Suomen tyytyväisimmät puhelinliittymäasiakkaat surffaavat kotimaisessa 4G- ja 5G-verkossa
Telia vahvistaa kriittistä infrastruktuuria investoimalla Suomeen vuosittain noin 200 miljoonaa euroa koko maan kattaviin tietoliikenneverkkoihin ja turvallisiin ICT-palveluihin.
”Olemme laajentaneet 5G-verkkoa systemaattisesti ja sen 99 prosentin väestökattavuus on kansainvälisestikin merkittävä. Telian 4G- ja 5G-verkot ovat rakennettu kokonaan suomalaisen Nokian tukiasemilla, mikä tekee siitä aidosti kotimaisen vaihtoehdon”, kertoo Tuula Heikkinen, Telian kuluttajaliiketoiminnan johtaja.
Toimivat ja laadukkaat yhteydet ovat välttämättömyys niin kaupungeissa kuin maaseudullakin.
"Haluamme tarjota suomalaisille parhaan mahdollisen mobiilikokemuksen riippumatta siitä, asuvatko he pääkaupunkiseudulla vai Lapin tuntureiden kupeessa", sanoo Heikkinen.
5G yhteyksien hyödyt näkyvät jo arjessa
Monille kuluttajille 5G:n hyödyt näkyvät jokapäiväisessä arjessa yhä selvemmin. Ne ovat keskeinen osa yhteiskunnan toimintaa, turvallisuutta, etänä työskentelyä ja sosiaalista elämää.
”Olemme havainneet asiakaspalautteissa, että asiakaskokemus on paras 5G-liittymää käyttävien keskuudessa. 5G-verkko kestää hyvin myös ruuhkatilanteita. Esimerkiksi tuhansien ihmisten urheilutapahtumassa tai festivaaleilla yhteys pysyy vakaana ja nopeana. 4G-verkossa tällaiset tilanteet usein hidastavat yhteyttä”, toteaa Heikkinen.
Meidän liittymävalikoimastamme löytyy varmasti jokaiselle suomalaiselle sopiva liittymä kilpailukykyiseen hintaan
Monet suomalaiset käyttävät älypuhelintaan ainoana internetyhteytenään myös kotona, ja 5G tekee tästä toimivan valinnan arkeen. Toisinaan 4G:n ja 5G:n eroista ja hyödyistä käydään keskustelua. Tuula Heikkisellä on selvä viesti kaikille asiakkaille.
”Meidän liittymävalikoimastamme löytyy varmasti jokaiselle suomalaiselle sopiva liittymä kilpailukykyiseen hintaan. Asiantuntevat myyjämme auttavat juuri asiakkaan tarpeisiin sopivan liittymän ja lisäpalveluiden valinnassa. Tänä päivänä ehdottomasti suurin osa uusista myytävistä puhelimista on 5G-kyvykkäitä, joten asiakkaat ovat parhaiden yhteyksien ulottuvissa.”
5G-yhteydet ovat myös tietoturvaltaan ja energiatehokkuudeltaan edistyneintä teknologiaa.
Telian asiakastyytyväisyys huipputasolla
EPSI Rating 2025 -tutkimuksesta käy ilmi, että Telialla on Suomessa toimivista mobiilioperaattoreista tyytyväisimmät yksityis- ja yritysasiakkaat puhelinliittymissä. Kuluttajien asiakastyytyväisyydessä Telia palasi kärkeen ja yritysasiakkaiden silmissä operaattori oli edelleen ykkönen.
Yhtiö saavutti asiakastyytyväisyydessä ykkössijan tyytyväisyysindeksillä 74,7, kun toimialan kokonaisindeksi asettui tasolle 72,8. Tutkimukseen haastateltiin yli 1 200 yksityis- ja yritysasiakasta syyskuussa 2025.
Asiakkaat myös kokevat saavansa vastinetta maksamalleen rahalle
"Tämä on hieno osoitus siitä, että panostuksemme asiakaskokemukseen, tuotekehitykseen ja verkon laatuun näkyvät arvioissa. Asiakkaat myös kokevat saavansa vastinetta maksamalleen rahalle. Keräämme asiakkailtamme jatkuvasti palautetta kehittyäksemme heille parhaaksi valinnaksi", sanoo Tuula Heikkinen.
Kuluttaja-asiakkaat kertoivat saavansa apua aiempaa nopeammin, ja asiakaskokemus sekä palvelun taso nousivat huomattavasti kaikilla mittareilla. Asiakkaat kokivat myös, että heidät pidettiin ajan tasalla ja tarjouksista viestittiin sopivasti.
”Kehitys loppuu tyytyväisyyteen ja olemme tietysti erittäin iloisia näistä asiakkaiden antamista arvioista. Jatkamme kuitenkin päivittäin työskentelyä asiakaskokemuksen parantamiseksi, jotta olemme tulevaisuudessakin asiakkaidemme luottamuksen arvoisia”, toteaa Heikkinen.
Tuula Heikkinen
Telian kuluttajaliiketoiminnan johtaja
Tuula sijoittui kolmanneksi HumanPower25-gaalan ihmisläheisin johtaja (yli 250 henkilön organisaatiot) kategoriassa. Hänen johtamisessaan keskiössä ovat organisaation työntekijöiden hyvinvointi ja innostavan kulttuurin edistäminen sekä asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen parhaalla mahdollisella tavalla.

Teksti: Niko Norisalo