Kaikki Töissä Telialla -tarinat

Parempaa kehitystä älykkäällä automaatiolla

4 min
Topias Huovinen toimii Telialla älykkään automaation johtajana.

Telia Finlandin kehitystä vetävä Topias Huovinen kertoo olevansa ensisijaisesti mahdollistaja. Omassa roolissaan esihenkilönä hän haluaa tarjota mahdollisuuksia, tukea ja sparrausta huippuammattilaisille. Maailmallakin mainetta ja palkintoja kerännyt asiantuntijoiden tiimi haluaa kehittyä jatkuvasti.

”Meidän automaatioporukka listattiin teknisiltä kyvykkyyksiltään maailman kolmanneksi parhaaksi. Lisäksi voitimme vuonna 2021 palkinnon vuoden parhaasta asiakaskokemusta parantavasta innovaatiosta, joka saavutettiin kehittämällämme MIWE tekoälyratkaisulla. Tämä auttaa erityisesti meidän asiakkaiden kanssa työskentelevien arkea tekoälyn ja automaation avulla”, sanoo Topias.

Kehityksen ja digitaalisen transformaation näkökulmasta älykäs automaatio on eniten investoitu alue maailmalla tällä hetkellä. Huovisen mukaan matka on kuitenkin vasta alussa ja tulevaisuus tarjoaa paljon mahdollisuuksia yrityksille.

Tekoälyn hyödyntäminen ei ainoastaan vie työpaikkoja ja muokkaa rooleja, vaan luo uusia kiinnostavia työtehtäviä ja kehittymisen mahdollisuuksia yksilöille.

”Meidät erottaa kilpailijoista intohimo, innovaatiokulttuuri ja halu tehdä asioita jatkuvasti paremmin.”


Älykäs automaatio tarjoaa ratkaisuja energiakriisiin ja asiakaskokemukseen

Huovinen näkee älykkään automaation ratkaisuilla suuria yhteiskunnallisia vaikutuksia. Etenkin tänä päivänä energian säästämiseen liittyvät toimet ovat nousseet erityiseen arvoon.

”Pystymme hyödyntämään erilaisia älykkään automaation työkaluja, kuten koneoppimista ja mallien tuottamista. Voimme esimerkiksi seurata missä on milloinkin ihmisiä ja sen avulla säätää energiankulutusta toimitiloissa tai verkoissa. Näen tässä isoja mahdollisuuksia.”

Topiaksen mukaan Telialla tekoäly ja älykkään automaation ratkaisut nähdään mahdollisuutena parantaa asiakaskokemusta.

”Vastaamme tiimini kanssa esimerkiksi digitaalisen transformaation rakentamisesta älykkään automaation työkaluilla. Tavoitteenamme on suunnitella mahdollisimman joustavia asiakaspolkuja digitaalisiin asiointikanaviin”.
 


Topias Huovinen kertoo, että älykkäällä automaatiolla voimme säätää energiankulutusta toimitiloissa ja verkoissa. Kuva: Otto Uotila


"Olemme matkalla sellaiseen maailmaan, jossa viestimme asiakkaalle esimerkiksi häiriötilanteesta ennen kuin asiakas itse edes huomaa tilannetta. Automaation työkaluja hyödyntämällä on esimerkiksi mahdollista havainnoida häiriötilanteet ja lähettää asiakkaalle tiedot häiriön kestosta ja toimintaohjeista. Tämä tulee vaikuttamaan asiakaskokemukseen merkittävästi”, kertoo Topias kehityksen tulevaisuudesta.


Yhdessä tekemällä ja ihmisten kautta

Älykkään automaation ja kehittämisen tehtävät sopivat henkilölle, jolla on uteliaisuutta ja intohimoa. Kaikissa tapauksissa teknistä taustaa tai aiempaa kokemusta ei välttämättä tarvita.

”Kokemuksen perusteella sanoisin, että tärkeintä älykkään automaation parissa työskentelyssä on ehdottomasti uteliaisuus ja intohimo. Kaiken muun innostunut työntekijä voi oppia. Uteliaisuus auttaa löytämään uusia ratkaisuja sekä miten asioita voitaisiin tehdä entistä paremmin ja tehokkaammin. Intohimo luo intoa uuden oppimiseen ja jatkuvaan itsensä kehittämiseen. Suurin osa tiimistäni on tietotekniikan insinöörejä, mutta esimerkiksi yksi huipputekijöistämme on pohjakoulutukseltaan kokki”, taustoittaa Topias.

”Jos et näe ihmistä tärkeimpänä asiana onnistumisessa, niin silloin ollaan metsässä.”

Erinomaisia arvioita esihenkilönä saavuttanut Huovinen vakavoituu, kun keskustelu kääntyy ihmisten johtamiseen. Puheissa toistuu jatkuvasti sanat ihminen ja yksilö. Kaikesta välittyy, että nyt ollaan hänelle tärkeimmän aiheen äärellä.

Johtamisen ja esihenkilötyön kulmakiviksi Topias kertoo inhimillisyyden ja avoimuuden. Teknologiat mahdollistavat muutoksen, mutta lopulta vain ihminen voi sen saada aikaiseksi.

Topias alleviivaa hyvän työilmapiirin merkitystä: ”Poikkeuksetta yksilöt sietävät keskeneräisyyttä, mutta eivät epäaitoutta. Itselleni on aina tärkeintä, että jokaisella on töissä hyvä olla ja haluan myös viettää aikaa ihmisten kanssa kasvokkain.” 

”Mielestäni arjessa johtajan paikka on olla edessä omana itsenään, mutta onnistumisten juhlimisessa takana. Olen rakentanut turvallista ilmapiiriä, joka kannustaa olemaan rohkea ja tekemään myös virheitä. Välitämme aidosti toisistamme – kun työntekijöillä on kokonaisvaltaisesti hyvä olla, niin töissäkin ajatus pelaa paljon paremmin.” 

"Se osaaminen mitä meillä on tänään, ei vie meitä huomiseen – mokat opettaa tekemään asioita yhä paremmin."

”Meillä nostetaan tiimissä avoimesti esiin mokia, joista voimme yhdessä ottaa oppia ja tehdä asioita jatkuvasti paremmin. Se osaaminen mitä meillä on tänään, ei vie meitä huomiseen. Rohkeus tehdä virheitä kertoo intohimosta kehittää; virheitä harvoin tapahtuu ylläpitomoodissa.”

”Ihmiset kuitenkin valitsevat johtajansa ja HR-rooli ei anna johtajalle, kuin mandaatin. Johtajuus tulee arjen teoista ja luottamuksesta – että johtaja ketä seuraan, haluaa myös minun parastani”, kiteyttää Topias.

 

Me olemme Telia. Me luomme parempaa huomista älykkään automaation avulla.


Teksti: Niko Norisalo

Kiinnostuitko?

Löydät meiltä Telialta monipuolisesti eri uramahdollisuuksia – katso avoimet työpaikkamme.

Avoimet työpaikat
Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Asiantuntijana Telialla
Edellinen artikkeli
Kesätyö laskunselvityksessä – uuden oppimista ja vaihtelevuutta
Jimi Hiltunen on jo viidettä kesää Telialla kesätöissä. ”Täällä kannustetaan onnistumissa ja ...
Seuraava artikkeli
Parempaa liiketoimintaa datanhallinnalla
Tiedonhallintavastaava Tero Liikanen huolehtii, että Telian tuottamaa ja keräämää dataa käsitellään ...