Kaikki artikkelit yrityksille

Elävyysindeksi mullistaa tapahtumatoiminnan Tampereella

Tampereen kaupunkimaisema yläilmoista kuvattuna. Tampereen kaupunkimaisema yläilmoista kuvattuna.

Tapahtumat ja elämykset ovat merkityksellisiä menestyville kaupungeille kuten Tampereelle, jonka erilaisiin tapahtumiin myydään lähes 5 miljoonaa pääsylippua vuodessa. Telian Crowd Insights -menetelmään perustuvalla keskustan elävyysindeksi -palvelulla Tampere saa jatkuvasti päivittyvää tietoa keskustan elävyydestä ja keskustaan suuntautuvista ihmisvirroista.

Tampereen pitkän aikavälin visiona on olla Pohjoismaiden vetovoimaisin elämyskaupunki ja vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupunki. Tampere tiedostaa tapahtumien merkityksen niin yhteisöllisyyden, aluetalouden kuin imagonkin parantamisessa ja on määritellyt tapahtumatoiminnalle pitkän aikavälin tavoitteet ja niitä tukevat toimenpiteet. Suurtapahtumissa yleensä 60% kävijöistä tulee kaupungin ulkopuolelta, suosittelun ollessa 90% luokkaa.

”Otimme Telian elävyysindeksi -palvelun pilottikäyttöön viime vuoden puolella, koska halusimme saada puolueettoman, faktaan perustuvan ratkaisun keskustan tapahtumakävijöiden analysointiin ja mittaamiseen. Aikaisempi mittaustapamme ei ollut luotettava ja arviot vaihtelivat suuresti”, kertoo Tampereen kaupungin tapahtumien kehittämisestä vastaava projektipäällikkö Markus Joonas.

Elävyysindeksi on päättäjille, kaupunkisuunnittelijoille ja tapahtumajärjestäjille suunnattu palvelu, joka tarjoaa monipuolista ja jatkuvasti päivittyvää tietoa keskustan elävyydestä ja sinne suuntautuvista ihmisvirroista. Tähän tietoon yhdistyy myös vierailijoiden kotipaikkatieto. Palvelu perustuu Telian matkapuhelinverkosta saatavaan dataan, joka on käsitelty niin, että yksittäisten käyttäjien tai ryhmien tunnistaminen tiedoista on mahdotonta”, opastaa Telian Data Insights -liiketoiminnan kehittämisestä vastaava Petri Seppänen.

Lue miten myös Porvoon kaupunki hyödyntää Telian mobiilidataa matkailumarkkinoinnissa ja kaupunkisuunnittelussa

Elävyysindeksillä kiinni trenditietoon ja ekologisempaan tapahtumasuunnitteluun

”Aikaisemmin tarkastelimme yksittäisten tapahtumien vaikutusta ilman vertailukohtia ja luotettavaa dataa. Telian palvelun avulla pääsemme kiinni pidemmän ajan trendiin ja voimme vertailla dataa historiallisesti sekä tulevaa ennakoiden. Elävyysindeksi on yksi tärkeä uusi tietolähde tilastokeskuksen statistiikan ja hotellimajoitustietojen lisäksi. Näin saamme kokonaiskuvan siitä, minkälainen vaikuttavuus Tampereelle on tapahtumatoiminnalla”, Joonas sanoo.

”Elävyysindeksi palvelee useita kaupunkikehityksen osa-alueita ja sen avulla voidaan muun muassa vertailla tapahtumien vaikutusta, löytää kehitettäviä alueita, tunnistaa vierailijoiden profiili ja kohdentaa sekä mitata markkinointia. Voimme tehdä vertailuja, kuinka paljon ihmisiä olisi ollut keskustassa ilman tapahtumaa”, Seppänen listaa palvelun etuja.

Teksti jatkuu kuvan alla

”Me Tampereella käytämme Telian palvelusta saatavaa tietoa markkinointiin, liikennesuunnitteluun ja tapahtumien kokonaisvaltaiseen kehittämiseen. Tapahtumavierailu on aina monen asian summa, ja juuri tästä vierailijoiden kokonaismatkasta haluamme saada paremman kuvan. Ihmiset nimittäin tulevat tapahtumiin usein juuri suositusten perusteella”, Joonas pohtii.

”Elävyysindeksi antaa meille ennen kaikkea uudenlaisen mahdollisuuden sujuvampien ja ympäristöystävällisempien tapahtumien, ratkaisujen ja palvelujen kehittämiseen”, Joonas lopettaa palvelun hyödyt summaten.

Haaste: Tampereen kaupungilla ei ollut luotettavaa ja faktaan perustavaa työkalua keskustan tapahtumakävijöiden analysointiin ja mittaamiseen. Arviointitavat olivat kirjavia ja jokseenkin epäluotettavia.

Ratkaisu: Telian Crowd Insights -menetelmään perustuvalla keskustan elävyysindeksi -palvelulla Tampere saa jatkuvasti päivittyvää tietoa keskustan elävyydestä ja keskustaan suuntautuvista ihmisvirroista.

Hyödyt: Tapahtumatoiminta on merkittävä elinkeino Tampereella. Kaupungin vastuulla on mahdollistaa erilaisia tapahtumia myöntämällä lupia ja tarjoamalla tiloja. Elävyysindeksi tarjoaa datapohjaisen kokonaisnäkymän siihen, mihin tapahtumiin kannattaa panostaa ja miten niitä voi oikealla tavalla kehittää.

Crowd Insights auttaa tekemään parempia päätöksiä

Crowd Insights -palvelun avulla saat ainutlaatuista tietoa ihmisjoukkojen liikkeistä. Datan avulla voit kehittää ja suunnitella palveluitasi paremmin.

Crowd Insights
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Crowd Insights Asiakastarinat

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan