Ajanvarauskalenteri

Tämä ohje on yritysasiakkaille

Ajanvarauskalenteri on kalenterisovellus, jossa on sisäänrakennetut maksutyökalut. Se sisältää kaiken, mitä tarvitset tarjotaksesi palveluita sivustosi kautta. Palvelut voit järjestää asiakkaillesi paikan päällä tai verkossa.

Voit myös järjestää tapahtumia, joihin voi osallistua useita henkilöitä.

Mistä löydän varauskalenterin

Pääset Varauskalenteriin klikkaamalla vasemmassa yläkulmassa olevaa päävalikkoa, jonka jälkeen valitse Ajanvaraukset.

Asennus

Asennusprosessi varmistaa, että kaikki tarpeellinen informaatio on lisätty. Asennuksen valmistuttua voit aloittaa varauksien vastaanottamisen.

Kalenterin yhdistäminen

Tässä kohdassa voit yhdistää kalenterisi sovellukseen. Voit myös ohittaa tämän kohdan ja yhdistää kalenterin myöhemmin.

Kun yhdistät ajanvaraussovelluksen kalenteriisi:

Järjestelmä voi luoda uusia kalenteritapahtumia

Voit poistaa järjestelmän luomia kalenteritapahtumia

Voit lukea kalenterin tapahtumia

Tuetut kalenterit ovat: iCloud, Google, Office365, Exchange, ja Outlook.com

Aukioloajat

Asiakkaat voivat tehdä varauksia aukioloaikojesi mukaisesti. Voit myös lisätä taukoja päivän aukioloaikojen sisälle painamalla + -painiketta aukioloaikojen vieressä.

Aukioloaikojen lisäksi tarvitaan myös yrityksen nimi ja sähköpostiosoite. Kaikki tämän kohdan aikana lisätyt tiedot ovat muokattavissa myöhemmin.

Maksutavan lisääminen

Seuraava askel on lisätä haluamasi maksutapa. Voit myös ohittaa tämän kohdan ja lisätä maksutavan myöhemmin.

Palveluiden lisääminen

Ensimmäistä palvelua lisättäessä tulee valita, onko kyseessä yksittäinen aika vai tapahtuma.

Tässä esimerkissä lisäämme yksittäisen ajan vaadituilla tiedoilla:

Palvelun nimi

Kuvaus

Kesto

4. Hinta

Sivuston julkaiseminen

Asennus on nyt valmis ja voit aloittaa varauksien vastaanottamisen, kun sivusto on julkaistu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Yksi palveluista, jota voit tarjota sivustosi kautta, on aika.

Asiakkaasi voi varata sinulta ajan joko verkossa tapahtuvaan palveluun tai määrittelemääsi toimipisteeseen.

Avaa ajanvaraukset

Pääset varauskalenteriin klikkaamalla vasemmassa yläkulmassa olevaa päävalikkoa, jonka jälkeen valitse sivuvalikosta kohta Ajanvaraukset

Lisää uusi palvelu
  1. Klikkaa Palvelut
  2. Klikkaa Lisää palvelu

Varattava palvelu voi olla julkinen, jolloin ajan voi varata kuka tahansa, tai piilotettu, jolloin varauksia pääsevät tekemään vain valitsemasi henkilöt.

Palvelutyyppi

Kun valitset palvelutyypiksi Aika, voivat asiakkaasi varata ajan palveluusi kalenterista.

Palvelun tiedot

Lisää palvelulle nimi, kuvaus, kuva ja kesto. Nämä tiedot ovat pakollisia.

Asiakastietotiedosto

Halutessasi voit liittää varausvahvistukseen PDF-tiedoston asiakkaalle. Tiedosto tulee ladattavaksi varausvahvistusviestiin.

Palvelun tarjoaminen

Palvelun tapahtumapaikan voi valita kolmesta eri tyypistä:

  • Verkossa: asiakas saa määrittelemäsi osallistumislinkin varausvahvistuksen yhteydessä.
  • Yrityksen sijainnissa: yrityksen sijainti näytetään maksutapahtuman yhteydessä, sekä varausvahvistuksessa.
  • Muu: voit kirjoittaa oman viestin, joka näytetään maksutapahtuman yhteydessä sekä varausvahvistuksessa.

Kaikissa vaihtoehdoissa myös sivuston omistaja saa vahvistusviestin, kun varaus on tehty. Voit tarkistaa tiedot myös sivustosi Ajanvaraukset-osiosta.

Näkyvyys

Palvelu voi olla Julkinen tai Ei julkinen. Ei julkinen -tyyppinen palvelu ei näy sivustollasi, mutta asiakkaat voivat varata ajan toimittamasi linkin kautta.

Maksu

Palvelun määrittelemiseen tarvitaan perustietojen lisäksi myös hintatiedot.

Voit asettaa palvelun ilmaiseksi tai määritellä sille haluamasi hinnan.

Ajanvaraustieto

Jos haluat sisällyttää lisätietoa varausvahvistusviestiin, voit lisätä sen tähän.

Aikataulutus

Voit määritellä, kuinka paljon etukäteen varaus täytyy tehdä. Näin saat varauksille esimerkiksi vuorokauden varoitusajan.

