ICT-alan lakko aiheuttaa ruuhkia ja viivästyksiä Telialla. Lue Lisää

Takaisin

Sähköpostiini kilahtanut viesti pysäytti – nyt haluan kertoa, miltä Telian tulevaisuus näyttää

3 min
Heli Partanen, Telia Heli Partanen, Telia

Sain viime kesänä sähköpostiini odottamattoman viestin. Työntekijämme halusi kysyä minulta, miltä Telian tulevaisuus näyttää.

Viesti havahdutti ja pakotti peilin eteen. En ollut osannut viestiä valtavasta muutoksestamme ja sen tavoitteista tarpeeksi selvästi koko organisaatiollemme – saati sitten Telian ulkopuolelle.

Olen työskennellyt Telian toimitusjohtajana Suomessa melkein kaksi vuotta. Yhtiön palveluksessa olen ollut lukuisissa eri rooleissa yli 20 vuotta. Aloittaessani toimitusjohtajana tiesin, että edessä olisi iso muutos, mutta en rehellisesti ihan arvannut, kuinka suuri siitä tulisi. Ehkä siksi en ole osannut sitä kaikille yli 4000 työntekijällemmekään selittää.

Yritän nyt uudelleen. Ihan näin julkisesti.

Muutosmatka perinteisestä teleoperaattorista nykyaikaiseksi teknologia- ja mediayhtiöksi ei ole ollut suoraviivainen eikä helppo. Matkan varrella on käynyt selväksi, että myös perusliiketoimintamme kaipaa remonttia. Juuri julkistetut tuloslukumme kertovat tätä samaa tarinaa.

Yksi asia on käynyt kirkkaaksi kuin kristalli: Menestyäksemme erittäin kovassa kilpailussa meidän on muututtava aidosti asiakaslähtöiseksi yhtiöksi. Meille se merkitsee menneisyyden painolastista luopumista.

Se tarkoittaa, että modernisoimme ja tiivistämme palvelu- ja tuotevalikoimaamme radikaalisti. Muutamme rohkeasti toiminta- ja liiketoimintamallejamme. Kuuntelemme asiakkaitamme ja kehitämme palveluita yhdessä heidän kanssaan ymmärtääksemme, mitä he nyt ja tulevaisuudessa meiltä odottavat. Panostamme työntekijäkokemukseen ja teemme hybridityöstä yhteisöllistä ja hauskaa. Digitalisoimme omat ja asiakkaidemme prosessit. Kaikki tämä vaatii läpinäkyvää kommunikointia ja johtamista, osaamisten uudistamista sekä itseohjautuvaa ja asiakaslähtöistä toimintatapaa.

Myös minun on mietittävä johtamiseni uudelleen. Korona-aika vaatii läpinäkyvyyttä johtamiseen, mikä taas vaatii jatkuvaa dialogia meidän johtajien ja koko organisaation välillä yhteisen suunnan ja ymmärryksen varmistamiseksi. Olen käynnistänyt koko henkilöstölle avoimet Ask Me Anything -tunnit, jossa käymme keskustelua ajankohtaisista ja strategisista aiheista ja saan välitöntä palautetta niiden etenemisestä. Samoin Yammer yhteisenä viestintäalustana on ahkerassa käytössä. Viestintäkanavien muuttuminen vanhasta yhdeltä monelle -mallista yhteisöllisiin ja dynaamisiin kanaviin on ollut yksi koronan tuomista murroksista, jonka olen ottanut ilolla vastaan.

Mutta se muutos, se vaatii rohkeuden lisäksi kärsivällisyyttä, mikä ei ole minun vahvuuteni. Matkamme on vasta alussa, mutta paljon olemme jo saaneet aikaankin. Olemme lakkauttaneet 57 tuotetta vuoden aikana. Kaikista asiakaskohtaamisistamme jo yli 75 % tapahtuu digitaalisesti. Mobiiliverkon modernisointi on kovassa vauhdissa, ja 5G-verkkomme kattavuus nousi viime vuonna 64 prosenttiin Suomen väestöpeitosta. Kansainvälisen tutkimusyhtiö Tutelan mukaan Telialla on Suomessa kuudenneksi paras verkko koko maailmassa. Se on melkein käsittämätöntä.

Meillä on yli neljä miljoonaa liittymäasiakasta Suomessa. Te kaikki toivotte yhtä asiaa: toimivaa verkkoa ja palveluja juuri sinne, missä satutte milläkin hetkellä kulkemaan tai työskentelemään. Niin ratikassa kuin mustikkametsässäkin pitää pystyä soittamaan, palaveeraamaan, whatsappailemaan, pelaamaan tai katsomaan Suomen matsia. Toimiva verkko on keskeinen osa toimivaa arkea meille kaikille.

Meidän tehtävämme on tulevaisuudessakin siirtää suomalainen yhteiskunta turvallisesti yhä enenevässä määrin digitalisoituvaan maailmaan – sujuvasti.

Tulevaisuus näyttää tästä päivästä lähtien pikkasen paremmalta, joka päivä.

Kirjoittaja Heli Partanen on Telia Suomen toimitusjohtaja.

Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Medialle
Edellinen artikkeli
Yrityskysely: Turvallisuuden merkitys 5G-verkoissa kasvaa kovaa vauhtia – edessä läpimurtovuosi
5G-verkon kotimaisuuden ja turvallisuuden merkitys ovat kasvaneet selvästi vuoden aikana, ilmenee ...
Seuraava artikkeli
Mitä kuuluu, Telia?
Tiedätkö sen tunteen, kun sisäisesti jokin iso muuttuu ja uudistuu, mutta ulkoisesti näyttää ...