Tietoa Microsoft-tarjoamaportfolion uudistuksesta

Tältä sivulta löydät vastauksia Microsoft-tarjoamaportfolion uudistukseen liittyviin kysymyksiin.

Kysymyksiä ja vastauksia

Telia ilmoitti uudistavansa käytössämme olevan Yrityssähköposti-, Työtila- ja/tai Toimistoviestintä-palvelun. Miksi päivitys tehdään?

Päivitys on osa laajempaa Telialla toteutettavaa palvelu- ja tuoteuudistusta, jonka tavoitteena on selkiyttää ja uudistaa palveluportfoliotamme vastaamaan paremmin asiakastarpeita. Uudistuksella ja siihen liittyvillä päivitystoimenpiteillä varmistamme, että asiakkaidemme käytössä olevat palvelut toimivat entistä paremmin ja tehokkaammin sekä integroituvat ja skaalautuvat digitalisaation kautta avautuviin uusiin mahdollisuuksiin.

Nykyisten käytössänne olevien viestintäpalveluiden elinkaari on loppumassa, eikä niitä tulla enää kehittämään. Tilalle tulee pilvipalveluteknologiaan pohjautuvia, ominaisuuksiltaan laajempia ja tehokkaampia palveluita, jotka tarjoavat muun muassa rajattomasti tallennustilaa ja datan reaaliaikaista synkronointia. Pilvipalveluteknologia on edullista ja pilvessä toimivia ekosysteemeitä on helppo muovata uusiin tilanteisiin sopiviksi ilman suuria investointeja.

Pilvipalveluteknologia edistää digitalisaation mahdollistamista yritysten toiminnassa. Digitaalisilla ratkaisuilla yrityksesi rutiinityöt vähenevät ja automatisoituvat. Voit ohjata ja valvoa laitteiden toimintaa etänä ja hyödyntää tietoa reaaliajassa. Asiakaslupaus on helpompi toteuttaa ja yrityksen tuottavuus paranee.

Olemme tyytyväisiä nykyiseen ratkaisuumme emmekä halua päivitystä. Voiko päivityksestä kieltäytyä?

Palvelun elinkaari on loppumassa eikä jatkokehitystä enää tehdä, ja palvelut loppuvat. Vanhenevien palveluiden ylläpito on kallista ja vikaherkkyys kasvaa jatkuvasti. Koska emme voi enää taata palveluiden hyvää laatua ja toiminnallisuutta, päivitämme kaikkien asiakkaidemme viestintäpalvelut uusiin palveluihin ja nykyiset käytössänne olevat palvelut lopetetaan. Jos ette jostain syystä halua päivitystä, voitte toimitusehtojemme mukaisesti irtisanoa palvelunne. Huom! Pyydämme irtisanomaan palvelun ennen maaliskuuta 2017. Irtisanomisen voi tehdä Telian sivuilla olevan yhteydenottolomakkeen kautta tai soittamalla Telian Yritysasiakaspalveluun p. 020 693 693 (mpm/pvm, myös jonotusajalta), arkisin klo 8–16.30. Asioidessasi yhteydenottolomakkeen kautta, etene seuraavaa polkua pitkin:

Palvelupyynnöt - Jatka tunnistautumatta (tai kirjaudu Yritysportaaliin) - Liittymien ja palveluiden muutokset ja irtisanomiset - Liittymän tai palvelun lopettaminen - Muutos koskee: Datanet-, Yritysinternet- tai muuta tietoliikenneratkaisua - Mitä liittymiä koskee: Jos tiedossasi on Yrityssähköposti-palveluanne koskeva H0xxxxx tunnus, anna tämä tunnus tähän ja kerro että Yrityssähköposti-palvelu halutaan irtisanoa, etkä halua päivitystä uuteen palveluun.

Milloin uudistus alkaa?

Päivitysprojekti alkaa maaliskuun 2017 aikana. Uudistus etenee vaiheittain Telian määrittelemien aikataulujen mukaisesti. Telia ilmoittaa tarkemman päivitysaikataulun neljä (4) viikkoa ennen päivityksen aloitusajankohtaa. Päivitys tapahtuu toimistoajan ulkopuolella ja sen aikana voi esiintyä viiveitä sähköpostiliikenteessä. Sähköpostiliikenteestä riippuen viive voi olla muutamasta tunnista vuorokauteen. Kaikki viestit tulevat kuitenkin perille.

Kenelle muutoksesta ilmoitetaan?

Kaikki palvelun päivitykseen liittyvät viestit lähetetään palvelun nimetylle pääkäyttäjälle. Päivityksen alettua ja valmistuttua myös palvelun loppukäyttäjiä tiedotetaan päivityksen etenemisestä ja tarvittavista toimenpiteistä. Katso tarkemmin kohta Miten saamme tietoa uudistuksesta? Mistä tiedämme milloin päivitys alkaa tai on alkanut?

Voimmeko vaikuttaa päivityksen aikatauluihin?

Lähtökohtaisesti ette voi vaikuttaa, koska päivitysprojekti vaatii tarkkaa aikatauluttamista ja etukäteissuunnittelua.

Mitä päivitys vaatii meiltä?

Lähtökohtaisesti päivitys ei vaadi teiltä toimenpiteitä ellei verkkotunnuksenne (nimipalvelunne, domain) ole jonkun muun kuin Telian ylläpitämä. Verkkotunnuksen siirto Telian ylläpitoon helpottaa suuresti päivitystyön loppuunsaattamista ja vähentää samalla teiltä vaadittavia toimenpiteitä. Tarjoamme päivityksessä verkkotunnuksensa Telialle siirtäville asiakkaille yhden (1) vuoden kuukausimaksut ilmaiseksi. Tarjous koskee yhtä (1 kpl) verkkotunnusta Telia DNS Primary -palvelusta eikä koske mahdollisia uusimismaksuja.  

Jos verkkotunnuksenne on jonkun muun kuin Telian ylläpidossa, tulette saamaan erillisiä sähköpostiviestejä, jotka sisältävät tarkat tiedot teiltä vaadittavista toimenpiteistä. Päivitystä varten teidän pitää mm. tilata toimenpiteitä verkkotunnuksenne ylläpitäjältä. Jos ette tiedä verkkotunnuksenne ylläpitäjää, voitte tarkistaa sen osoitteessa: http://centralops.net/co

Kun päivitys on tehty, sähköpostiasetuksiin tarvitaan muutoksia, joita käyttäjän on itse tehtävä. Katso seuraava kysymys.

HUOM! Päivitys edellyttää Y-tunnusta. Jos nykyinen palvelusi on hankittu henkilötunnuksella (HETU), emme voi päivittää palveluasi uuteen versioon.

Palvelu joudutaan irtisanomaan, kun sitä ei enää tuoteta. Tässä tapauksessa vastaat itse mahdollisesta siirtymisestä toiseen palveluun ja tallennetun datan talteenotosta myöhempää käyttöä varten. Otathan yhteyttä Telian Yritysasiakaspalveluun puh. 020 693 693 (mpm/pvm, myös jonotusajalta), arkisin klo 8–16.30, jotta palvelu voidaan siirtää Y-tunnukselle.

Mitä muuta minun olisi hyvä tietää päivitykseen liittyen?

Jos käytössäsi on Outlook 2010 tai 2013, saatat joutua luomaan Outlook profiilisi uudestaan päivityksen jälkeen. Ohjeita profiilin luomiseen löydät Microsoftin sivustolta.

Miksi käyttäjän täytyy päivittää itse uuden sähköpostiohjelman asetuksia? Miten päivitys tehdään?

Alla on lueteltu asioita, joita emme pääse tekemään puolestasi.

  • Jos käytössäsi on IMAP-palvelinosoite, pitää se muuttaa. Katso tarkemmat tiedot alempaa.
  • Jos olet POP- tai IMAP-käyttäjä, suosittelemme uuden rinnakkaisen tilin luomista Office 365 -tiedoilla. Kun tiedot ovat siirtyneet, voit poistaa vanhan tilisi.
  • Jos olet Exchange-käyttäjä, voit luoda uuden tilin Outlook-profiiliisi automaattisella tilinmääritystoiminnolla.

Microsoftin sivustolta löydät ohjeita siitä, miten sähköpostiohjelman asetuksia (esim. Outlook) muutetaan.

Mobiililaitteiden sähköpostiasetuksista löytyy lisätietoa myös Microsoftin sivustolta.

Muistathan, että ongelmatilanteissa voit aina kääntyä Telia Käyttötuen puoleen:

Puh. 0600 15500

Arkisin 8–20 ja lauantaisin 9–16.30
Hinta: 2,25 €/min + pvm/mpm, alv. 24 %

Mitä ovat IMAP- ja POP-käyttäjien palvelinosoitteet? Miksi niitä pitää muuttaa?

IMAP- ja POP-käyttäjien osalta seuraavat palvelimet pitää muuttaa:

POP3
Palvelin: outlook.office365.com
Portti: 995
Salaus: SSL/TLS

IMAP4
Palvelin: outlook.office365.com
Portti: 993
Salaus: SSL/TLS

SMTP
Palvelin: smtp.office365.com
Portti: 587
Salaus: STARTTLS

Voit tarkistaa aikaisempia IMAP- ja POP-asetuksia Yrityssähköposti-palvelun sähköpostitilin asetuksista.

Mitä postipalvelinta käytetään jatkossa monitoimilaitteissa skannausten sähköpostituksissa?

Postipalvelinta smtp.office365.com. Lisätietoja ja ohjeet löydät Microsoftin sivustolta.

Onko webmail käytössä kaikilla asiakkailla?

Kyllä, webmail on käytössä kaikilla asiakkailla.

Emme halua/voi siirtää verkkotunnustamme Telian ylläpitoon. Miten toimimme, jotta päivitys voidaan tehdä?

Katso aikaisempi kohta Mitä päivitys vaatii meiltä?

Muuttuvatko palvelun kirjautumistiedot? Mistä löydän uuden palvelun ja miten kirjaudun siihen?

Palvelun kirjautumistiedot muuttuvat. Päivityksen myötä käyttöönne tulee uusi palvelu ja siihen uudet kirjautumistunnukset. Tietoturvasyistä kirjautumistunnukset olisi hyvä vaihtaa ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä. Uuteen palveluun, jonka kirjautumistunnukset saat sähköpostitse, kirjaudutaan sisään osoitteessa: https://portal.office.com

Katso tämä alla oleva ohjevideo uuteen sähköpostipalveluun kirjautumisesta.

Käytämme nykyisessä palvelussamme myös alidomaineja – mitä niille tapahtuu päivityksessä?

Alidomainit kytketään uuteen palveluun samaan tapaan kuin ne ovat nykyisessäkin palvelussa.

Miten kaikki sähköpostin kansiot saa näkyviin?

Merkitsemällä halutut kansiot suosikeiksi kansioasetuksissa.

Miten saamme tietoa uudistuksesta? Mistä tiedämme milloin päivitys alkaa tai on alkanut?

Telia lähetti tammikuussa 2017 palvelun/palveluiden nimetylle pääkäyttäjälle ensimmäisen viestin päivitykseen liittyen. Tässä kirjeessä kerroimme yleisellä tasolla tulevasta uudistuksesta ja sen aikatauluista. Varsinaisen päivitysprosessin aikana asiakkaan nimetylle pääkäyttäjälle, ja joissain tapauksissa myös palvelun käyttäjille, lähetetään viestejä prosessin etenemisestä. Alla näet järjestyksen ja aikataulun jokaiselle viestille:

Ensimmäinen viesti: Tammikuussa 2017 lähetetty yleinen viesti.

Toinen viesti: Lähetetään kuukausi ennen päivityksen alkua. Esimerkiksi jos palvelusi päivitys on aikataulutettu päivämäärälle 28.3.2017, saat toisen viestin 28.2.2017.

Kolmas viesti: Lähetetään viikkoa ennen päivityksen alkua. Esimerkiksi jos palvelusi päivitys on aikataulutettu päivämäärälle 28.3.2017, saat kolmannen päivitysviestin 21.3.2017.

Neljäs viesti: Lähetetään kaikille palvelun käyttäjille päivityspäivänä. Esimerkiksi jos palvelunne päivitys on aikataulutettu päivämäärälle 28.3.2017, tämä viesti saapuu käyttäjän nykyiseen sähköpostilaatikkoon 28.3.2017. Tämä on viimeinen viesti vanhaan sähköpostilaatikkoon ennen kuin sen toiminta lakkaa.

Tässä viestissä kerromme, että

  • sähköpostien ja muiden tärkeiden tietojen siirto on käynnissä. Siirtoon voi mennä jopa 24 tuntia ennen kuin kaikki tiedot on siirretty.
  • mistä uusi palvelu löytyy ja annamme uudet kirjautumistiedot. Käyttäjälle lähetetään viesti uuteen sähköpostilaatikkoon kun siirto on kokonaisuudessaan valmis. Viimeisen viestin jälkeen kaikki uudet viestit lähetetään uuden palvelun sähköpostilaatikkoon.

Viides viesti: Lähetetään kaikille palvelun käyttäjille kun siirto on valmis. Viestissä kerromme, että siirto on valmis ja annamme vinkkejä sekä ajankohtaista tietoa uuden palvelun ominaisuuksista.

Toimiiko uusi palvelu tietokoneessani?

Katso palvelun tarkemmat vaatimukset Microsoftin sivustolta.

Minulla on Mac. Voinko silti käyttää Office 365 -palvelua?

Katso edellinen kohta.

Miten uudistus tehdään?

Päivitys tehdään niin sanottuna massapäivityksenä, joka tarkoittaa suuren asiakasmäärän palvelupäivitystä samanaikaisesti. Teemme valmistelevat toimenpiteet etukäteen niin pitkälle kuin mahdollista, jotta itse päivitys saadaan tehtyä nopeasti ja tehokkaasti.

Päivityksen kestoon vaikuttavat palvelun käyttäjämäärä (sähköpostilaatikoiden määrä), käytössä oleva data sekä mahdolliset jakelulistat.

Jos verkkotunnuksesi ei ole Telian ylläpidossa, päivitys tulee vaatimaan sinulta toimenpiteitä. Katso myös aikaisempi kohta Mitä päivitys vaatii meiltä?.

Saat Telialta sähköpostiviestejä, joissa pyydämme toimimaan näin:

1. vaihe: verkkotunnuksen omistajuus vahvistetaan (tämä tehdään koodin avulla, jonka Telia toimittaa välitettäväksi verkkotunnuksen ylläpitäjälle. Tieto lisätään verkkotunnuksen nimipalvelutietoihin).

2. vaihe: sähköpostit ohjataan uuteen palveluun (verkkotunnuksen tietoihin lisätään sähköpostin käyttöönoton vaatimat määrittelyt, jotka Telia toimittaa edelleen verkkotunnuksen ylläpitäjälle).

3. vaihe: tehdään loput määrittelyt palvelun vaatimaa käyttöönottoa varten.

Mitä tapahtuu jos en toimi pyytämällänne tavalla nimipalvelutietojen (verkkotunnus) osalta?

Emme voi päivittää palveluasi uuteen versioon. Palvelu joudutaan irtisanomaan, kun palvelua ei enää tuoteta. Tässä tapauksessa vastaat itse mahdollisesta siirtymisestä toiseen palveluun. Myös nykyiseen palveluun tallennetun datan talteenotto myöhempää käyttöä varten on vastuullasi.

Miten käytössäni olevan datan käy tässä päivityksessä?

Huolehdimme päivityksessä, että kaikki palveluun tallennettu data kuten sähköpostikansiot ja -viestit, yhteystiedot ja jakelulistat, kalenteri sekä tehtävät ja säännöt siirretään uuteen palveluun. Mitään dataa ei häviä.

Kuka auttaa minua päivityksessä?

Telia Käyttötuki auttaa sinua mahdollisissa kysymyksissä päivitykseen liittyen, puhelinnumerossa 0600 15500 (2,25 €/min + pvm/mpm, alv. 24 %, arkisin 8–20, lauantaisin 9–16.30). Päivityksen aikaiset ongelmat eivät ole todennäköisiä, mutta jos niitä kuitenkin ilmenee, ota yhteys Käyttötukeen.

Muuttuuko hinta?

Päivitys muuttaa nykyistä kuukausilaskutustasi. Uusi kuukausihinta tulee voimaan päivitysajankohtaa seuraavan kuukauden alusta. Tarkemmat tiedot ja hinnat ovat nähtävissä tämän sivuston lopussa.

Jos nykyiseen palveluusi on liitetty Telian ylläpidossa oleva verkkotunnus, on tämä verkkotunnus sinulle maksuton (ei koske uusimismaksuja) yhden (1) vuoden palvelun päivityksestä eteenpäin. Tämän jälkeen verkkotunnus muuttuu maksulliseksi silloisen voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

Huom! Tarjoamme kaikille päivitettäville asiakkaille nykyisen palvelun viimeisen laskutuskuukauden veloituksetta.

Laskutustapa muuttuu toistaiseksi maksuttomalla paperilaskulla toimivaksi. Teknisistä syistä johtuen emme voi vielä lähettää sähköisiä laskuja, emmekä yhdistää niitä samalle laskulle muiden palveluidemme kanssa. Microsoft Online -palveluiden laskuttajana toimii yhteistyökumppanimme Arvato Finance.

Miksi uusi palvelu ei ole identtinen nykyisen palvelumme kanssa? Emme tarvitse muita ominaisuuksia kuin sähköpostin.

Pyrimme päivityksen yhteydessä huomioimaan nykyisen käytössäsi olevan palvelun ominaisuuksia ja lisenssejä. Varmistamme, ettei mikään nyt käytössä olevista ominaisuuksista tipu pois. Näin ollen valitsemme sinulle uudeksi palveluksi sellaisen version, joka sisältää myös nykyisiä käytössänne olevia ominaisuuksia. Emme voi käyttäjäkohtaisesti määritellä jokaiselle käyttäjälle erilaista pakettia, vaan valitsemme kaikille yrityksesi käyttäjille saman palveluversion mukaisen palvelun. Päivityksen jälkeen voit muuttaa palveluversioita käyttäjätarpeiden mukaan. Saat apua palveluversioiden muuttamiseen Telia Käyttötuen kautta. Katso tarkemmat tiedot palveluversioista tämän sivuston lopusta.

Miten uusi palvelu eroaa vanhasta – mitä saan enemmän, mitä vähemmän?

Telia Yrityssähköposti on palveluna yrityksille tarjottava monipuolinen sähköposti-, kalenteri- ja yhteystietopalvelu työyhteisön tehokkaaseen sähköiseen viestintään sekä ajan- että tehtävänhallintaan. Palvelu on Telian ylläpitämä palvelu. Se perustuu markkinajohtaja Microsoftin Exchange 2013 -ohjelmistoon. Palvelun elinkaari on loppumassa eikä palvelua enää kehitetä.

Exchange Online on huoleton, turvallinen ja nykyaikainen pilvipohjainen sähköpostiratkaisu yrityksille. Teetpä sitten töitä kotoa, mökiltä tai lähdet työmatkalle ulkomaille – sähköposti kulkee aina mukanasi reaaliaikaisesti. Ohjelma on tietoturvallinen, sillä haittaohjelmien torjunta ja roskapostisuodatus suojaavat sähköpostilaatikoitasi. Tietojasi suojaavat myös maailmanlaajuisesti hajautetut palvelimet ja ensiluokkaiset järjestelmäpalautusominaisuudet.

