Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Palaa takaisin

Telian pienin on Twitterin suurin - aidot ihmiset herättävät logon eloon

2 min
Niko Niko
”On mahtavaa, että olen saanut kehittyä tässä yhtiössä todelliseksi digiosaajaksi. Erilaisuudestani tai pituudestani ei ole koskaan tehty täällä mitään numeroa”, sanoo Niko Norisalo, joka houkutteli kuvaan mukaan Telian toimitusjohtaja Stein-Erik Vellanin.

Elokuun alussa Suomen keskeisten digivaikuttajien joukkoon nimetty Niko Norisalo saattaa olla kooltaan Telian pienin, mutta sosiaalisen median vaikuttavuudeltaan varmasti yhtiön suurin. Miehen seuraajajoukko Twitterissä on lähes 6500. Muhkean luvun taustalta löytyy huolella mietitty sosiaalisen median strategia ja tiukka itsekuri.

"Twiittaan vähintään viisi kertaa päivässä itseäni kiinnostavista aiheista - joka ikinen päivä. Aiheet liittyvät omaan elämääni, työhön ja toimialaan. Minulle on tärkeää esiintyä omana itsenäni, ja uskon sen olevan osittain myös suosioni taustalla", viisi vuotta määrätietoisesti sosiaalisen median näkyvyyttään rakentanut Niko kuvailee.

Sosiaalisessa mediassa on kaksi tärkeää elementtiä, joita digivaikuttaja kehottaa huomioimaan. "Persoona ratkaisee onnistumisen, sillä inhimillisyys kiinnostaa. Kukaan ei jaksa kuunnella pelkkää työnantajan äänitorvea. Omaa itseä on oltava valmis avaamaan seuraajilleen", Niko, 33, opastaa.

Toinen keskeinen seikka on sosiaalisuus. "Sosiaalinen media perustuu kommunikointiin ja vuorovaikutukseen.  Oma sosiaalinen pääoma kasvaa samalla kun verkosto laajenee.”

Sosiaalista mediaa moititaan usein aikasyöpöksi. Niko on eri mieltä. "Eniten aikaa vie keskusteluihin osallistuminen sekä niiden aktiivinen seuraaminen. Itse twiitin kirjoittaminenhan vie vain minuutin", Niko virnistää.

140 merkin somemajakka

Lukuisat yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa osana liiketoimintaa. Silti vähemmistö on valjastanut työntekijänsä somelähettiläiksi. Nikon mielestä tässä hukataan valtava potentiaali. "Työntekijät inhimillistävät brändimielikuvaa ja lisäävät mielenkiintoa yritystä kohtaan", hän painottaa.

Yritys saattaa jäädä etäiseksi, mutta aitojen ihmisten myötä logo herää eloon. "Ihmiskontakti luo yrityksestä aivan uudenlaisen kuvan", Niko tietää.

Ansaittu media on näkyvyyttä, joka nimensä mukaisesti ansaitaan työllä ja teoilla. Niko muistuttaa, että ansaitun median voima voi parhaimmillaan olla valtava.

"Viestinnällisen voiman arvoa ei rahassa voi mitata. Omalle verkostolle twiittailun perustana on luottamus, joka on rakentunut oman sosiaalisen median persoonan myötä", Niko jatkaa.

"Tuhannet ihmiset ja valtavat mahdollisuudet ovat vain 140 merkin päässä", Salerforcen listauksessa Suomen 20 merkittävimmän digivaikuttajan joukkoon nostettu Niko korostaa.

Työnantaja on tukenut Nikon aktivisuutta sosiaalisessa mediassa alusta lähtien.

"Toki joskus on tullut myös hieman epäileviä kommentteja. Jokaisessa yrityksessä pitäisi olla edes kourallinen someaktiiveja, jotka toimivat muille työntekijöille esimerkkinä, eli eräänlaisena, hmm, somemajakkana”, Niko Norisalo virnistää.

Teksti: Jenni-Mari Karén   

 

Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Retail & Customer Support
Edellinen artikkeli
"On hämmästyttävää, mitä kaikkea ala pitää sisällään liittymien ja laitteiden lisäksi"
Seuraava artikkeli
Tehdään työtä, jolla on tarkoitus