Takaisin

Kaksi miljoonaa kännykkää joka vuosi – Voisiko kiertotalous olla ratkaisu?

2 min

Ympäri maailmaa olen nähnyt valtavan kokoisia esimerkiksi vaatteista kasattuja jätekasoja jopa keskellä aavikkoa, joita harvat ihmiset voivat edes kuvitella. Ja valtaosa niistä päätyy kaatopaikalle tai polttoon savuna ilmaan. Me käytämme niin paljon luonnonvaroja eri asioiden valmistamiseen, että luonnon kestokyvyn päätylauta lähestyy pelottavalla vauhdilla.

Olen tehnyt töitä kiertotalouden parissa yli 12 vuotta. Johdin useita vuosia Fida-ketjua, jossa vaatteiden lisäksi kierrätetään huonekaluja ja elektroniikkaa. Sen jälkeen perustin Recci-nimisen yrityksen, jonka idea oli puhtaasti vaatteiden kierrättäminen ja kierrätysmenetelmien kehittäminen. Meillä oli muun muassa 200 kierrätyslaatikkoa ympäri Suomea ja kierrätysaste oli lähes 98%, joka on maailman kärkiluokkaa.

Viime talvena törmäsin kiinnostavaan työpaikkailmoitukseen - Telia haki kierrätyksen ammattilaista kehittämään kännyköiden ja elektroniikkalaitteiden kierrätystä. Tällaista haastetta olin odottanut, sillä olen jo pitkään tiennyt, että kiertotalous vaatii nimenomaan isoja yrityksiä, jotta se pystyy kasvamaan uusiin mittoihin kierrätysprosentin kasvattamisessa ja -tapojen kehittämisessä. Telia on jo nyt panostanut vastuullisuuteen ja kiertotalouteen. Telialla huokui tekemisen meininki, joten toukokuussa allekirjoitin työsopimuksen.

Suomessa myydään reilusti yli kaksi miljoonaa uutta puhelinta vuodessa, ja 200 gramman painavan älypuhelimen hiilijalanjälki on 79 kiloa, mikä vastaa 571 ajettua kilometriä autolla. Samalla kuitenkin kännyköiden käyttöikä laskee. Siksi kierrätyksellä on iso rooli - että saadaan laitteet uudelleen ja uudelleen käyttöön tai edes raaka-aineet talteen. Telian kautta puhelimen kierrätysaste on lähes 99%.

Käyttökelpoinen puhelin on itseasiassa yksi harvoista laitteista, joista saa rahaa, kun sen kierrättää. Hyvityksen saa myös älykelloista ja tableteista. Myös käytettyjen puhelinten markkinat kasvavat jatkuvasti. Osa asiakkaista päätyy kierrätettyyn kännykkään säästääkseen rahaa, toisille tärkeämpää on ympäristönsuojelu.

Puhelin koetaan erittäin henkilökohtaisena asiana. Yksi kiertotalouden tärkeimpiä tehtäviä onkin läpinäkyvyys: asiakkaille pitää kertoa, mitä tavaralle tapahtuu, kun se viedään kierrätykseen. Minä ainakin haluan tietää, mihin puhelimeni oikeasti menee, kun vien sen kierrätettäväksi.

Tätä olen tullut Telialle tekemään, ja pian meillä on sinulle todella kiehtova tarina kerrottavana.

Juha-Matti Kykkänen

Työskentelen Telialla, ja vastaan muun muassa Recycled-puhelimista ja vaihtohyvityslaitteista.

Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Medialle Yritysvastuu
Edellinen artikkeli
Telian Future Female Leaders -mentorointiohjelmassa uusia näkemyksiä ja ajatuksia
Seuraava artikkeli
Mentorointiohjelma ottaa ja antaa – Amira ja Päivi innolla mukana