Kaikki artikkelit yrityksille

Varmista nämä asiat ennen vikailmoituksen tekemistä

3 min
Nainen puhuu kännykkään ja katsoo läppäriä työhuoneessaan. Nainen puhuu kännykkään ja katsoo läppäriä työhuoneessaan.

Huollamme ja kehitämme palveluitamme sekä verkkojamme säännöllisesti. Tästä huolimatta eteen voi tulla vikatilanteita, jotka häiritsevät yrityksesi arkea. Auttamalla asiantuntijoitamme mahdollisimman kattavalla vikailmoituksella, nopeutat häiriötilanteen ratkaisemista.

Kun saamme kattavat lähtötiedot tilanteesta, pääsemme selvittämään ja korjaamaan mahdollista häiriötilannetta ilman turhia viivytyksiä. Näin saamme yhteytesi korjattua mahdollisimman pikaisesti ja häiriön vaikutus yrityksesi toimintaan jää pieneksi. 

Toimi näin kun huomaat Telian vikatilanteen

  1. Tarkista löytyykö häiriöstä ilmoitus
    Tarkista ensimmäiseksi sivuiltamme löytyvät häiriötiedotteet ja häiriökartat. Löydät niistä ajankohtaiset verkon vikatilanteet sekä muutostyöt, jotka voivat vaikuttaa yhteyteesi. Näiltä sivuilta löydät myös tulevat muutostyöt.

    Varmista, että häiriötiedotteemme tavoittavat sinut! Voit aktivoida mobiiliverkon häiriötiedotteet itsepalveluna Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelun kautta, jolloin saat niistä automaattisesti ilmoituksen. Kiinteän verkon häiriöistä ja muutostöistä ilmoitamme yrityksen ilmoittamalle liittymän yhteyshenkilölle. Lue lisää:  Telian häiriöviestintä onnistuu, kun viesti tavoittaa sinut.
  2. Käynnistä laitteesi uudestaan
    Monet vikatilanteet ratkeavat laitteen uudelleenkäynnistyksellä, olipa kyse sitten reitittimestä, digiboksista tai puhelimesta. Kun laitteet ovat pitkään päällä, komponentit saattavat ylikuumentua, ohjelmistovirheet voivat aiheuttaa muistivuotoja tai loogiset ristiriidat voivat pysäyttää koko järjestelmän.

    Voit käynnistää laitteesi uudelleen ottamalla siitä virrat pois noin 30 sekunniksi ja kytkemällä virrat takaisin laitteeseen. Verkkolaitteen uudelleenkäynnistys tyhjentää laitteen muistin, lopettaa kaikki tehtävät ja lataa uudelleen laitteen käyttöjärjestelmän (tai laiteohjelmiston), mikä ratkaisee useimmat ongelmat.

    Reitittimien resetointia emme suosittele varsinkaan yrityskäytössä, sillä tämä palauttaa laitteen tehdasasetukset ja tällöin menetät asiakaskohtaiset asetukset. Niiden uudelleen asentaminen vaatii asentajakäynnin, koska etänä asiakaskohtaisia asetuksia ei voida suorittaa.
  3. Tee vikailmoitus
    Mikäli ongelma ei ratkennut edellisillä toimenpiteillä, tee ilmoitus vika- ja häiriöilmoituslomakkeella Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa. Kiireellisissä asioissa voit tehdä vikailmoituksen Chatilla (arkisin 8.00-16.00) kirjauduttuasi sisään asiointipalveluun. Voit ilmoittaa viasta myös puhelimitse. Olemme koostaneet sivuillemme ohjeet ja yhteystiedot vikailmoituksen tekemistä varten

    Löydät alta tarkemmin tietoa, mitä tietoja vikailmoituksesta tulee löytyä. 

Nämä tiedot tarvitaan vikailmoitukseen

Jotta pääsemme selvittämään häiriötilannetta, on tärkeää, että saamme mahdollisimman tarkan kuvauksen häiriöstä ja kaikki oleelliset taustatiedot. Kerää tiedot ylös ja ilmoita ne meille joko vika- ja häiriöilmoituslomakkeella, Chatissa tai puhelimitse. Seuraavassa listattuna oleelliset tiedot: 

Mobiiliverkon häiriöt:

  • Tarkka päivä ja kellonaika milloin tapahtunut: 19.1.2024 13.27
  • Mitä laitetta häiriö koskee (merkki ja malli):  Apple iPhone 15
  • Tarkka osoite, missä ongelma ilmeneeTeollisuuskatu 15, 00510 Helsinki
  • Onko laitteet käytetty virratta ja käynnistetty uudelleen: Kyllä/Ei
  • Onko ongelma lähtevissä vai saapuvissa puheluissa: Sekä lähtevissä että saapuvissa puheluissa.
  • Puhelinnumerot joiden välillä ongelma ilmennyt: 0401234567, 0402345678
  • Toimiiko puhelin muualla normaalisti: Kyllä/Ei
  • Onko muilla samoja ongelmia ko. paikalla (anna esimerkkinumero): Kyllä: 0401234567 /Ei 
  • Kerro lyhyesti mitä asiasi koskee: "Soitettaessa 0402345678 numerosta 0401234567 numeroon puhelut katkeavat tai äänessä esiintyy häiriöitä. Myös soitettaessa 0402345678 numeroon samat ongelmat toistuvat."

Mitä tarkemmilla tiedoilla ilmoitat häiriöstä, sitä nopeammin asiantuntijamme pääsevät käsiksi häiriötilanteen aiheuttajaan. Jos asiantuntijamme tarvitsevat lisätietoja, he ovat sinuun yhteydessä.

Kiinteän verkon häiriöt:

  • Liittymätunnus: DN00001 (Löydät liittymätunnuksen laitteessa olevasta tarrasta)
  • Häiriön kuvaus: "Verkkoyhteydet pätkivät, häiriöitä on esiintynyt tänään 19.1.2024 kello 11:20 lähtien. Laitteet ovat uudelleenkäynnistetty."
  • Lähde ja kohde IP-osoitteet: Lähde 203.5.113.215 Kohde: 8.8.8.8

Kiinteän verkon häiriöissä on oleellista ilmoittaa tarkasti millä tavalla liittymä ei toimi. Jos yhteydessä esimerkiksi ilmenee hidastelua on ilmoitettava tarkat kellonajat tutkimisen nopeuttamiseksi. Ilmoitathan myös lähde- ja kohde IP-osoitteet, jotta asiantuntijamme voivat tutkia häiriötä tarkemmin.

Artikkeli on kirjoitettu yhteistyössä Telialla Senior Technical Specialistina toimivan Niki Honkosen kanssa.

Löydät vikailmoitukset helposti Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelusta

Löydät tekemäsi palvelupyynnöt helposti Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelusta. Asiointipalvelussa voit myös hallinnoida yrityksesi palveluita ja käyttäjätietoja, ostaa uusia liittymiä tai laitteita, tarkastella tilauksia ja laskuja sekä asioida asiantuntijoidemme kanssa.

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Vinkit asiakkaalle

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan