Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Digiluokat tuovat sujuvuutta ja tasa-arvoa Novia ammattikorkeakoulun toimintaan

Monialainen Novia-ammattikorkeakoulu on noin 4000 opiskelijan ja 290 asiantuntijan koulutusyhteisö. Novia on Suomen suurin ruotsinkielinen ammattikorkeakoulu, jossa voi opiskella tutkinnon yhdeksällä koulutusalalla. Koulutuspaikkakuntia on useita aina Raaseporista Pietarsaareen asti.

Joillakin aloilla sekä koulutustarpeet että opiskelijamäärät ovat sen verran pieniä, ettei opetusta voida aina järjestää monella eri paikkakunnalla vaan henkilöstön ja oppilaiden on itse liikuttava. Onneksi apu löytyy nykyään helposti modernien viestintäratkaisuiden avulla.

”Hallintohenkilöstömme, oppilaskunnan hallitus ja opettajat hyötyvät Telia Tila -videoneuvotteluratkaisusta, kun heidän ei tarvitse matkustaa eri yksiköiden välillä palavereissa”, sanoo Novian opetuspalveluiden päällikkö Thomas Böckelman. Telian Teamwork Specialist Heikki Hautala jatkaa, että videoneuvotteluiden tarkka kuva ja huippulaadukas ääni takaavat sen, ettei välimatka neuvottelukumppaneihin tunnu miltään. ”Palvelu on ekologinen ja taloudellinen vaihtoehto matkustamiselle”, Hautala toteaa.

”Lisäksi opetamme opiskelijoitamme digitaalisissa luokkahuoneissa, jotka on hankittu Telialta palveluna. Digiluokat ovat helppokäyttöisiä niin opettajille kuin oppilaillekin, jotka voivat osallistua opetukseen joko toisesta toimipisteestä, kotoaan tai vaikka ulkomailta käsin. Opettaja voi liikkua luokkahuoneessa vapaasti monikameratekniikan ja kattomikrofonien ansiosta, eikä oppitunnin aloitukseen vaadita kuin yksi napin painallus. Kokemus on kaikille osapuolille miellyttävä ja aito, kun palvelun virtuaalitilassa on vielä mahdollista jakaa materiaaleja tietoturvallisesti. Hybridiopetus, jossa lähi- ja etäopintojaksot yhdistetään joustavasti on tämän päivän kilpailuvaltti”, Böckelman tietää.

Lue lisää Telia Tila -palvelusta

Verkko-opiskelu sujuu jouhevasti digiluokissa

”Kokonaan verkossa tehtävät etäopinnot tuovat lisää valinnanvaraa ja mielekkyyttä opiskeluun, kun kursseja voi valita niin oman kuin vieraankin paikkakunnan kursseista. Tulevaisuuden visiossa merenkulkualan opiskelijat voivat osallistua etänä opiskeluun myös meriharjoittelun aikana, riippumatta siitä millä valtamerellä heidän laivansa sillä hetkellä on.”

”Ylempiä amk-tutkintoja opiskellaan yleensä työn ohessa iltaisin ja viikonloppuisin. Digiluokat vapauttavat oppimisen ajasta ja paikasta riippumattomaksi, mikä tuo lisää joustoa arkeen ja elämään. Se saattaa jopa vaikuttaa siihen, kuinka moni ylipäätään hankkii lisäkoulutusta kiireisen työelämän ohessa”, pohtii Böckelman.

Ciscon Webex -teknologiaa hyödyntävä Telia Tila on tehokas ryhmätyötä tukeva pilvipohjainen palvelu, joka toimii kaikilla laitteilla ja kaikissa verkoissa. Palvelun virtuaalitilassa opettaja ja opiskelijat voivat keskustella, jakaa materiaaleja ja osallistua opetukseen videokuvan ja työpöydänjaon kera tietoturvallisesti. Myös Satakunnan ammattikorkeakoulu käyttää tätä palvelua opetuksessaan.

Haaste:

Novia tarvitsi toimivat ratkaisut henkilöstön videokokouksiin ja opiskelijoiden sujuvaan etäopetukseen.

Ratkaisu:

Novia valitsi kumppaniksi Telian, jonka videoneuvottelupalvelu vastasi nopeiden ja joustavien etäkokousten sekä oppituntien pitämisen tarpeeseen. Telia Tila -palvelun avulla Novia on kehittänyt digitaalista etäopetusta lukuisilla eri paikkakunnilla.

Hyödyt:

Hallintohenkilöstö ja opettajat säästävät aikaa ja matkakustannuksia verkkokokousten ansiosta. Opiskelijoille digitaalinen oppiminen on puolestaan vuorovaikutteista, ekologista ja vaivatonta. Kun oppiminen ei ole aikaan, paikkaan tai laitteeseen sidottua, on opiskelijoilla enemmän valinnanvaraa, aikaa ja joustoa elämässä.

 

Kysy lisää viestintä- ja neuvottelupalveluistamme ja kokeile ilmaiseksi!

Ota yhteyttä

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat Toimistosovellukset
Lisää samasta aiheesta
Office 365 liukui sulavasti Jää-Ahmojen seuratoiminnan tueksi
Pentik – keramiikkapajasta kansainväliseksi vientiyritykseksi
Euromasterin asiakaspalvelu parantui uudella Kontakti M -asiakaspalveluratkaisulla
Office 365 auttaa sairaalaklovneja pitämään pallot ilmassa
Remeo testaa NB-IoT -teknologiaa roskalavojen paikannuksessa
Microsoft Teams – näin pääset alkuun
Skype for Businessin aikakausi on ohi – tervetuloa Teams
Telia tarjoaa nettiyhteydet Pöllölaakson pienyrityksille
Edellinen artikkeli
Pilvipalvelut – vältä nämä sudenkuopat ja huomioi oikeat asiat pilviympäristössä
Miten päästä pilveen mahdollisimman viiveettömällä yhteydellä ja kustannustehokkaasti? Kuinka ...
Seuraava artikkeli
Onko liiketoimintaa ilman tietoturvaa?
Tietoturva on oleellinen osa kestävää digitaalista liiketoimintaa ja yrityksen onnistunutta ...