Ratkaisua on helppo ylläpitää ja käyttää. Automaattiset korjaukset ja päivitykset säästävät aiemmin järjestelmän ylläpitoon tarvittua aikaa ja vaivaa. Käyttäjillä on käytettävissä suora arkisto, jotta he voivat säilyttää kaikki tärkeät tietonsa samassa paikassa. Outlook-integroinnin ansiosta ratkaisu mahdollistaa sähköpostin käytön silloinkin, kun verkkoyhteyttä ei ole. Palvelu on Microsoftin ylläpitämä ja perustuu Microsoft Exchange Online -pilvipalveluun. Exchange Online sisältyy Office 365 -palveluun mutta on myös hankittavissa erikseen.

Microsoft Office 365 sisältää toimistotyöhön pilvipalveluna tarjottavat sähköiset työvälineet: sähköpostit, kalenterit, tiimityön välineet, kontaktienhallinnan sekä toimisto-ohjelmat ja näihin liittyvän tiedonhallinnan. Palvelusta on valittavissa erikokoisille yrityksille soveltuvat palvelupaketit. Koska Office 365 on pilvipohjainen, sovelluksia ja tiedostoja voi käyttää lähes missä ja milloin vain, melkein millä laitteella tahansa. Käytössä ovat aina päivitetyt versiot sovelluksista. Palvelunkäyttäjien läsnäolo- ja tavoitettavuustiedot ovat nopeasti saatavilla, mikä helpottaa keskinäistä yhteydenpitoa.  

Katso tarkemmat tiedot palveluversioista tämän sivuston lopusta.

Voiko pääkäyttäjä hallita itse kaikkea (esim. tilejä) uudessa palvelussa?

Kyllä voi, sillä päivityksen yhteydessä yrityksen pääkäyttäjä saa käyttöönsä kaikki palvelun hallintaoikeudet- ja työkalut. Telia Sovelluskaupan kautta pääkäyttäjä pääsee ylläpitämään lisenssimääriä, jotka ovat laskutuksen peruste.

Microsoftin Online-palveluita hallinnoidaan Microsoft Online Portalin (MOP) kautta ja siihen kaikilla pääkäyttäjillä on jo oikeudet. Portaalissa voi muun muassa tehdä muutospyyntöjä käyttäjätietoihin. Lisätietoja pääkäyttäjän roolista löydät englanniksi täältä.

Tutustu Office 365 -palvelun ohjeisiin osoitteessa http://www.telia.fi/yrityksille/office365. Telia Käyttötuesta saat myös tukea Office 365 -palvelun käyttöönottoon.

Nimipalveluun lisättävät tietueet

Office 365 -palvelun asianmukaisen toimivuuden takaamiseksi pitää verkkotunnuksen tietoihin lisätä vielä seuraavat tietueet:

  •     enterpriseenrollment CNAME enterpriseenrollment.manage.microsoft.com
  •     enterpriseregistration CNAME enterpriseregistration.windows.net
  •     lyncdiscover CNAME webdir.online.lync.com
  •     msoid CNAME clientconfig.microsoftonline-p.net
  •     sip CNAME sipdir.online.lync.com
  •     _sipfederationtls._tcp SRV 100 1 5061 sipfed.online.lync.com
  •     _sip._tls SRV 100 1 443 sipdir.online.lync.com
Käytössämme on Yrityssähköposti-palvelu ja siinä eritasoisia lisenssejä käyttäjätarpeen mukaan – miten nämä muuttuvat päivityksen myötä?

Pyrimme päivityksen yhteydessä huomioimaan nykyisen käytössäsi olevan palvelun ominaisuudet ja lisenssit (käyttäjät). Varmistamme, ettei mikään nyt käytössä olevista ominaisuuksista tipu pois. Näin ollen valitsemme yrityksellesi uudeksi palveluksi sellaisen version, joka sisältää myös nykyisiä käytössäsi olevia ominaisuuksia. Emme voi käyttäjäkohtaisesti määritellä jokaiselle käyttäjälle erilaista pakettia, vaan valitsemme kaikille yrityksesi käyttäjille saman palveluversion mukaisen palvelun. Päivityksen jälkeen voit muuttaa palveluversioita käyttäjätarpeiden mukaan. Saat apua palveluversioiden muuttamiseen Telia Käyttötuen kautta.

