Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Langaton lähiverkko mahdollistaa henkilöstön liikkuvan työn OP Vallilan konttorissa

3 min

Kohti joustavaa ja paperitonta pankkia

OP Vallilan konttori, jossa työskentelee tällä hetkellä 3000 henkilöä, on huomisen pankkikonttori jo tänään. Konttorissa halutaan tuottaa asiakkaille uudenlainen pankkielämys. Puitteet ovat modernit ja raikkaat, mutta sisältö on tärkeintä: konttorin suunnittelun lähtökohtana on ollut paras mahdollinen asiakaskokemus.

Asiakkaan polku ja palvelutaso sen eri vaiheissa on mietitty huolella. Myös digitaalisuus on ollut ohjenuorana suunnittelussa. Digitaalisuus on iso osa konttorin arkea – ei vain ulkoasussa, vaan myös toimintatavoissa. Konttorissa otetaan isoja askeleita kohti paperitonta pankkia, ja sosiaalisen median hyödyntäminen on osa konttorin arkipäivää. Vallilan konttori tarjoaa palvelua pankki-, vakuutus- ja varainhoitopalveluissa.

Vallilan konttori on koko OP:n konttorikanavan kehittämö, jonka tavoitteena on olla kaksi vuotta edellä muita konttoreita. Konttorissa testataan uusia toimintamalleja ja työkaluja aidossa asiakasympäristössä, hyödyntäen sekä asiakkaita että pankkilaisia. Tavoitteena on, että Vallilassa löydetään uusia, parhaita tapoja toimia, joita voidaan suositella kaikille muille OP:n konttoreille.

Langattomuus mahdollistaa laadukkaamman työpäivän

OP:n ja Telian Managed LAN -lähiverkkoprojekti alkoi vuonna 2014 ja se saatiin päätökseen kesällä 2015. Sama palvelu on laajentunut jo 300 muuhunkin OP:n konttoriin, ja uusia toimipisteitä ympäri Suomen on jatkuvasti liittymässä.

Ennen kuin Vallilan konttori avattiin, ei OP:lla ollut langattomia yhteyksiä konttoreissaan ja verkkoyhteydet katkesivat aina, kun työpistettä piti vaihtaa.
”Muutto Vallilan konttoriin muutti toimintatapojamme monella tavalla. Avotila ja erilliset puhelin-, sekä neuvotteluhuoneet ovat korvanneet kiinteät työpisteet. Lync-/Skype-puhe toimii katkeamattomana koko korttelissa, ja siirtymiset sujuvat saumattomasti myös muiden yhteyksien osalta. Piuhoja ei enää tarvita”, kertoo tuotannon palvelupäällikkö Timo Lappeteläinen OP:lta.

Tietoturvakriittisellä toimialalla tietoturvalta ja verkkoyhteyksiltä vaaditaan paljon. Palvelun keskittäminen yhdelle toimijalle tuo kustannustehokkuutta ja parantaa tietoturvaa. Ongelmatilanteissa on etua siitä, kun sidosryhmiä on vain yksi.

”Asiakkaillemme uusi lähiverkkoratkaisu näkyy toimivana vierailijaverkkona, jossa he pääsevät nettiin konttoreissamme omilla päätelaitteillaan. Olemme myös hankkineet muun muassa tabletteja asiakasneuvotteluiden tueksi”, päättää Lappeteläinen.

TARVE

OP:n pääkonttorin muuttaessa Vallilan moderniin kortteliin, myös toimintatavat muuttuivat. Kiinteät työpisteet poistuivat ja liikkuvasta työnteosta tuli arkea. Uudet viestintätavat toivat uusia vaatimuksia lähiverkon käytettävyydelle sekä reaaliaikaiselle äänen ja kuvan siirrolle.

Ratkaisu

Saumattoman liikkuvan työn mahdollistajaksi tarvittiin tehokas ja tietoturvallinen langaton lähiverkkoratkaisu. OP valitsi Telian Managed LAN -kokonaisratkaisun, joka sisältää laitteiden ja palveluiden 24/7 valvonnan, hallinnan, päivitykset ja ylläpidon.

Hyödyt

Telia Managed LAN -lähiverkkoratkaisu tarjoaa luotettavan tunnistamisen, kun käyttäjä siirtyy paikasta toiseen. Yhteys palveluihin ja sovelluksiin ei katkea. Ratkaisu on tietoturvallinen ja käyttäjäystävällinen.

 

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jonka perustehtävänä on vahvan vakavaraisuuden ja tehokkuuden avulla luoda kestävää taloudellista menestystä, hyvinvointia ja turvallisuutta omistaja-asiakkaille ja toimintaympäristölle. OP Ryhmän muodostavat noin 180 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Ryhmässä työskentelee 12 000 työntekijää. Ryhmällä on noin 1,7 miljoonaa omistaja-asiakasta ja kaikkiaan 4,3 miljoonaa asiakasta. www.op.fi
 

 

 

Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat
Edellinen artikkeli
11 faktaa Telian datakeskuksesta
Mitä uudessa datakeskuksessa on 28 kilometrin verran?
Seuraava artikkeli
Kolme myyttiä toimiston sisäilmasta
Nykyaikaisessa avotoimistossa tarvitaan paljon raikasta hengitysilmaa. Tilasuunnittelujohtaja ...