Kaikki Töissä Telialla -tarinat

Parempaa liiketoimintaa datanhallinnalla

3 min
Tero Liikanen huolehtii Telialla turvallisesta ja tehokkaasta tiedonhallinnasta.

Tiedonhallintavastaava Tero Liikanen huolehtii yhdessä tiiminsä kanssa, että Telian tuottamaa ja keräämää dataa käsitellään ja säilytetään siten, että siitä saadaan kaikki hyöty irti – turvallisesti.

Kaikkea tekemistä datan ympärillä ohjaa datastrategia, jonka tavoitteena on rakentaa Teliasta datanatiivi yhtiö. Data on tänä päivänä kriittisen tärkeää omaisuutta, kuten tietoliikenneverkot ja kiinteistöt.  

”Jotta olemme asiakkaidemme luottamuksen arvoisia, säilytämme ja käsittelemme kaikkea dataa täsmällisesti oikein.”

”Meillä Telialla on kattava verkko sekä paljon asiakkaita ja tuotteita. Sitä kautta myös dataa kertyy paljon hyödynnettäväksi esimerkiksi automaattisten ja nopeiden prosessien mahdollistamiseksi”Tero kertoo.

”Toimialamme on tarkasti säädeltyä tiedonhallinnan osalta, ja hyvä niin. Tämä tuo meille myös merkittävän vastuun: jotta olemme asiakkaidemme luottamuksen arvoisia, tulee kaikkea dataa säilyttää ja käsitellä täsmällisesti oikein. Ajattelen, että tämä tuo omaan työhöni merkitystä ja mielenkiintoa.”


Parannamme asiakaskokemusta ja palveluiden laatua datan avulla

Asiakkaat on asetettu Telian strategian keskiöön ja asiakaskokemuksen parantaminen on osa jokaisen telialaisen työtä.

”Voimme parantaa asiakaskokemusta merkittävästi, kun tunnemme datan avulla asiakkaamme paremmin. Tämä auttaa meitä tarjoamaan juuri oikeita palveluita ja tuotteita asiakkaille. Lisäksi pystymme palvelemaan asiakasta juuri hänelle sopivimmassa kanavassa”, avaa Liikanen oman työnsä merkitystä.

”Dataan perustuvalla analyysilla voimme estää vikatilanteita ennakkoon.”

Tietoliikenneverkot ovat yhteiskunnallisesti kriittisen tärkeä infrastruktuuri, joka mahdollistaa digitalisoituneen arjen toimivuuden yrityksille ja kansalaisille. Verkkojen ylläpitoa ja vikojen ennakointia suoritetaan dataa keräämällä ja analysoimalla.

 

Tero Liikanen Telialla
Tero Liikanen tietää, että datan avulla voidaan parantaa asiakaskokemusta merkittävästi. Kuva: Otto Uotila


”Dataan perustuvalla analyysilla voimme estää vikatilanteita ennakkoon tai pystymme korjaamaan vikoja nopeammin. Maailmalla on paljon teknologiaa mitä voidaan hyödyntää datan analysointiin, mutta oleellista on se, kuinka tämä toteutetaan turvallisesti ja tehokkaasti”, Tero painottaa.


Datapöhinästä liiketoiminnallisiin hyötyihin hyvällä yhteistyöllä

Tero Liikanen johtaa virtuaalitiimiä, jossa on mukana huippuosaajia. Datan hyödyntäminen asiakkaiden parhaaksi ja liiketoiminnalliseksi hyödyksi vaatii hyvää yhteistyötä sidosryhmien kanssa.

”Koen, että meillä on sellainen kulttuuri, jossa kaveria autetaan aina ja yhteistyötä voidaan tehdä ilman turhia siiloja. Yksi meidän tiimimme onnistumisista on datakatalogin kehittäminen. Tämän avulla lisäämme ymmärrystä datan mahdollisuuksista, merkityksestä ja vastuista sekä tarjoamme työkalun datan parempaan hyödyntämiseen”, Tero pohtii. 

”Koen, että meillä on sellainen kulttuuri, jossa kaveria autetaan aina ja yhteistyötä tehdään ilman turhia siiloja.”

”Työskentelin joskus asiakaspalvelussa ja laajakaistan toimituksissa, joka on antanut hyvän pohjan nykyiseen työhön analytiikkaosastolla. Mielestäni Telialla on paljon mahdollisuuksia kehittää omaa osaamistaan. Itse olen työn ohessa kouluttautunut datanhallinnan ammattilaiseksi. Tärkeintä on oma kiinnostus ja aktiivisuus”, kertoo Tero.
 

Me olemme Telia. Me luomme parempaa liiketoimintaa datan avulla.


Teksti: Niko Norisalo
 

Kiinnostuitko?

Löydät meiltä Telialta monipuolisesti eri uramahdollisuuksia – katso avoimet työpaikkamme.

Avoimet työpaikat
Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Asiantuntijana Telialla
Edellinen artikkeli
Parempaa kehitystä älykkäällä automaatiolla
Telialla tekoäly ja älykkään automaation ratkaisut nähdään mahdollisuutena parantaa ...
Seuraava artikkeli
Parempaa asiakasymmärrystä datan avulla
Asiakaslähtöisen datagurun Heli Ollilaisen vastuulla on markkinoinnin ja liiketoiminnan kehitys ...