Virhe tietoluovutuksessa vuonna 2015

Markkinaoikeus velvoittaa teleoperaattoreita luovuttamaan IP-osoitteiden perusteella asiakkaidensa yhteystietoja tapauksissa, joissa teleliittymästä epäillään jaettavan tekijänoikeudella suojattua materiaalia. Heinäkuussa 2015 tehtiin yksittäinen tietoluovutus, jossa Telia luovutti markkinaoikeuden päätöksellä asiakkaidensa yhteystietoja kahdessa erässä tekijänoikeuden haltijan asiamiehenä toimivalle taholle.

Luovutettujen tietojen mukana on ollut inhimillisestä virheestä johtuen myös tietoja IP-osoitteeseen liittyvästä MAC-osoitteesta sekä laitteiden nimistä. MAC-osoite yksilöi laitteen ja kertoo, mikä laite on ollut verkossa. MAC-osoitteiden ja laitteiden nimien luovutusta koskeva virhe on tapahtunut yksittäiseen markkinaoikeuden päätökseen liittyvässä tietojenluovutuksessa kesällä 2015, jolloin tietopyyntöjen määrä kasvoi voimakkaasti.

Telia luovuttaa aina asiakkaidensa tietoja tuomioistuimen päätöksen velvoittamassa laajuudessa. Olemme varmistaneet, että nyt havaittua yksittäistapausta lukuun ottamatta olemme kaikissa vastaavissa tietoluovutuksissa luovuttaneet vain markkinaoikeuden määräämiä tietoja.

Telia on tehnyt asiasta lain edellyttämän ilmoituksen Viestintävirastolle ja keskustellut asiasta myös Tietosuojavaltuutetun toimiston kanssa.

Tekijänoikeuden haltijan asiamiehenä toimiva taho on vahvistanut Telialle, että yhtiö lopettaa virheen perusteella saatujen tietojen käyttämisen, poistaa tiedot järjestelmistään sekä peruu vastaanottamiensa tietojen perusteella vireille laittamansa kanteen välittömästi. Yhtiö on lisäksi vahvistanut, ettei se ole käyttänyt virheellisesti luovutettuja tietoja muissa korvausvaatimuksissa.

Pahoittelemme tapahtuneesta mahdollisesti aiheutunutta haittaa. Olemme varmistaneet, että tietojenluovutukseen liittyvät käytäntömme ja henkilökuntamme koulutus ovat kunnossa.

Otamme henkilökohtaisesti yhteyttä jokaiseen asiakkaaseemme, jonka yhteystietojen luovuttamisen yhteydessä virhe on tapahtunut. Asia ei edellytä asiakkailtamme mitään toimenpiteitä.