Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Palaa takaisin

Tehdään työtä, jolla on tarkoitus

3 min

Tämän päivän työ on murroksessa. Ollaan siirtymässä pois “mä olen vain töissä täällä” –ajattelusta kohti suuntaa, jossa työ heijastaa omaa persoonaamme ja arvojamme. Vaadimme työltä enemmän kuin aiemmin; haluamme tehdä töissäkin asioita, joilla on merkitystä. Asioita, joista välitämme.

Moni mieltää firman arvojen esiintuomisen lähinnä julkisuuskuvan kiillottamiseksi ja tyhjien latteuksien latelemiseksi. Itse olen eri mieltä. Uskon, että oikeasti sisäistetty yhteinen arvomaailma vaikuttaa aidosti yrityskulttuuriin. Keskeistä on se, miten arvot näkyvät arjessa. Työntekijä voi toimia arvojen mukaan vasta, kun ymmärtää niiden merkityksen käytännössä. Arvojen sisäistäminen on tavallaan kuin kompassin kalibrointi – kun se on tehty, voi määrittää oikean suunnan, jota kohti kulkea.

Telialla on alettu maaliskuisen brändiuudistuksen jälkeen tuomaan yrityksen tarkoitusta ja arvoja entistä vahvemmin esille. Vaikka olen itse ehtinyt työskennellä Telialla vasta kaksi kuukautta, ovat arvomme Dare, Care ja Simplify tulleet jo tuttuakin tutummiksi. Olemme yhdessä pohtineet koulutuksissa ja palavereissa, miten toimia arvojen mukaan arjen asiakaspalvelutilanteissa – miten voisimme uskaltaa rohkeammin, välittää enemmän tai yksinkertaistaa selkeämmin? Kaiken takana on pyrkimys asiakkaiden elämän helpottamiseen ja uusien yhteyksien luomiseen. Me mahdollistamme sen, että maailma on avoin asiakkaillemme.

Erityisen hienoa on ollut huomata, että arvot näkyvät Telialla paitsi ulkoisessa viestinnässä, myös sisäisessä tekemisessä. Yhteisöllisyyteen panostetaan muun muassa erilaisten projektien ja tapahtumien kautta: halutessaan työntekijä voi lähteä mukaan esimerkiksi Younite-vapaaehtoistyöhön, Pride-kulkueeseen tai Telia Young Talents –kerhoon. Työn ei tarvitse olla vain työtä. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että arvot eivät ole yksittäisiä tekoja tai kampanjoita – ne ovat kaikkea toimintaa ohjaavia periaatteita. Aito arvojen mukaan eläminen ei toteudu ainoastaan hienoja videoita ja sateenkaarilogoja tekemällä, vaan ennen kaikkea arjen pienten tekojen kautta. Uskalletaan puuttua epäkohtiin, jos huomataan jonkin olevan vialla. Ehdotetaan rohkeasti uusia ideoita. Tervehditään työkavereita. Autetaan, jos huomataan toisen tarvitsevan apua.

Arvojen toteutuminen on vähän kuin yrityksen henkistä hyvinvointia: kun yritys voi hyvin sisäisesti, sama fiilis heijastuu ulospäinkin. Se ei jää muilta huomaamatta. Yrityskulttuuri voi muuttaa maailman upeimmankin duunin ahdistavaksi pakkopullaksi tai toisaalta tuoda uudenlaista merkitystä rutiiniluontoiseen ruohonjuuritason puurtamiseen. Positiivisen ilmapiirin luomisessa keskeistä on halu toimia yhdessä kaikkien hyväksi. Uudet yhteydet aukeavat niille, jotka uskaltavat lähteä niitä rakentamaan. Se ei aina ole helppoa tai kivaa, mutta pitkässä juoksussa se on palkitsevaa ja kannattavaa, ja ennen kaikkea luo työnteolle uudenlaisen merkityksen.

Telialainen uskaltamisen, välittämisen ja yksinkertaistamisen kulttuuri on näyttäytynyt itselleni inspiroivana ja ajatuksia herättävänä. Se on haastanut minua miettimään omia arvojani ja valintojani myös työajan ulkopuolella. Minusta on aika hienoa, että yrityksen arvot saavat itsessäni tällaista pohdintaa aikaan. Jotain on mennyt oikein. Kahden kuukauden aikana koen kehittyneeni paitsi työntekijänä, myös ihmisenä.

Mä en ole ”vain töissä täällä”. Mä olen telialainen.

Kirjoittaja opiskelee Turun kauppakorkeakoulussa ja on työskennellyt toukokuusta lähtien Telian kuluttaja-asiakaspalvelussa Turussa.

 

Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Kesätyöntekijöiden blogi Younite Business Partners Ura Telialla
Edellinen artikkeli
Telian pienin on Twitterin suurin - aidot ihmiset herättävät logon eloon
Elokuun alussa Suomen keskeisten digivaikuttajien joukkoon nimetty Niko Norisalo saattaa olla ...
Seuraava artikkeli
Ydinpommin kestävää varmuutta – maailman ykköseksi rankattu runkoverkko kuuluu Telialle ja selviää vaativimmistakin tilanteista
Miten verkon toimintavarmuus on saatu pomminvarmalle tasolle?