Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Palaa takaisin

Diplomi-insinööristä palvelumuotoilijaksi

2 min
Tommi Luhtalan uratarina Tommi Luhtalan uratarina

Kun diplomi-insinööri Tommi Luhtala löysi itsensä koodaamasta, hän tiesi, ettei ollut oikeassa paikassa. Nyt Luhtala haluaa ymmärtää kuluttajakäyttäytymistä empatian keinoin. Tuoreessa "Uusia mahdollisuuksia" -juttusarjassa haastatellaan rohkeita urahyppyjä tehneitä telialaisia.

Urahyppysi Telialla?

Telia-urani alkoi jo opiskeluaikoina Celectuksen ja Staffpointin kautta. Ensin työmaanani toimi Citymarketin yhteydessä oleva shop-in-shop ja sittemmin Telia Kauppa, jossa työskentelin myyjänä melkein kolmisen vuotta. Opiskelin tietoliikennetekniikkaa Tampereen teknillisessä yliopistossa ja sain sittemmin projektiharjoittelijan paikan teknologiayksiköstä kiinteän verkon rakennusprojektien parissa. Parhaimmillaan työn alla oli noin 50 rakennusprojektia samaan aikaan, joten verkonrakennukseen liittyvät jutut sain nopeasti otettua haltuun.

Ensimmäinen urasiirtoni talon sisällä oli siirtyä teknologiayksikön Innovation Management -tiimiin Product Manager Traineeksi. Sain silloin ensimmäisen kerran kipinän Lean Service Creationiin ja yhteiskehittelyyn asiakkaidemme kanssa. Tein diplomityönikin aiheesta "Asiakaslähtöinen ja ketterä palvelukehitys tietoliikenneteollisuudessa". Olin mukana yhdessä pilviprojektissamme, mutta hiljalleen roolini eri projekteissa muuttui kuitenkin teknisemmäksi ja löysin itseni koodaamasta. Silloin tuli fiilis, etten ollut ehkä ihan oikealla pelipaikalla.

Huomasinkin sitten avoinna olevan palvelumuotoilijan pestin, hain paikkaa ja tulin siihen valituksi. Yritän palvelumuotoilijana ymmärtää kuluttajakäyttäytymistä empatian keinoin – miksi joku on jostakin jotakin mieltä ja miten tunteet ohjaavat hänen toimintaansa. En tyydy ensimmäiseen vastaukseen, vaan haluan kaivaa asioita aina pintaa syvemmältä.

Leanin, SAFe-mallin ja palvelumuotoilun myötä kehityskulttuurimme on mennyt koko ajan parempaan suuntaan. Olemme siirtyneet ketterämpään ja asiakasta kokonaisvaltaisesti kuuntelevaan kokeilukulttuuriin, jossa epäonnistumiset ovat sallittuja. Uusi kehitysyksikkömme on inspiroiva yksikkö työskennellä, koska siellä kootaan yhteen niin käyttäjän, liiketoiminnan ja teknologiankin tarpeet.

Mikä työssä innostaa sinua?

Nautin siitä kun saan kehittää, oppia ja kokeilla uutta. Operatiivinen suorittaminen ja samojen tehtävien toistaminen ei ole minulle innostavaa, vaan tavoitteenani on aina tehdä joku asia paremmin kuin se on aiemmin tehty.

Mikä ajaa kokeilemaan uutta?

Kun huomaan, että jonkin asian voisi tehdä tehokkaammin tai paremmin. Halu oppia ja kehittää itseä sekä ympäristöä. Liiallinen rutinoituminen ja suorittaminen saa kokeilemaan uusia asioita.

Kumpi on merkityksellisempää: työssäoppiminen vai kirjoista oppiminen?

Molempia tarvitaan. Tutkin työssäni uudempia ja parempia tapoja tehdä asioita. Kokeilemme tiimissämme koko ajan kaikkea uutta. Toisaalta kirjoitetut esimerkit ovat tärkeitä suunnannäyttäjiä – jos joku on jo testannut asiaa, siitä on hyvä ottaa selvää. Ei tarvitse toistaa samoja virheitä turhaan.

Faktoja Tommista
Ikä: 31
Koulutus: Tietoliikennetekniikan diplomi-insinööri
Harrastukset: Tennis kilpatasolla (71. sija tällä hetkellä), tietokonepelit
Kiinnostaa juuri nyt: Luisteluhiihdon opetteleminen
Tehtävänimike: Service Designer

Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Design-and-ux Powerhouse Ura Telialla
Edellinen artikkeli
Somessakin asiakas on ykkönen
Yhteisöllisyys, asiakaslähtöinen toimintatapa ja henkilökohtainen asiakaspalvelu ovat jokapäiväisiä ...
Seuraava artikkeli
Kymmeniä tuhansia kohtaamisia joka kuukausi – nämä asiat voimme oppia asiakaspalvelusta, joka on yksi Suomen suurimmista
Teknologian kehitys on avannut uusia mahdollisuuksia palvella asiakasta paremmin ja tehokkaammin.