Jäädytämme nykyisen palvelusi seitsemän (7) vuorokautta ennen aikataulutettua päivitystä. Tämän jälkeen palveluun ei voi tehdä enää mitään muutoksia, mutta se toimii muutoin ennallaan. Muista siis tehdä muutokset ennen jäädytystä. Jos sinulla on turhia lisenssejä käytössäsi, nekin olisi hyvä poistaa jäädytyskautta. Katso tarkemmat tiedot palveluversioista tämän sivuston lopusta.

Toimiiko käytössämme oleva mahdollinen AD-synkronointi päivityksen jälkeen?

Kyllä. Active Directory (AD) voidaan linkittää Office 365 -palveluun, mutta tämä voidaan tehdä vasta päivityksen jälkeen.

Lisätietoja Microsoftin sivustolta.

Missä palvelinkeskukset sijaitsevat? Ovatko ne EU:n sisällä?

Palvelimet sijaitsevat EU:ssa. Lisätietoa asiasta löydät Microsoftin sivustolta.

Yrityksellämme on myös Toimistoviestintä- (Lync) ja/tai Työtila (SharePoint) -palvelut Telialta käytössä. Mitä näille tapahtuu?

Uudistuksen yhteydessä myös nämä palvelut päivitetään uuteen palveluun. Uuden, korvaavan Office 365 -palvelun kautta käytössäsi on entistä laajemmat ominaisuudet. Tutustu Office 365 -palveluun tarkemmin suomeksi Telian sivuilla ja/tai englanniksi Microsoftin sivuilla.

Tuleeko Lync-käyttäjien ottaa muutos jotenkin huomioon?

Kyllä, Lync-kalenterikutsut, jotka on lähetetty ennen päivitysajankohtaa ja ajoittuvat päivitysajankohdan jälkeiseen aikaan, tulee luoda uudestaan.

Voiko Lyncin pikaviestintää käyttää yrityksen ulkopuolisten kanssa viestittäessä?

Kyllä, Office 365 -palvelu mahdollistaa julkisen yhdistämisen, jolloin sitä voi käyttää myös oman organisaation ulkopuolisten käyttäjien kanssa.

Alempana olevista taulukoista näet nykyisten ja uusien palveluiden ominaisuudet ja hinnat.

Nykyinen palvelumme on Yrityssähköposti-palvelu Perus/Basic-lisenssillä, laatikkokoot 2–25 GB. Mitä tälle tapahtuu?

Jos käytössäsi on tällä hetkellä Telia Yrityssähköposti -palvelu Perus/Basic-lisenssillä ja laatikkokoolla 2–25 GB, palvelusi päivitetään Exchange Online Plan -palveluun. Huomioithan kuitenkin, että mikäli yritykselläsi on nykyisessä palvelussa käytössä myös laajemmat lisenssit Standard tai Standard Plus, nykyinen palvelusi päivitetään Office 365 Business Premium -palveluun. 

Katso alta miten käytössäsi olevan palvelun sisältö muuttuu Perus/Basic Yrityssähköpostista Exchange Online Plan -palveluun. Päivityksen jälkeen voit vaihtaa palvelupaketteja käyttäjäkohtaisen käyttötarpeen mukaan. (Laajempi Office 365 -palvelu) 

Exchange Online (Plan 1) -palvelun hinta on 3,60 €/käyttäjä/kk (alv 0 %).

  Nykyinen palvelu Uusi palvelu
Lisenssi Yrityssähköposti-palvelu Perus/Basic Exchange Online Plan 1
Sähköpostilaatikon koko 2, 10 tai 25 GB 50 GB
Selainkäyttö, Outlook Web Access, OWA Kyllä Kyllä
Outlook-lisenssi Ei Ei
Jaettu kalenteri Kyllä Kyllä
Jaetut kontaktit ja tehtävälistat Ei Kyllä
Office-verkkosovellukset (Word, Excel, Powerpoint) Ei Ei
Office-työpöytäsovellukset Ei Ei
1 Tt tallennustilaa pilvestä (OneDrive for Business) Ei Ei

Jos yritykselläsi on toimintolaatikoita, ne päivitetään myös Exchange Online -palveluun.

