Palaa takaisin

Norjalaisjätti tempaisee Telian uusille kierroksille – brändimuutos vasta hyvä alku

4 min
Stein-Erik Vellan, Telia Finland CEO Stein-Erik Vellan, Telia Finland CEO

Telia Finlandin toimitusjohtaja Stein-Erik Vellan aikoo pistää operaattoriliiketoiminnan Suomessa remonttiin. Soneran muuttaminen Teliaksi oli hyvä alku.

Stein-Erik Vellan oli maaliskuun 23. päivän iltana onnellinen mies. Soneran ja Tele Finlandin muuttaminen Teliaksi oli mennyt sulavasti. Kyse ei ollut ihan pikkujutusta: brändimuutoksen takia muun muassa miltei 200 järjestelmää, miljoona logoa ja 80 kauppaa täytyi päivittää yhdessä yössä.

“Kaikki meni jopa odotuksia paremmin”, yli kaksimetrinen ja maajoukkuetasolla aiemmin koripalloa pelannut Vellan sanoo kuntosalilla Vallilassa, kun uudistuksesta on kulunut kolmisen viikkoa.

”Mutta työ ei tietenkään lopu tähän.”

Uusi brändi vie kohti kansainvälisyyttä

Telia on yksi Pohjois-Euroopan suurimmista teleoperaattoreista. Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 8,8 miljardia euroa. Suomen lisäksi Telia toimii muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Liettuassa ja Latviassa.

Stein-Erik Vellan näkee, että brändimuutoksen myötä Teliaan kohdistuu Suomessa uudenlaisia odotuksia.

”Mitä minulle tarkoittaa, että Sonerasta tuli Telia? Mikä on jatkossa paremmin? Näihin kysymyksiin asiakkaamme haluavat vastauksia, ja näihin meidän täytyy pystyä vastaamaan. Lisäksi meidän täytyy teoin näyttää, että juuri me kansainvälisenä yhtiönä voimme parhaiten auttaa asiakkaitamme toimimaan digitalisoituvassa maailmassa”, Vellan selittää.

Telia Companyn verkoissa kulkee 37 prosenttia kaikesta maailman kantaverkkoliikenteestä. Yhtiö haluaakin tuoda maailman lähemmäs, asiakkaan ehdoin toki. Suomessa tämä näkyy vaikka siinä, että uusissa kuluttajaliittymissä EU-käyttö sisältyy kuukausimaksuun.

”Digitaalinen tulevaisuus on jo täällä. Viime vuosien aikana meidän kaikkien tapa elää, työskennellä ja kommunikoida toistemme kanssa on muuttunut hurjasti. Lähitulevaisuudessa IoT, Big Data ja virtuaalitodellisuus tarjoavat huimia mahdollisuuksia. Ja 5G:n myötä kaikki muuttuu taas. Mutta teleoperaattorit ovat ja pysyvät myös tulevaisuudessa vahvasti mukana asiakkaidensa elämässä.”

Suomalainen sisu tehnyt vaikutuksen

Norjalainen Stein-Erik Vellan aloitti Soneran eli nykyisen Telian toimitusjohtajana kuluvan vuoden tammikuussa. Vellania pidetään motivoivana, tarmokkaana ja tiimiorientoituneena johtajana. Tarmokkuus ulottuu vapaa-ajallekin, sillä Vellan treenaa pääkonttorin kuntosalilla viisi kertaa viikossa. Se on hänen tapansa rentoutua.

“Käyn salilla aina työpäivän jälkeen, sillä täällä saan ajatukseni pois työasioista”, Vellan kertoo, nostaa punttia ja virnistää:

”Illalla voin sitten taas tehdä töitä kotona.”

Stein-Erik Vellan treenaa salilla viisi kertaa viikossa.

Vellan on työskennellyt operaattorialalla 19 vuotta, muun muassa Telenor-konsernissa toimitusjohtajana Intiassa, Serbiassa ja Bulgariassa. Hänen mielestään operaattoriliiketoiminnassa on eri maissa paljon samankaltaisuuksia, mutta erojakin löytyy. Mitä ne ovat?

”Ihmiset ovat Suomessa suoria: täällä sanotaan ääneen, mitä ajatellaan. Arvostan myös suomalaista sisua”, Vellan kertoo ja jatkaa:

”Suomalaiset myös tekevät sen, mitä heiltä odotetaan. Amerikkalaiset huutavat vaikka vastapestyistä tiskeistään sanomalehden etusivulla, suomalaiset taas odottavat muiden huomaavan heidät ilman, että he mainitsevat saavutuksistaan mitään. Välillä täytyy uskaltaa nostaa leuka ylös ja osata myydä omat suorituksensa”, Vellan kehottaa.

Lennätinlaitoksesta uuden sukupolven teleoperaattoriksi – vuosi 1855 tekee nöyräksi

”1855. Niin pitkät juuret tällä yhtiöllä on. Jos tarkkoja ollaan, olemme toimineet jo 1700-luvulla Ruotsin valtion lennätinlaitoksena. Olen Suomessa vieraillut parissa ministeriössä, ja yhden seinällä näin televiestintää harjoittavan yhtiön säännöt 1800-luvulta. Toimialalla on niiden mukaan olemassa vain yhdeksän sääntöä, joten asioista ei tänä päivänäkään tarvitse tehdä vaikeita”, Vellan nauraa.

Hänen naurunsa on kuuluva ja tarttuva. Itse asiassa Vellanin valtava koko, poikamaisen velmuilevat kasvot ja kertomansa vitsit muodostavat yhdistelmän, josta on vaikea olla pitämättä. Ei ole ihme, että kuntosalillakin työntekijät juttelevat hänelle kuin ystävälleen.

Vellan kertoo innostuneena matkustaneensa ympäri maata tapaamassa telialaisia. Hän on aloittanut työnsä ennen kaikkea kuunteluoppilaana, sillä hän haluaa tietää, mitä kaikkea tähän mennessä on tehty. Uusia ideoitakin on, paljon. Mitä ne ovat?

”Visioni on, että olemme se kaikkein halutuin teleoperaattori suomalaisille, niin kuluttajille kuin yrityksillekin. Maailma muuttuu jatkuvasti monimutkaisemmaksi, mutta me aiomme olla se digitaalisen tulevaisuuden edelläkävijä, joka aidosti helpottaa asiakkaidemme elämää."

"Jatkossa tarvitsemme ainoastaan puhelimemme, sillä se pitää sisällään kaiken viestinnän meidän ja muun maailman välillä. Tästä johtuen teleoperaattoreilla tulee olemaan valtavan iso rooli ihmisten elämässä. Me mahdollistamme yhteyden ihmisten välillä”, Vellan linjaa.
 

Teksti: Anne Peltola
Kuvat: Jaakko Lukumaa

Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Marketing & Comms
Edellinen artikkeli
Tiesitkö tätä? Suomalaisyritysten kilpailukyvyn kulmakivi kohoaa Helsingin Pitäjänmäkeen.
Suomalaisia ylpeydenaiheita on paljon – urheilu, koulutus, luonto, teknologia ja puhtaus. Miten ...
Seuraava artikkeli
”Mahdollisuus miljoonien työtuntien säästämiseen” – Näin terveydenhuollon viestintä voi uudistua
Luotettavampaa tiedonkulkua lääkärien, hoitajien, potilaiden ja omaisten välillä.