksia

HSL:n ja liikennekonsulttiyritys Strafican kanssa tehdyssä Länsimetron ennen-jälkeen-tutkimuksessa muita datoja käytettiin erityisesti tulosten arvioinnissa. Vertaamalla tehtyjä matkoja kyselytutkimuksen pohjalta tuotettuun liikennemalliin ja matkojen lähtö- ja päätepisteitä alueen väkilukuun ja työpaikkoihin pystyttiin toteamaan tulosten luotettavuus ja tunnistamaan aineiston vahvuuksia ja heikkouksia. 

Muiden aineistojen avulla voidaan myös selittää liikkumiskäyttäytymistä. Säädatan avulla pystyttiin selittämään selvästi vähentynyt liikkuminen. Ennätyksellisen lumimyrsky vähensi liikkumista, mikä näkyi suoraan myös sundsvallilaisen ruokakaupan myynnissä.

Helsingin heinäkuuta katseltaessa puolestaan tapahtumakalenteri selittää poikkeavan ihmismäärän Suvilahdessa We Love Festivalin aikaan 27.-28.7.

Vertailemalla muihin datoihin voidaan myös tunnistaa piilevä potentiaali. Analysoidessamme Imatran Ajoa havaitsimme, että tapahtuma houkuttelee suhteellisen vähän väkeä Etelä-Karjalan ulkopuolelta. Potentiaali pelkästään jo ydinkohderyhmässä – moottoriurheilun harrastajissa – on kuitenkin merkittävää esimerkiksi Uudellamaalla ja Kanta-Hämeessä, kun verrataan vierailijoita ja moottorikerhojen jäsenmääriä. Vastaavalla tavalla kauppakeskuksen vaikutusalueita tutkittaessa vertailu eri alueiden väestön ja sieltä tulevien kävijöiden välillä paljastaa alueita, joilta voitaisiin houkutella lisää asiakkaita.

Junctionista ideoita datojen yhdistelyyn

Vielä suurempaa arvoa saavutetaan, kun datoja yhdistelemällä löydetään täysin uusia havaintoja tai rakennetaan kokonaan uusia palveluita. Siksi me osallistumme Junctioniin. Haastamme tiimit kehittämään uusia jatkuvan palvelun konsepteja, joissa Telia Crowd Insights -dataa yhdistetään muihin datoihin ja koneoppimisen menetelmiin. Tarjotaksemme osallistujille hyvät eväät upeisiin projekteihin, tuomme usean kuukauden aikasarjan Crowd Insights -aineistoja, ehdotuksia muista datalähteistä, Esrin työkaluja ja teknologia- ja toimialaosaajia mentoreiksi.

 

 

Tuloksena saattaa olla vaikkapa liikenneonnettomuuksien ennustamismalli, kuten tämä Esrin Yhdysvaltojen Utahissa ilman mobiiliverkkodataa rakennettu malli*. Tai ehkä Crowd Insights -datassa toistuvien käyttäytymismallien tunnistaminen yhdistettynä sää- ja tapahtumatietoihin mahdollistaa liikkumispalveluiden kysynnän ennustamisen. Tai jotain ihan muuta.

Junction on meille pelinavaus Crowd Insights -aineistojen tuomiseksi laajemmin saataville kehittäjille ja tutkijoille. Julkaisemme pian vapaasti käytettävän demoaineiston, ja alamme tarjota aineistoja myös tutkijoiden käyttöön. Mitä useampi pääsee ideoimaan mobiiliverkkodatan mahdollisuuksia, sitä laajemmin se saadaan hyötykäyttöön.

Tapio Levä vastaa Telialla analytiikkaliiketoiminnasta. Väitöstutkimuksestaan lähtien hänen intohimonaan on ollut edistää innovaatioiden käyttöä liiketoiminnassa ja palvelukehityksessä. Kun päässä eivät pyöri kehitysmallit ja liiketoimintastrategiat, hän juoksee koripallo tai kompassi kädessään ja tutkii uteliaana uusia ympäristöjä – niin lähellä kuin kaukanakin.

* Vaihtoehtoisia tai täydentäviä linkkejä löydät täältä ja täältä.

Kiinnostuitko väkijoukkojen liikkumisen analyytikasta?

Crowd Insights tarjoaa uudenlaista dataa kaupunkien, yhteisöjen ja yritysten avuksi, jotta ne voivat kehittää nykyisiä ja uusia palveluja. Jätä yhteystietosi meille, niin jutellaan lisää!

Lue lisää

Artikkelin aihealueet

Crowd Insights
Lisää samasta aiheesta
Mobiiliverkkodata paljasti Imatran ajojen vaikuttavuuden
Länsimetro muutti espoolaisten liikkumista - Telian uusi datapalvelu seuloi miljoonia matkoja
Ihmisvirtojen liikkumisesta saatava data auttaa tekemään parempia päätöksiä
Kohti ihmislähtöisempää liikennesuunnittelua
Telia auttaa Lahtea kehittämään joukkoliikennettään
Lisää älyä matkustamiseen
Kaupunki mittaa, ohjaa ja kehittää itseään
Mobiiliverkkodata vie liikennesuunnittelun uudelle aikakaudelle
Edellinen artikkeli
”Katsokaa, ajan ilman käsiä” – 5G tulee itsestään ajavien autojen tueksi
Pieni henkilöauto ajaa tasaisesti eteenpäin Espoon Karaportissa. Matkustaja istuu rennosti ”luut ...
Seuraava artikkeli
Sähköinen allekirjoitus yhdistettiin arkistopalveluun - tehoa Pirkanmaan maakuntamuseon toimintaan
Tampereen kaupungin museokeskus Vapriikin yhteydessä toimiva Pirkanmaan maakuntamuseo on ...