Puskuriaika lisää kalenteriin automaattisesti halutun määrän aikaa ennen seuraavaa vapaata aikaa. Näin sinulle jää aikaa valmistautua seuraavaan varaukseen.

Tallenna ja julkaise

Uusi palvelu on nyt näkyvissä Palvelut-sivulla ja asiakkaat voivat tehdä varauksia siihen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Yksi palveluista, jonka voit tarjota sivustosi kautta, on tapahtuma.

Tapahtumalle määritellään aika ja tapahtumapaikka. Ajan ei tarvitse olla yrityksen aukioloaikojen sisällä. Asiakkaat voivat ilmoittautua tapahtumaan kalenterin kautta.

Tapahtuman voi määritellä pidettäväksi fyysisessä sijainnissa tai verkossa.

Avaa ajanvaraukset

Pääset Varauskalenteriin klikkaamalla vasemmassa yläkulmassa olevaa päävalikkoa, jonka jälkeen valitse Ajanvaraukset.

Lisää uusi palvelu
  1. Klikkaa Palvelut
  2. Klikkaa Lisää palvelu
Palvelutyyppi

Valitse palvelutyypiksi Tapahtuma. Tapahtuman osallistujamäärän saat määritellä palvelua luodessa, joten useampi henkilö voi ilmoittautua tapahtumaan.

Palvelun tiedot

Lisää tapahtumalle nimi, kuvaus, kuva ja henkilömäärä. Nämä tiedot ovat pakollisia palvelun luontiin.

Asiakastietotiedosto

Halutessasi voit liittää varausvahvistukseen PDF-tiedoston asiakkaalle. Tiedosto tulee ladattavaksi varausvahvistusviestiin.

Palvelun tarjoaminen

Tapahtumapaikan voi valita kolmesta eri tyypistä:

  • Verkossa: asiakas saa määrittelemäsi osallistumislinkin varausvahvistuksen yhteydessä.
  • Yrityksen sijainti: yrityksen sijainti näytetään maksutapahtuman yhteydessä ja varausvahvistuksessa.
  • Muu: voit kirjoittaa oman viestin, joka näytetään maksutapahtuman yhteydessä ja varausvahvistuksessa.
Näkyvyys

Palvelu voi olla Julkinen tai Ei julkinen. Ei julkinen -tyyppinen palvelu ei näy sivustollasi, mutta asiakkaat voivat ilmoittautua tapahtumaan toimittamasi linkin kautta.

Maksu

Palvelun määrittelemiseen tarvitaan perustietojen lisäksi myös hintatiedot.

Voit asettaa palvelun ilmaiseksi tai määritellä sille haluamasi hinnan.

Ajanvaraustieto

Jos haluat sisällyttää lisätietoa varausvahvistusviestiin, voit lisätä sen tähän.

Tapahtuman päivämäärät

Määrittele tapahtuman päivämäärä. Mikäli tapahtuma on toistuva, voit määritellä toistumisvälin ja -määrän.

Aikataulutus

Valitse kuinka paljon aikaisemmin tapahtumaan pitää ilmoittautua.

Tallenna ja julkaise

Uusi tapahtuma on nyt näkyvissä Palvelut-sivulla ja asiakkaat voivat tehdä varauksia siihen.

 

Palvelun tietoja voit hallita eri tavoin, palvelun tyypistä riippuen. Mene ensin kalenteriin, jossa näkyvät tulevat ajanvaraukset.

Palvelutyypit erottuvat värien perusteella. Ajanvaraukset näkyvät violettina ja tapahtumat ovat vihreitä.

Kun klikkaat varausta, näet sen tiedot oikealle puolelle aukeavassa sivuvalikossa.

Varauksen tiedot

Varauksen tiedoista löydät kolme vaihtoehtoa.

  • Muokkaa varattua aikaa: voit vaihtaa asiakkaan nimen, puhelinnumeron sekä sähköpostiosoitteen
  • Siirrä varattua aikaa: voit siirtää varauksen toiseen ajankohtaan. Asiakas saa ilmoituksen varauksen siirtämisestä.
  • Peru varattu aika: tämä valinta peruuttaa varatun ajan. Asiakas saa ilmoituksen varauksen perumisesta.
Muokkaa varattua aikaa

Muokataksesi asiakkaan tietoja klikkaa Muokkaa varattua aikaa -painiketta. Tee tarvittavat muutokset ja klikkaa Tallenna kun olet valmis.

Siirrä ajanvarausta

Siirtääksesi ajanvarausta klikkaa Siirrä ajanvarausta -painiketta, niin näet kalenterin mahdollisista vapaista ajoista.

Valitse uusi aika ja vahvista muutos. Asiakas saa muutoksesta ilmoituksen sähköpostitse.

PERU VARATTU AIKA

Peruaksesi varatun ajan klikkaa Peru varattu aika -painiketta ja vahvista peruminen klikkaamalla Peruuta ajanvaraus.

 

Lisää samasta aiheesta

Telia kotisivu

Etsi ohjeita

Ota yhteyttä