Nykyinen palvelumme on Yrityssähköposti-palvelu Standard tai Standard Plus -lisenssillä ja laatikkokoolla 2–25 GB. Mitä tälle tapahtuu?

Jos käytössäsi on Telia Yrityssähköposti -palvelu Standard tai Standard Plus 2–25 GB, palvelusi päivitetään Office 365 Business Premium -palveluun. Katso alla olevasta taulukosta miten kätyössäsi olevan palvelun sisältö muuttuu. Päivityksen jälkeen voit vaihtaa palvelupaketteja käyttäjäkohtaisen käyttötarpeen mukaan muihin Telian kautta tarjolla oleviin laajempiin tai ominaisuuksiltaan kevyempiin Microsoft Online -palveluihin.

Office 365 Premium -palvelun hinta on 9,90 €/käyttäjä/kk (alv 0 %).

  Nykyinen palvelunne Nykyinen palvelunne Uusi palvelu
Lisenssi Yrityssähköposti-palvelu Standard Yrityssähköposti-palvelu Standard Plus Office 365 Business Premium
Sähköpostilaatikon koko 2, 10 tai 25 GB 2, 10 tai 25 GB 50 GB
Selainkäyttö, Outlook Web Access, OWA Kyllä Kyllä Kyllä
Outlook-lisenssi Ei Kyllä Kyllä
Jaettu kalenteri Kyllä Kyllä Kyllä
Jaetut kontaktit ja tehtävälistat Kyllä Kyllä Kyllä
Office-verkkosovellukset (Word, Excel, Powerpoint) Ei Ei Kyllä
Office-työpöytäsovellukset Ei Ei Kyllä
1 Tt tallennustilaa pilvestä (OneDrive for Business) Ei  Ei  Kyllä
Verkkokokoukset (Skype for Business) Ei  Ei Kyllä
Sivustotyökalu intra- ja extranet-sivustoille (SharePoint Online) Ei Ei Kyllä

Jos yritykselläsi on toimintolaatikoita, ne päivitetään myös Office 365 Business Premium -palveluun.

Nykyinen palvelumme koostuu Yrityssähköposti-, Työtila- ja/tai Toimistoviestintä-palvelusta. Mitä näille tapahtuu?

Jos käytössäsi on Telia Yrityssähköposti-, Työtila- ja/tai Toimistoviestintä-palvelu, palvelunne päivitetään Office 365 Business Premium -palveluun. Päivityksen jälkeen voit vaihtaa palvelupaketteja käyttäjäkohtaisen käyttötarpeen mukaan muihin Telian kautta tarjolla oleviin Microsoft Online -palveluihin.

Kenelle muutoksesta ilmoitetaan?

Kaikki palvelun päivitykseen liittyvät viestit lähetetään palvelun nimetylle pääkäyttäjälle. Palvelun loppukäyttäjälle tiedotetaan päivityksen etenemisestä ja tarvittavista toimenpiteistä myös sinä päivänä jolloin päivitys tehdään sekä päivityksen valmistuttua. Katso tarkemmin kohta Miten saamme tietoa uudistuksesta? Mistä tiedämme milloin päivitys alkaa tai on alkanut? 

Apua ongelmatilanteissa

Telia Käyttötuki

Telia Käyttötuki on valtakunnallinen tietotekniikan asiantuntija, joka auttaa puhelimitse ja paikan päällä mm. tietokoneisiin, älypuhelimiin ja ohjelmistoihin liittyvissä asennus-, käyttö- ja ongelmatilanteissa. Telia Käyttötuki palvelee teitä numerossa 0600 15500 (2,25 €/min + pvm/mpm, alv. 24 %, arkisin 8–20 ja lauantaisin 9–16.30). Lisätietoja saat Telian asiakastuen sivuilta.