Ensimmäinen suuri etäpäivä sujui ongelmitta Telian verkossa – neljä vinkkiä yhteyksien käyttöön

 Keskiviikko oli koronapandemian ensimmäinen päivä, jolloin oppilaitosten sulkemisen ja laajan etätyöhön siirtymisen myötä operaattoreiden verkot olivat todellisella koetuksella. Telian verkoissa suuri etäpäivä sujui ongelmitta.

 Mobiiliverkoissa keskiviikon kuormitus vastasi pitkälti edellispäivää: puheluliikenteen määrä kasvoi 35 % edellisviikon keskiviikkoon verrattuna, kun asiakkaat soittivat enemmän ja pidempiä puheluita. Datankäytössä keskiviikko jäi hieman tiistaisista luvuista. Datankäyttö on kasvanut merkittävästi päivällä, mutta käytön huippu saavutettiin edelleen ilta-aikaan. Kiinteän verkon liikennemäärät kasvoivat.

 ”Verkon kapasiteetti vastasi hyvin massiiviseen etäkäytön kasvuun. Kyse on ennen kaikkea kuluttajien käytön siirtymisestä myös päiväsaikaan, jolloin käyttö tasaantuu koko vuorokaudelle. Lisäksi käytön kasvu jakaantuu maanlaajuisesti, mikä helpottaa verkon kuormaa”, Telian verkoista vastaava johtaja Sami Siiki kertoo.

 Kuluttajien käyttöprofiilin muutosten lisäksi verkkoliikenteessä erottuu selvästi etätyösovellusten, kuten Skypen, Microsoft Teamsin ja Webexin käyttö. 

 Telia jatkaa verkon palvelukyvyn tarkennettua valvontaa sekä  4G-verkon kapasiteetin kasvattamista suunnitellusti. Verkon ja palveluiden kapasiteettia kasvatetaan tarpeen mukaan.

 Kokosimme neljä vinkkiä, jotka kannattaa huomioida verkon käytössä:

 Käytä kiinteää verkkoa. Varsinkin paljon dataa kuluttavia palveluja, kuten pelien ja videoiden suoratoistopalveluja, kannattaa käyttää wifissä.

Älä käytä turhaan videoyhteyksiä etätöissä. Video käyttää puheeseen verrattuna paljon dataa.

Varmista, että etätyö on turvallista. Yritysten kannattaa varmistaa VPN-lisenssien riittävyys ja ohjeistaa turvalliset etätyökäytännöt.

 Soita läheiselle. Jos data hetkittäin takkuaa, paina vihreää luuria ja soita. Mobiiliverkossa puhe on aina etusijalla dataan nähden. Poikkeusoloissa helppo, konkreettinen ja toisia auttava teko on soittaa läheiselle ja kertoa välittävänsä. Helsingin Sanomat aloitti aiheeseen liittyen tänään Suomi auttaa -kampanjan tukeakseen kaikkien suomalaisten hyvinvointia ja lievittääkseen yksinäisyyttä. Sosiaalisessa mediassa voit kertoa osallistuvasi kampanjaan aihetunnisteilla #minäsoitan ja #suomiauttaa.

 

Lisätiedot:

Telian viestintä
02040 54000
communications-fi@telia.fi