Kaikki artikkelit

Älyliikenteen lähettiläät

3 min

Sonera on nyt Telia.

Millaista informaatiota syntyy liikenteestä? Miten se voisi olla avuksi jokapäiväisessä elämässä? Millainen sovellus auttaisi tässä?

Muutama vuosi sitten liiketoiminnan kehityssuuntia pohdittaessa liikenteeseen ja liikkumiseen liittyvä uusi palvelumarkkina nousi monelta suunnalta esille. Tuota näkemystä vahvistivat vielä eri markkinatutkimuslaitosten katsaukset. Olisi ollut perin luokatonta olla kiinnostumatta tuosta alueesta, jonka ennustettiin kehittyvän merkittävästi voimakkaammin kuin mitkään muut tarkastelussa olleet toimialat.

Päätimme verkostoitua merkittävimpien sidosryhmien, viranomaisten ja tutkimuslaitosten kanssa saadaksemme näkymän kyseisen markkinan muotoutumiseen, vaikutusmahdollisuuksiin ja erilaisten tarpeiden realisoitumisen vaiheisiin. Halusimme myös tunnistaa, minkälaisia rooleja ja toimijoita kehittyvässä markkinassa tulisi olemaan.

Palveluoperaattorin synty

Eri keskusteluissa on noussut esille mitä ihmeellisimpiä liiketoimintamalleja, jotka osaltaan kertovat markkinan kehitysvaiheesta. Olemme myös tunnistaneet mahdollisuuden vaikuttaa ja muovata markkinaa asiakkaitamme ja kumppaneitamme palvelevaan suuntaan. Yleisesti on tunnustettu kaivattavan luotettavaa, pitkäjänteistä ja eri asiakassegmentit hallitsevaa toimijaa – palveluoperaattoria.

Toistaiseksi yksikään asiakas ei ole ilmoittanut haluavansa rakentaa tarpeisiinsa omaa ratkaisua, vaan kaikilla on vahvana tavoitteena ostaa tarvitsemansa informaatio joltakin. Eli tälläkin osa-alueella ollaan vahvasti siirtymässä palveluliiketoiminnan puolelle.

Mistä dataa palvelun kehittämiseen?

Noh, mistäs sitten dataa saadaan, josta muodostettua informaatiota eri tahot haluavat ostaa? Keskeinen datalähde on yksittäiset kuluttajat. Koska painotus tässä markkinan kehittymisen ensimmäisessä vaiheessa on tieliikenne, muodostavat autoilijat luonnollisen kohderyhmän. Jotta autoilija olisi halukas luovuttamaan dataa, niin hänelle on pystyttävä tarjoamaan sellaista informaatiota, joka auttaa häntä ennen matkaa, matkalla ja matkan jälkeen.

Vanha vertaus muistuttaa siitä, että suksivalmistajaksi aikovan on varmasti hyvä ottaa hiihtäjä mukaan hankkeeseen. Niinpä mekin saimme opastusta autoilijoilta jokapäiväisten autoiluun liittyvien haasteiden tunnistamiseen. Ensimmäiseksi käynnistimme kyselyn Facebookissa saadaksemme suuremmalta joukolta palautteita haasteista. Nämä palautteet vahvistivat näkemystämme piilevistä tarpeista, joita vastaajat eivät välttämättä vielä osanneet kuvata selkeästi.

Ideasta tuotteeksi 12 viikossa

Otimme kunniahimoiseksi tavoitteeksi muodostaa ideasta palvelutuote 12 viikossa. Aikatauluvalintaan vaikutti muutaman sidosryhmän tavoitteet ja myös halu haastaa meidän omia toimintamallejamme. Nopeus ja ketteryys eivät nimittäin aina välttämättä ole niitä ensimmäisiä adjektiiveja, jotka yhdistyvät meihin :)

Itsestään selvää oli, että kuluttajan käyttöliittymänä toimii älypuhelin, sillä Suomen autokannan 11-vuoden keski-ikä ei mahdollista ajoneuvojen omiin infonäyttöihin liittymistä. Tarvitsimme kumppaniksi toimijan, jolla on osaamista tällä alueella ja lisäksi osaamista kuluttajien tarvekartoituksesta, erilaisista keinoista sekä kyvykkyyttä muodostaa esille nousseista asioista palvelullisia toimintoja. Futurice valikoitui kumppaniksemme.

Seuraavassa blogikirjoituksessa kerron tarkemmin siitä, millainen palvelutuote 12 viikossa syntyi ja, millaista tarkoitusta se palvelee. Pysykää kuulolla!

Artikkelin aihealueet

IoT

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan