Puhelimen kuuluvuus sisätiloissa

Eikö puhelin toimi sisätiloissa kunnolla? Näillä vinkeillä voit parantaa kuuluvuutta.
Tämä ohje on yritysasiakkaille Näytä kuluttaja-asiakkaiden ohje

Vaikka matkapuhelinverkkomme peittoalue on hyvin kattava, voi verkon kuuluvuus sisätiloissa vaihdella paljonkin. Verkon signaalin laatu vaikuttaa myös nettiyhteyden nopeuteen. Etenkin 4G-reitittimen sijoituspaikkaan kannattaa sen vuoksi kiinnittää huomiota.

Energiatehokas rakentaminen heikentää kuuluvuutta

Sisätilojen kuuluvuusongelmia aiheuttavat tyypillisesti erilaiset esteet maastossa sekä nykyään yhä useammin myös rakennusten aiheuttama vaimennus. Uudet tai peruskorjatut energiatehokkaat rakennukset voivat vaimentaa radiosignaaleja voimakkaasti, jolloin hyväkään yleiskuuluvuus ei takaa riittävää peittoa sisätiloissa. Signaalia vaimentavia rakenteita ovat esimerkiksi metalliset tai metallia sisältävät rakennusmateriaalit sekä ikkunoiden selektiivilasit, joita voi olla useita kerroksia. Etsimme rakennusalan toimijoiden kanssa ratkaisuja, joissa sisäkuuluvuusongelmia saataisiin helpotettua mm. erilaisilla rakennusmateriaaleilla ja -ratkaisuilla, ilman että energiatehokkuudesta joudutaan tinkimään.

Mobiilireititin kannattaa sijoittaa kotona paikkaan, jossa matkapuhelinverkon signaali on mahdollisimman vahva, tyypillisesti ikkunan viereen. Kuuluvuus voi vaihdella eri huoneissa paljonkin, etenkin jos niiden ikkunat ovat eri ilmansuuntiin. Parhaan paikan reitittimelle löydät kokeilemalla.

Laajennamme jatkuvasti verkon peittoa parantaaksemme sisätilakuuluvuutta ja tarjotaksemme nopeampia nettiyhteyksiä. Kannattaa siis seurata rakenteilla olevien verkkojen kartasta, onko alueelle tulossa lähikuukausina parannuksia kuuluvuuteen. 

Lisäantenneilla paremmat yhteydet

Lisäantennin käyttö parantaa yhteyden laatua, antenni olisi sisätiloissa esimerkiksi pöydällä tai ikkunalaudalla. Etenkin uusissa tai remontoiduissa energiatehokkaissa taloissa lisäantennin sijoittaminen ikkunan ulkopuolelle tuo suuren parannuksen yhteyksiin. Lisäantennin voit tilata verkkokaupastamme.

Erittäin hankalissa tilanteissa suuntaavan ulkoantennin asentaminen talon seinälle tai katolle tuo yleensä ratkaisun yhteysongelmiin. Antenni suunnataan vahvimpaan tukiasemaan. Apua oikean suunnan hakemiseen voi kysyä asiakaspalvelustamme.

Pöytäpuhelin auttaa puhujaa

Jos puheyhteydet pätkivät sisätiloissa, eikä asunnosta löydy paikkaa, jossa yhteydet toimisivat kunnolla, apu löytyy usein ns. 3G-pöytäpuhelimesta. Pöytäpuhelimia on tarjolla perinteisellä langallisella luurilla varustettuna sekä langattomana versiona. Pöytäpuhelimen sisäinen antenni toimii kännykän antennia huomattavasti paremmin. Lisäksi moniin malleihin voi asentaa kuuluvuutta parantavan ulkoisen antennin.

Apua antenniasennuksiin

Ulkoantennin asennuspalvelua tarjoavat antenniasennusliikkeet. Lähimmän antenniasentajan löydät mm. Satelliitti- ja antenniliiton nettisivuilta.

4G-yhteyksissä suurimmat nopeudet saavutetaan käyttämällä ns. kaksoispolarisaatioantennia, jossa on kaksi antennia yhden antennikotelon sisällä. Tällaisen antennin tunnistaa kahdesta kaapelista. Useimmissa myynnissä olevissa 4G-reitittimissä on kaksi antenniliitäntää. Nämä reitittimet tunnistaa siitä, että ne pystyvät 300 Mbit/s siirtonopeuteen.

Lisäantennia valitessa kannattaa varmistaa, että antenni vahvistaa seuraavia 4G-taajuusalueita: 700 MHz, 800 MHz, 1800 MHz ja 2600 MHz. Näistä 700 MHz taajuusalueen puuttuminen ei kuitenkaan vaikuta suuresti yhteyksien toimivuuteen. 

Puhepalvelut toimivat 2G- ja 3G-verkossa. Nämä verkot toimivat 900 ja 2100 MHz taajuusalueilla. Niissä ei käytetä kaksoispolarisaatioantennia.

Lue Viestintäviraston neuvot kuuluvuuden parantamiseen

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu ja käyttötuki

Varaa soittoaika
Avaa chat


Telian asiakkaat ja ent. Telia Inmics-Nebulan PK-asiakkaat

0200 20 300
Arkisin 8–16 (vikailmoitukset 24/7)
(94 snt/puh + 54 snt/alkava min, alv 0 % + mpm/pvm, jonotus mpm/pvm)


ent. Telia Inmics-Nebulan suuryritysasiakkaat

0600 16 171
Arkisin 9–15
(mpm/pvm)


Käyttötuki

0600 15 500
Ma–pe 8–20, la 9–16:30
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm (alv. 24 %))
Tutustu

Minun Telia Yrityksille

Kirjaudu
Rekisteröidy



Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa voit hallinnoida yrityksesi palveluita ja käyttäjätietoja sekä tarkastella laskuja ja tekemiäsi tilauksia.


Asiointipalvelussa voit myös lähettää meille viestin tai vikailmoituksen, sekä keskustella chatissa asiantuntijamme kanssa arkisin klo 8–16.


Tutustu asiointipalveluun
 

Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

 

Lähetä viesti

Kirjautuneena

Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun tai voit myös tunnistautua suoraan chat-palveluun mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Kirjaudu ja avaa chat

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti


Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

Chat: Arkisin 8–16
 

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan