Telian uusi ratkaisu tekee lopun huijauspuheluista

Huijauspuhelut, jotka tunnetaan myös nimellä Wangiri tai ”one ring and cut”, ovat laaja kansainvälinen ongelma. Telia on luonut yhtenä ensimmäisistä operaattoreista maailmassa ratkaisun, joka pystyy blokkaamaan huijauspuheluita.

Huijaus toimii tyypillisesti niin, että puhelin soi kerran tai pari, minkä jälkeen puhelu katkaistaan. Tavoitteena on saada vastaanottaja soittamaan takaisin. Jos tähän ulkomaan numeroon soitetaan takaisin, puhelusta veloitetaan ulkomaan puhelumaksu, joka menee huijarin tilille.

Huijarit muuttavat toimintaansa jatkuvasti esimerkiksi vaihtamalla numerosarjan, josta huijauspuhelu soitetaan. Tämä tekee ongelman lopettamisesta vaikeaa. Telian uniikki ratkaisu seuraa tunnistettuja numerosarjoja, ja Suomen osalta ulkomailta Suomeen kohdistuvan puheluliikenteen määriä. Puheluliikenteestä tunnistetaan Wangiri-tyyppiset huijauspuhelut. Tunnistamisen jälkeen puheluliikenteen lähde estetään, eivätkä puhelut saavu Telian asiakkaille.

Huijauspuhelut tulevat yleensä aaltoina. Suomessa puheluita estetään tiettyinä viikkoina tuhansittain, mutta hiljaisina aikoina vain muutamia satoja. Suomessa Wangiri-tyyppiset puhelut eivät ole laaja ongelma verrattuna moneen muuhun maahan, mutta niistä tulee säännöllisesti yhteydenottoja Telian asiakaspalveluun.

"On hyvä, että voimme suojella asiakkaitamme tämän tyyppisiltä huijauksilta. On todella vaikeaa estää huijauksia täysin, ja joitain huijauspuheluja voi silti tulla. On tärkeää olla soittamatta takaisin niihin kansainvälisiin numeroihin, joita ei itse tunnista. Tämän uuden ratkaisun myötä olemme pystyneet vähentämään huijauspuheluiden määrää huomattavasti", sanoo turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle Telia Finlandilta.

Lisätietoja:

Telia Finlandin viestintä
puh. 02040 54000
communications-fi@telia.fi