Kaikki Töissä Telialla -tarinat

Etukenossa kohti uutta – Sami Sikilä levittää tekoälyn ilosanomaa

7 min
Telian "Head of Generative AI" Sami Sikilä. Telian "Head of Generative AI" Sami Sikilä.
"Telialla keskeisessä roolissa tekoälyn käytössä on turvallisuus – ja siihen myös opastetaan. Telian dataa ei saa esimerkiksi laittaa julkiseen ChatGPT:hen", sanoo Telian "Head of Generative AI" Sami Sikilä.

Sadat telialaiset kokoontuvat viikoittain AI-kahveille puhumaan tekoälystä ja chat-kanavilla jaetaan vinkkejä ja oivalluksia. Telian tekoälyevankelistaksikin sanottu Sami Sikilä on ylpeä siitä, miten etukenossa omalla työpaikalla on siirrytty uuteen aikakauteen.

”AI-evankelista” ja ”Etukeno-Sikilä”. Sami Sikilän lempinimet kertovat sekä miehen persoonasta että tämänhetkisestä työstä Telialla. Sami Sikilän titteli on Head of Generative AI ja hän johdattelee työkseen telialaisia tekoälyn maailmaan. Hän on työstään silminnähden innoissaan.

”Olen yleensäkin se, joka ensimmäisenä innostuu uusista asioista”, Sikilä naurahtaa.

Hän uskoo, että hänelle on yli 25-vuotisen uransa aikana kehittynyt kyky tunnistaa, onko uudessa teknologiassa potentiaalia siihen, että se lyö läpi.

”Keskeisessä roolissa on jonkinlainen wow-efekti. Jos saan uuteen laitteeseen tai palveluun tutustuessani fiiliksen, että ’ei ole totta, voiko tämä toimia näin hienosti’, siinä saattaa olla todellista potentiaalia”, hän kuvailee.

Tällä hetkellä valtavasti potentiaalia on tekoälyssä, ja Telialla sen maailmaan onkin hypätty harvinaisen ennakkoluulottomasti. Kaikilla telialaisilla on mahdollisuus käyttää generatiivista tekoälyä työssään. Sami Sikilä joukkueineen pyrkii huolehtimaan siitä, että käytön opettelu olisi mahdollisimman luontevaa – että tekoälystä tulisi työkaveri.

Hän on ollut ideoimassa telialaisten viikoittaisia tekoälykahveja. Puolituntinen tilaisuus kokoaa perjantaisin yhteen satoja telialaisia. Virtuaalisen kahvitilaisuuden yhteydessä he saavat vinkkejä tekoälyn käyttöön ja voivat kysyä aiheesta. Samoja asioita puidaan talon sisäisissä chat-ryhmissä, joissa jaetaan oivalluksia matalalla kynnyksellä.

Sikilä johtaa Telian Center of Enablement -keskusta, joka kokoontuu joka toinen viikko. Mukana on ihmisiä eri puolilta taloa ja ideana on miettiä yhdessä seuraavia askelia generatiivisen tekoälyn hyödyntämiseksi.

Kaikki innokkaasti mukana – Telialla on tekoälybuumi

Sami Sikilä sanoo, että tekoäly on viides IT-teknologian murros. Aikaisemmat olivat tietokoneiden tulo, internetin synty, mobiilitietoliikenteen ja päätelaitteiden kehitys sekä Cloud-pilviympäristön luominen.

”On mahtavaa olla elämässä viidettä murrosta todeksi ja nähdä kuinka innokkaasti omalla työpaikalla on lähdetty siihen mukaan. Telialla eletään tekoälybuumia.”

Sikilän mukaan generatiivinen tekoäly on muuttanut pysyvästi tapaamme tehdä töitä.

”Kun henkilö ymmärtää, että muutumme tiedon etsijöistä oikeanlaisten kysymysten esittäjiksi, hän on sisäistänyt sen, mitä generatiivisen tekoälyn hypessä on oikeasti tapahtumassa.”

Telialla keskeisessä roolissa tekoälyn käytössä on turvallisuus – ja siihen myös opastetaan. Telian dataa ei saa esimerkiksi laittaa julkiseen ChatGPT:hen.

Systemaattista innovointia ja laajaa innostamista

Koneoppimisesta ja tekoälystä on puhuttu jo vuosia, mutta vuonna 2023 ChatGPT räjäytti pankin. Chatpalvelun kokeileminen on vakuuttanut jo sadat miljoonat ihmiset maailmalla siitä, että tekoälystä tulee heidän uusi työkaverinsa.

”Vaikka generatiivinen tekoäly on kuuma puheenaihe kaikkialla, monissa yrityksissä ei vielä täysin ymmärretä, mistä on kyse. Kyseessä on iso tekninen murros, joka vaatii muutosta yrityksen työkulttuurissa.”

Telialla jokaisella työntekijällä on käytettävissään Microsoft Copilot -tekoälyavustaja, joka auttaa löytämään nopeasti tietoa, tekee tiivistelmiä ja tarjoaa luovia ideoita. Telia on kehittänyt ja ottanut käyttöön myös oman generatiivisen tekoälyn sovelluksen, Telia Talen, joka luonnostelee brändin kieliasun mukaisia markkinointiviestejä eri kanaviin. Uusia sovelluksia tulee käyttöön kovalla vauhdilla.

Telialla uuteen teknologiaan on siirrytty nopeasti ja tehokkaasti. Sikilän mukaan edelläkävijyys on vaatinut ketterää ja systemaattista innovointia sekä organisaation laajaa osallistamista ja innostamista.

Maatilalta maailmalle – teknologia tempaisi mukaansa

Sami Sikilällä on monipuolinen työhistoria IT- ja telekommunikaatioalalla useissa alan johtavissa yrityksissä.

Hänen kiinnostumisensa tekniikasta on varhaista perua. Laitteet ja koneet kiehtoivat maatilalla Varsinais-Suomessa Mynämäessä kasvanutta Sikilää jo pikkupoikana. Ensimmäiset kotitietokoneet, Commodore VIC-20, Spectravideo ja Commodore 64, tempaisivat Sami-pojan kerralla tietotekniikan kiehtovaan maailmaan.

”Meillä oli aina kotona uusimmat laitteet. 12-vuotiaana minusta oli jännittävää, miten niillä pelattiin ja miten niitä pystyi ohjelmoimaan.”

Lukion jälkeen Sikilä opiskeli Turussa tietoliikennetekniikan insinööriksi, ja teki lopputyönsä Benefon-kännyköiden valmistajalle Salossa.

”Se oli yksi ensimmäisistä, merkittävistä askeleista urallani. Kehitin sulautetun audiomittausjärjestelmän matkapuhelinlaboratorioon. Saavutus tsemppasi ja kasvatti itsevarmuutta.”

Etukenossa ja rohkeasti uusiin haasteisiin

Sami Sikilän luovuutta ruokkiva työura jatkui vauhdikkaasti: hän muun muassa johti kehityshanketta, joka synnytti maailman ensimmäisen GPS-paikannuksella ja kartoilla varustetun GSM-puhelimen. Työt veivät hänet kolmeksi vuodeksi Saksaan Siemensille ja toivat takaisin Suomeen Nokialle ja Microsoftille. Näinä vuosina hän reissasi paljon Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa.

”Kokemukset kasvattivat näkemyksellisyyttä ja avarakatseisuutta. Toisaalta opin arvostamaan suomalaista työkulttuuria: systemaattisuutta, suoruutta ja rehellisyyttä.”

Ensimmäisen kerran Sikilä tuli Telialle vuonna 2014 johtamaan Minun Telia -mobiiliapplikaation kehitystyötä. Sovellus on edelleen tärkeässä osassa Telian asiakaspalvelussa.

”Piipahdin välillä Rolls-Roycella autonomisten, tekoälyä hyödyntävien laivojen kehitysyksikössä.  Lopputuloksena oli maailman ensimmäinen autonomisesti operoiva lautta, joka kulki Nauvon ja Paraisten väliä ilman ohjaajaa. Siinä projektissa sain vahvan kosketuksen tekoälyn mahdollisuuksiin.”

Sikilä palasi takaisin Telialle vuonna 2019 – nyt älykkään automaation pariin eli kehittämään ohjelmistorobotiikkaa. Nykyisessä pestissään hän aloitti loppuvuodesta 2022.

Tähän jälkimmäiseen Telia-vaiheeseen liittyy lempinimi Etukeno-Sikilä.

”Minulla on ollut työurallani jäätävän hyvä tuuri, ja mahtavia tilaisuuksia on tullut vastaan oikeaan aikaan. Mutta luonteeseeni kuuluu myös se, että tartun rohkeasti ja ennakkoluulottomasti – etukenossa – uusiin haasteisiin”, hän luonnehtii.

Viimeisen kolmen vuoden aikana Sikilä on käynnistänyt Telialla useita älykkään automaation hankkeita. Yksi niistä on tekoälyratkaisu, joka voitti 2021 palkinnon vuoden parhaasta asiakaskokemusta parantavasta innovaatiosta.

Työpöytäautomaatio vähentää merkittävästi muistinvaraista tekemistä ja asiakaskohtaamisiin liittyvien jälkitöiden määrää. Tekoälyä hyödyntävä Chatbot puolestaan optimoi ja parantaa asiakkaidemme asiakaspalvelua.

"Telialla jokaisella työntekijällä on käytettävissään Microsoft Copilot -tekoälyavustaja, joka auttaa löytämään nopeasti tietoa, tekee tiivistelmiä ja tarjoaa luovia ideoita", sanoo Sami Sikilä.

Supervoima kaikille telialaisille

Tällä hetkellä tekoäly näyttelee pääroolia kaikessa Sami Sikilän työssä.

”Otin tavallaan riskin, kun hyppäsin tähän työhön, sillä ChatGPT-hype oli vasta aluillaan. Oli kuitenkin ilmiselvää, että tämä teknologinen murros tulee muuttamaan maailmaa. Päätin toimia tapojeni mukaan all in eli laittaa kaiken peliin.”

Hypen alkuvaiheessa pieni telialaisten ryhmä lähti edistämään hanketta talon sisällä ja kävi Ruotsia myöten ymmärryttämässä Telian johtoa asiaan. Sikilän ja Telian GenAI-gurun Iikka Luoma-ahon johdolla Telialla alettiin rakentaa omaa Azure Open AI -ympäristöä.

”Nyt viiden vuoden jälkeen koko Telia on alkanut elää todeksi AI:n tuomia mahdollisuuksia. Microsoft Copilotin ja GitHub Copilotin aktivointien myötä jokaisella telialaisella on jatkuvasti käytössään supervoima, joka voi nostaa heidän tehokkuutensa, systemaattisuutensa ja luovuutensa uudelle tasolle”, Sikilä kertoo.

Telia kehittää ja aktivoi koko ajan uusia AI-työkaluja, joita voi hyödyntää omassa liiketoiminnassaan. Telian asiakkaiden asiakaspalveluratkaisuihin tekoälyä tuodaan esimerkiksi keskustelu- ja tietämyskantabottien muodossa. Sami Sikilä luottaa kaupallisten palveluiden mahdollisuuksiin.

Vaikka Telia on IT-alalla alan kansainvälisiin jättiläisiin verrattuna pieni tekijä, Sikilä uskoo, että yhteistyössä heidän kanssaan omille asiakkaille pystytään tarjoamaan lisäarvoa esimerkiksi turvallisuuden, metaversumin ja pilvipalveluiden skaalautuvuuden avulla.

Jo nyt Telia tarjoaa yrityksille Microsoft 365 Copilot -lisenssejä ja -ympäristöjen hallintaa kokonaisvaltaisena Managed 365 -palveluna. Telia Helsinki Data Centeristä puolestaan löytyy huipputurvallista, laadukasta ja ympäristöystävällistä konesalitilaa kriittiselle datalle ja kasvaville tekoälykuormille.

Tärkeää osata myös irtautua

Sami Sikilä jaksaa edelleen olla yhtä vilpittömän innostunut ja kiinnostunut uudesta teknologiasta, vempeleistä ja palveluista kuin nuorukaisena Mynämäessä.

Hänen mottonsa on: ”Avoin mieli uuden oppimiselle. Vauhti kiihtyy”. Aivot surraavat lähes kaiken aikaa jollain tasolla työmoodissa.

Toisaalta Sikilä tunnistaa irtautumisen tärkeyden.

”Pelaan golfia ja padelia, ja harrastan purjehdusta. Kun olen lomalla ja perheen kanssa merellä, olen silloinkin all in -ihminen. Vaihdan jopa kännykän SIM-kortin ja laitan kaikki työkanavat säppiin.”

 

Sami Sikilän TOP 3 kiinnostavaa tapaa hyödyntää tekoälyä

1. Ota generatiivinen tekoäly mukaan työpajoihin ja aivoriihiin kollegaksi ja pyydä sitä ideoimaan käsiteltävän aiheen ympärillä.

2. Analysoi laajoja asiakaspalautevirtoja generatiivisen tekoälyn avulla ja pyydä siltä ideoita ja parannusehdotuksia palautteen pohjalta.

3. Kytke generatiivinen AI kiinni IT-järjestelmääsi ja ala keskustella IT-järjestelmäsi kanssa, kuten juttelisit parhaalle kollegallesi.

Miltä kuulostaisi henkilökohtainen tekoälyassistentti?

Telialaiset pääsivät kokeilemaan Microsoft 365 Copilotia jo ennen kuin se tuli varsinaisesti myyntiin.

Lue vinkit
Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Asiantuntijana Telialla
Seuraava artikkeli
Parempaa asiakaskohtaamista ja myyntiä
Elina Laasanen huolehtii Telialla onnistuneista asiakaskohtaamisista ja asiakkuuden arvon ...