Kaikki artikkelit yrityksille

Euroopan Piilaaksoa kehitetään operaattoridatan avulla

2 min

Tampere käyttää Crowd Insightsia apuvälineenä kasvaessaan älykaupungiksi. Palvelun avulla nähdään, mitkä asiat saavat ihmiset viihtymään keskustassa, ja aluetta voidaan kehittää elävämmäksi.

Vuoden 2016 lopulla Tampere ilmoitti aloittaneensa uuden Smart Tampere -ohjelman, jonka tavoitteena on tehdä Tampereesta kansainvälisesti tunnettu älykaupunki.

“Tähtäämme siihen, että Tampere tunnetaan jatkossa Euroopan Piilaaksona, digitalisaation ja esineiden internetin kotikaupunkina. Näemme, että tämä on tie, jolla rakennamme tulevaisuuden töitä ja houkuttelemme alueelle uusia toimijoita”, silloinen pormestari Anna-Kaisa Ikonen kertoi Aamulehden haastattelussa.

Ei siis ihme, että kaupunki otti Telian Crowd Insightsin käyttöön ensimmäisten joukossa vuoden 2017 loppupuolella. Kyseessä on uusi palvelu, jonka avulla ihmisvirtojen liikkeitä voidaan tutkia anonymisoitua operaattoridataa hyödyntäen.

”Käytämme Crowd Insightsin tuottamaa dataa kaupunkisuunnittelun tukena. Varsinkin liikkumismahdollisuuksien ymmärtäminen on tärkeää, sillä ihmisten välinen vuorovaikutus luo uutta tähän maailmaan”, sanoo Tampereen kaupungin analyytikko Jouko Järnefelt.

Muita alkutaipaleen aikana operaattoridatalle havaittu käyttökohteita ovat niin sanotut viipymäanalyysit ja erilaisten tapahtumien tai säätilan vaikutus ihmisten liikkeisiin.

”Kun näemme, mitkä asiat tuovat ihmisiä keskusta-alueelle ja kauanko vierailut kestävät, voimme elävöittää aluetta entisestään. Keräämästämme tiedosta on myös varmasti apua alueella toimiville yrityksille.”

Kohta kaupunkeja kehittää oppiva tekoäly

Jos kaupunki tietäisi, miten, mistä, mihin ja milloin ihmiset haluavat matkustaa, se voisi suunnitella joukkoliikenteen siten, että kaikkien asukkaiden yhteenlaskettu matkustusaika ja hiilijalanjälki olisivat mahdollisimman pienet. Ihmiselle näin valtavien datamassojen hyödyntäminen uuden suunnitteluun on mahdotonta, tekoälylle ei.

”Seuraava askel Crowd Insightissa tulee olemaan tekoälyn ja koneoppimisen soveltaminen. Tekoäly voi myös huomata muutokset ihmisten käyttäytymisessä heti ja optimoida liikenteen uudestaan huomattavasti ihmistä nopeammin”, sanoo Telian Senior Business Manager Tapio Levä pohtii.

Teksti: Tomi Eklund
Kuva: Rami Marjamäki

MOBIILIVERKKODATA – JA PÄÄTÖKSET PARANEVAT
Crowd Insights auttaa sinua ymmärtämään väkijoukkojen liikkeitä ja tekemään parempia, dataan perustuvia päätöksiä ja ratkaisuja. Tutustu kaupunki- ja liikennesuunnittelun uuteen työkaluun.

Katso Jouko Järnefeltin esitys Telia Crowd Insights-palvelun lanseeraustilaisuudesta, jossa perehdyttiin väkijoukkojen liikkumisen analytiikkaan ja sen hyödyntämiseen suunnittelun työkaluna kaupunki- ja liikennesuunnittelussa.

Tutustu Crowd Insighsiin täältä.

Kiinnostaako väkijoukkojen liikkumisen analytiikka?

Crowd Insights tarjoaa uudenlaista dataa kaupunkien, yhteisöjen ja yritysten avuksi, jotta ne voivat kehittää nykyisiä ja uusia palveluja. Jätä yhteystietosi meille niin jutellaan lisää!

Jätä yhteystietosi meille

Artikkelin aihealueet

Crowd Insights

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan