Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Juridiikan moniosaaja

Tutustu tietosuoja-asiantuntija Heidi Mäkelän uratarinaan.

Mistä kaikki alkoi?

Ensimmäiset urahaaveeni Telian suuntaan syntyivät kesällä 2000. Olin hakenut ylioppilaskirjoitusten jälkeen Turun yliopiston oikeustieteelliseen tiedekuntaan opiskelemaan, mutta en saanut opiskelupaikkaa ja olin vailla työtä välivuodeksi. Soneralla työskennellyt ystäväni kertoi tarinoita siitä, kuinka hyvä fiilis ja työporukka Soneralla oli, joten päätin hakea asiakaspalvelussa avoinna ollutta paikkaa. Suureksi harmikseni Soneran ovet eivät kuitenkaan vielä auenneet. 

Elettiin kevättä 2013. Olin päässyt Turun oikikseen ja valmistunutkin sieltä vuonna 2009. Olin valmistumisen jälkeen työskennellyt juristin tehtävissä eri asianajotoimistoissa sekä suorittanut tuomioistuinharjoittelun Päijät-Hämeen käräjäoikeudessa. Silmiini osui työpaikkailmoitus, jossa silloinen TeliaSoneran tytäryhtiö, saatavienhallintaan erikoistunut Sergel Oy, haki oikeudenkäyntijuristia. Eräs ystäväni oli työskennellyt vastaavassa tehtävässä Sergelillä aiemmin ja hänen hyvien kokemustensa perusteella päätin hakea paikkaa. Hakuprosessin aikana työnkuva hieman muuttui ja lopulta minulle tarjottiinkin Head of Legalin tehtävää. Tarjous oli niin houkutteleva, etten voinut kieltäytyä. 

Ensimmäiset kolme vuottani konsernissa työskentelin siis Sergelillä monipuolisten saatavienhallintaan liittyvien juridisten kysymysten parissa ja vastasin yhtiön lakiasioista. Työpäiväni täyttivät luotonvalvonnan ja perinnän juridiikka, kuluttajasopimuksiin liittyvät kysymykset sekä monenlaiset IT-projektit, liiketoiminnan kehitysprojektit sekä HR:ään ja yhtiöoikeuteen liittyvä juridiikka. Johtoryhmän jäsenenä minulle tulivat tutuksi strategiatyö, muutosjohtaminen, budjettineuvottelut, business review't, yhtiötä ja henkilöstöä koskeva päätöksenteko ja suoriutumisarvioinnit. Sainpa tehtäväkseni myös vetää työryhmää, jonka vastuulla oli laatia sergeliläisille "huoneentaulu" osana yrityskulttuurin muutosta. 

Uusi ovi avautuu

Toukokuussa 2016 Soneran lakiasiainjohtaja ja nykyinen esimieheni soitti ja tarjosi minulle töitä Soneran lakiasioissa tietosuojan parissa. Tietosuoja-asiat olivat tulleet tutuiksi jo Sergelillä, mutta tiesin että Soneran toimialalla on omat erityispiirteensä ja tietosuojaan liittyvää erityissääntelyä. Sen kaiken haltuunotto ei olisi yksinkertainen juttu. Sain kuitenkin niin vahvan tuen tulevalta esimieheltäni ja edeltäjältäni, että päätin tarttua haasteeseen ja hypätä pois mukavuusalueeltani täysipainoisesti uuden oikeudenalan pariin. 

Syksyllä 2016 aloitin työt Soneralla. Soneran GDPR-projekti oli täydessä vauhdissa. Tiesin jo mukaan hypätessäni, että opiskeltavaa ja opittavaa on paljon ja tahti tulee olemaan hektinen. Onneksi Sergelin kokemukseni ansiosta talo oli kuitenkin entuudestaan tuttu, vaikka näkökulma olikin toisenlainen. Aluksi kesti hetken, että oppi tuntemaan omat sidosryhmänsä ja löytämään talon sisällä oikeat ihmiset, joiden kanssa asioita tulee käydä läpi. Myös Soneran sisäinen slangi ja keskusteluissa jatkuvasti vilahtelevat lyhenteet olivat aluksi hankalia. En tahtonut kuitenkaan hidastaa asioiden läpikäyntiä kysymällä mitä ne tarkoittavat, joten pidin alkuvaiheessa yllä listaa epäselvistä lyhenteistä ja selvittelin niitä aina sopivan tilaisuuden tullen jälkikäteen. 

Työskentelystä paikallisella tasolla 

Työskentelen Telia Finlandin lakiasioissa ja vastaan tietosuojaa ja luottamuksellisen viestinnän suojaa koskevista linjauksista. Tietosuojakysymykset koskettavat laaja-alaisesti yhtiön eri toimintoja, joten tehtävä tarjoaa mielenkiintoisen aitiopaikan, jossa pääsee mukaan monenlaisiin juttuihin ja saa työskennellä laajasti eri puolilla organisaatiota työskentelevien työkavereiden kanssa. 

Työhöni kuuluu GDPR:n ja muun tietosuojasääntelyn kääntäminen liiketoiminnan tai IT:n kielelle siten, että sidosryhmieni edustajat saavat selkeitä ja konkreettisia, asiakkaan ja liiketoiminnan näkökulman huomioivia ohjeita siitä, mitä heidän tulee kulloinkin tehdä ja ottaa huomioon. Mitä henkilötietojen käsittelystä tulee kertoa nettilomakkeessa, miten sähköisen suoramarkkinoinnin lupa tulee kysyä ja lupateksti muotoilla, saako henkilötietoa x käyttää tarkoitukseen y tai millä edellytyksillä voimme tehdä niin tai noin. Työskentelen tiiviisti Telia Finlandin Privacy Operations -yksikön kanssa, joka vastaa operatiivisesta tietosuojatyöstä ja huolehtii siitä, että tietosuojavaatimukset jalkautuvat käytäntöön ja arkeen. 

Usein työni alkaa siitä, että liiketoiminta ottaa yhteyttä uuden palvelun, tuotteen, sivuston tai idean tiimoilta tai kertoo haluavansa ryhtyä keräämään tai hyödyntämään henkilötietoja esimerkiksi markkinointia, myyntiä tai analytiikkaa varten. Yhteydenotto voi tulla myös IT:stä, jossa halutaan ottaa käyttöön uusi järjestelmä tai tehdä muutoksia nykyiseen järjestelmään. Myös HR saattaa tarvita apua esimerkiksi, kun pohditaan uusien toimitilojen kulunvalvontajärjestelmälle asetettavia tietosuojavaatimuksia. 

Minut nimitettiin vastikään myös Telia Finlandin markkinointiyksikön johtoryhmän jäseneksi. Tässä roolissa pääsen työskentelemään entistä tiiviimmin markkinoinnin ja analytiikan tekijöiden kanssa eli juuri niillä osa-alueilla, joilla tietosuojalla on eniten annettavaa yhtiön liiketoiminnan ja kilpailukyvyn turvaamisen näkökulmasta.

Lisäksi edustan Teliaa erilaisissa työryhmissä (mm. FiCom, ASML, EK), joissa vaihdamme ajatuksia tietosuojasta ja hyvistä toimintatavoista muiden yhtiöiden kanssa. Käyn mielelläni myös luennoimassa tietosuojaseminaareissa sen verran, mitä muilta töiltä jää aikaa. 

Työskentelystä konsernitasolla

Suomen asioiden parissa työskentelyn ohella olen Telia Companyn Privacy Practice Groupin jäsen muissa maissa työskentelevien kollegoideni tavoin. Practice Groupissa valmistelemme ja vastaamme koko Telian tasoisista linjauksista ja tehtävämme on jalkauttaa nämä linjaukset omissa maissamme. Vaikka usein tuntuu, että työssä vastaan tulevat asiat ovat jotenkin ainutlaatuisia tai ainoastaan Suomea koskettavia, saa usein huomata kollegoiden painivan muissa maissa samojen kysymysten parissa. Lisäksi olemme erikoistuneet Practice Groupin sisällä tietosuojan eri osa-alueille ja vastaamme kukin oman osa-alueemme linjauksista koko konsernissa. 

Practice Group mahdollistaa tehokkaan työskentelyn sekä yhdenmukaisten linjausten ja toimintatapojen luomisen ja ylläpitämisen, mutta mahdollistaa kuitenkin myös maakohtaisten sävyerojen huomioimisen. On ollut myös hienoa päästä mukaan tiimiin, jossa kaikki muutkin suhtautuvat tietosuojaan vähintään yhtä intohimoisesti.

Lopuksi

Tähän mennessä minulla on Telia-kokemusta takana 6,5 vuotta ja täytyy sanoa, että Telia on lunastanut vähintään kaikki ne odotukset, joita ehti kasautua vuodesta 2000 alkaen, kun ensimmäisen työhaku Soneralle tyssäsi. Fiilis ja työporukka todellakin ovat hyviä ja Telia tarjoaa juristinkin näkökulmasta mielenkiintoisia ja haastavia työtehtäviä. 

Toimialamme on tarkkaan säänneltyä ja uutta sääntelyä tulee koko ajan lisää. Lisäksi Telia toteuttaa vakuuttavalla tavalla New Gen Telco -strategiaansa, joka osaltaan pitää huolen siitä, että myös me juristit pääsemme haastamaan itseämme kokonaan uusilla juridiikan osa-alueilla, kuten esimerkiksi urheiluun ja sisällöntuotantoon liittyen.

Heidi Mäkelä

Löydät Heidin myös somesta

  linkedin.com/in/heidimäkelä

  twitter.com/MakelanHeidi