Kaikki Töissä Telialla -tarinat

Parempaa asiakaskohtaamista ja myyntiä

3 min
Elina Laasanen Elina Laasanen
Elina Laasanen huolehtii Telialla onnistuneista asiakaskohtaamisista ja asiakkuuden arvon kasvattamisesta.

Jyväskyläläinen Elina Laasanen työskentelee Telia Kaupassa Sales Agenttina, palvellen päivän aikana jopa 30 asiakastamme.

Työssään Elina tiiminsä kanssa tarjoaa asiakkaillemme ratkaisukeskeistä asiakaspalvelua, lisäarvoa tuottavaa myyntiä sekä huolehtii aktiivisesti uusasiakashankinnasta positiivisella ”can do”-asenteella.

Myyjä antaa Telialle kasvot – siksi jokainen hetki asiakkaidemme kanssa on merkittävä ja iso osa asiakaskokemusta.

Hybridityö tuo myyjän työnkuvaan mielekästä vaihtelua: vuorot pop up -pisteillä, asiakaspalveluvuorot chatin puolella ja messut esimerkiksi Black Weekin aikaan tuovat työpäiviin uusia puolia.

”Lähtökohtaisesti kaikki uudet myyjät työskentelevät hybridinä, ja myöhemmin roolia voidaan muokata omien vahvuuksien mukaan itselle sopivaksi”, Elina kertoo.

”Tiimin tuki on iso voimavara ja syy töissä viihtymiseen.”

Tiimityö on keskeinen osa Sales Agentin arkea. Jo neljä vuotta Telialla viihtynyt, ja lokakuun 2022 Retail Heroksi valittu myyntitykki alleviivaa tiimin merkitystä työssään.

”Meillä on ihan huikea porukka ja työilmapiiri, mikä on ollut iso voimavara ja syy töissä viihtymiseen. Minua on aina kuunneltu, kannustettu, rohkaistu eteenpäin ja tärkeimpänä; olemaan oma itseni.”
       

Asiakkaiden kohtaamisessa syntyy molemminpuolinen luottamus

Elinan mukaan suurin painoarvo ja tärkein mittari Sales Agentin työssä on uusasiakashankinta – eli myynti. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sen kalleimman palvelun myymistä, vaan oikea ratkaisu rakennetaan aina yhdessä asiakasta kuunnellen.

”Onnistunut asiakaskohtaaminen vahvistaa asiakkaan ja myyjän välistä luottamusta sekä kasvattaa asiakkuuden arvoa”, Elina kuvailee.


Sales Agent Elina hyllyttämässä puhelimenkuoria Telia Kaupassa. Tulevaisuudessa Elina unelmoi hakeutuvansa myynnin kouluttajaksi.


”Omalla työllä ja toiminnalla voi vaikuttaa isosti asiakkaan fiilikseen ja asiakaskokemukseen. Kun asiakas on tyytyväinen myyjän palveluun ja ostamaansa tuotteeseen, hän kyllä palaa uudestaankin asioimaan.”

”Olen monen asiakkaan luottomyyjä – he pyytävät suoraan minut apuun, kun tulevat asioimaan Telia Kauppaan.”

Onnistuneet asiakaskohtaamiset ovat Elinalle tärkein syy, miksi hän rakastaa työtään.

Luottamus asiakkaan ja myyjän välillä on johtanut lopulta siihen, että Elina on monen asiakkaan luottomyyjä – hänellä on niin sanotusti oma asiakaskunta. ”Asiakkaat tuntevat minut nimeltä ja pyytävät suoraan minut apuun, kun tulevat asioimaan Telia Kauppaan. Se on ihan huippua”, Elina hehkuttaa.

Samanlaisia syvempiä ja vakiintuneita asiakassuhteita on kuulemma myös monella muulla myyjällä.
 

Huippumyyjä ei ole koskaan valmis

Elina on iloinen siitä, kuinka paljon kehittymismahdollisuuksia Telialta löytyy. Tarjolla on laajasti mahdollisuuksia ammatillisista tapahtumista, verkkokursseista ja webinaareista erilaisiin koulutuksiin.

Myös työnkiertomahdollisuus on huikea tapa tutustua itseään kiinnostavaan työnkuvaan ja oppia jotain ihan uutta. Sales Agentin työssä saa laajan perehdytyksen ja näköalapaikan koko Telian palveluihin ja asiakkaisiin, minkä vuoksi se on oiva ponnahduslauta erilaisiin urapolkuihin.

”Yksilönä voi toki kehittyä tiettyyn pisteeseen, mutta tiimin tuella voi saavuttaa jotain vielä suurempaa.”

Elinan oma tavoite on kasvaa myynnin rautaiseksi ammattilaiseksi. Hänen mielestä myyntityössä menestyy ne, joilla on jatkuva halu kehittyä ja oppia lisää – sekä tietysti intoa myydä paremmin.

”Huippumyyjä ei ole koskaan valmis”, toteaa Elina. Myös tiimin tuella on iso merkitys oman ammatillisen kehittymisen kanssa: ”Yksilönä voi toki kehittyä tiettyyn pisteeseen, mutta tiimin tuella voi saavuttaa jotain vielä suurempaa”, Elina kokee.

Tulevaisuudessa Elina Laasanen unelmoi hakeutuvansa myynnin kouluttajaksi. Hän haluaisi kouluttajana näyttää uusille myyjille, kuinka mukavaa tämä työ on ja miksi Telia on huippu työpaikka.

Elina toivoo saavansa kaikki rakastamaan myyntiä ja Teliaa yhtä paljon kuin hänkin: ”Kyllä minä aion Telialla urani rakentaa, se on varmaa.”

 

Me olemme Telia. Me luomme parempia asiakaskohtaamisia.


Teksti: Anna Kangas

Kiinnostuitko Elinan työnkuvasta?

Löydät meiltä Telialta monipuolisesti eri uramahdollisuuksia – katso avoimet työpaikkamme.

Avoimet työpaikat
Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Asiantuntijana Telialla
Edellinen artikkeli
Etukenossa kohti uutta – Sami Sikilä levittää tekoälyn ilosanomaa
Telialla eletään tekoälybuumia. Sami Sikilä on ylpeä siitä, miten etukenossa omalla työpaikalla on ...
Seuraava artikkeli
Parempaa kyberturvaa yrityksille ja yhteiskunnalle