Ohjeen avulla voit selvittää, mistä mobiilinetin yhteysongelma voisi johtua.
Mikäli ongelma ei ratkea alla olevilla ohjeilla, kerää mahdollisimman tarkat esimerkit tilanteesta ja tee meille vikailmoitus. Tarvitsemme kolme kappaletta esimerkkejä, jotta pääsemme tutkimaan asiaa tarkemmin.
Vika- ja häiriöilmoitukset
Tarkistathan ensin ilmoitukset ajankohtaisista vika- ja häiriötilanteista. Siirry Vika ja häiriöilmoituksiin
Ajankohtaisista häiriötiedotteista voit myös tilata ilmoituksen puhelimeesi. Silloin saat tiedon, kun ongelma on ratkaistu ja häiriötiedote suljetaan.
Usein esiintyvä häiriö
Mikäli mobiilinetin kanssa on ollut jo pidemmän aikaa ongelmia, käythän jättämässä kuuluvuuspalautteen. Kuuluvuuspalautteet ovat erittäin tärkeässä roolissa, kun tulevaa verkonparannusta suunnitellaan. Halutessasi saat tarkempaa tietoa tulevista päivityksistä ja parannuksista tekstiviestillä tai sähköpostilla, kun teet kuuluvuuspalautteen.
Selvitä, johtuuko yhteysongelmat laitteestasi.
- Käynnistä laite uudestaan käyttämällä laitteesta virta pois.
- Tarkista, että laitteelta löytyy uusin päivitys. Löydät yleisimpien käytössä olevien 4G-laitteiden päivitysohjeet kuluttajapuolen asiakastuesta laitteen mallilla sekä merkillä.
- Kokeile, toimiiko yhteys normaalisti muilla Telian liittymillä (esimerkiksi puhelimella). Tällöin ongelman syynä on todennäköisesti käyttämäsi päätelaite.
- Laitteen sijoittelu on tärkeää signaalin kannalta. Laite kannattaa sijoittaa niin, että se ei jää muiden laitteiden taakse ja saa mahdollisimman voimakkaan signaalin mobiiliverkosta.
Helpoin tapa varmistaa SIM-kortin toimivuus on testata SIM-korttia toisessa laitteessa. Eri laitteissa käytetään erikokoisia SIM-kortteja. Varmista, ettet laita liian pientä SIM-korttia laitteeseen, mistä sitä ei välttämättä saa enää ulos. SIM-korttia voi kokeilla toisessa laitteessa myös Telia-kaupassa, mistä saat tarvittaessa uuden SIM-kortin mukaan.
Jos huomaat, että SIM-kortti ei toimi toisessakaan laitteessa, voit tilata uuden seuraamalla tätä ohjetta.
Yhteysongelma voi johtua myös liittymän dataestoasetuksesta. Tarkistat nettiliittymän dataestoasetuksen Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelusta. Jos et ole asiointipalvelun pääkäyttäjä, käänny yrityksesi liittymäasioita hoitavan henkilön puoleen.
- Kirjaudu
- Valitse Hallinnoi liittymiä ja laitteita kohdasta Mobiililiittymät.
- Etsi liittymä.
- Estot ja rajoitukset otsikon alta valitse oikealta "Muokkaa estoja ja rajoituksia".
- Multimediaviestirajoitukset kohdasta voit tarkistaa, ettei liittymällä ole dataestoa.